Hoe voorzichtig rij JIJ met jouw Volvo?

Gestart door FelixB, 27-05-2008 12:24:59

Vorige topic - Volgende topic

fearless

hathü

Ik rij voorzichtig tot de motor op temperatuur is, en verder met al die bordjes van 80, 60, 100 en voor de rest max 120 km  in dit landje heb je niet veel mogelijkheden om hem topprestaties te laten leveren.

Turbo-Geek

Vwb het uitdraaien van de turbo, daar zorgt tegenwoordig de gemeente voor met al hun drempels en slecht wegdek. Als je met een bescheiden gangetje door de wijk rijd en stapvoets de parkeerplaats op gaat dan hoef je echt een turbo niet meer te laten uitdraaien.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Enno

laatste paar 100 meter stapvoets rijden. Airco uit.....

Eerste 2 KM rustig aan....al voelt dat niet zo door het keiharde onderstel & de harde motorrubbers... ;)

Op de snelweg de eerste 15 minuten niet veel harder dan 120 / uuur. Daarna mag het gas er op....

De 850 lijkt eerder op temperatuur te komen dan dat de v70 dat deed. Misschien ook wel logisch, de carter inhoud is kleiner dan bij een 97-er blokje.....

Als de motor warm is gewoon lekker doortrappen.

Johann

Kwartiertje voor 't wegrijden even het campinggasstelletje onder de carterpan en dan is de olie mooi warm tegen de tijd dat ik weg wil rijden.

Laserblue

*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

D-J

Bij mij ook het volgende devies:
* Goed opwarmen - < 2.000 tpm de 1e 10/20 kilometer.
* Putdeksels, gaten in de weg etc. vermijden,
* Krampachtig stoepranden ontwijken
* zo ver mogelijk van andere auto's parkeren
* Vaak schoonmaken, paar keer per jaar in de wax.
* Rustig uitrijden, airco uit.
V70 T-5D

Midnight Blue

Het voordeel van een turbo is dat de motor relatief snel warm is. Over het algemeen is de koelwatertemperatuur bij mijn LPT na een minuut of 5 op bedrijfstemperatuur. Bij gebrek aan een olietemperatuurmeter heb ik dan ook geen mededogen en gaat het gaspedaal tegen de vloer! Toevallig is dat vrijwel dagelijk nét bij de oprit vanaf de A326 naar de A50  ;D

M'n verzekeringspolis kent een no-claimbescherming. Dat is best prettig voor het geval je een slechte dag hebt. Jammer dat die polis geen 'escape' biedt voor de  :police:! Verder probeer ik al te krappe parkeerplekken en potentiële kinderfietskrassen zoveel mogelijk te ontwijken. Gelukkig is m'n roffel al eens overgespoten zodat er nog meer dan genoeg lak over is om weg te poetsen!  ;) Een goede schadehersteller kan wonderen verrichten ook al is de kras héél erg lang en diep!

Voor de rest is het een Volvo en moet het 'kreng' waar ik een ordinaire haat-/liefdeverhouding mee heb er maar tegen kunnen dat drempels, bochten en africhten met meer dan gemiddelde snelheden worden bereden. Laatst zat er nog een KLPD-volvo achter mij aan op een afrit..met zéér hoge snelheid overigens! Kennelijk was ik ze te snel af om een goede meting te kunnen doen, want toen ik keurig 50 km/h de stad in reed kozen ze het hazenpad met iets te opzichte V70. Enfin, ik had weer eens mazzel.

Ik lees in het instructieboekje van Volvo overigens niets over 'rustig' inrijden, noch over stationnair laten draaien na een flinke rit. Is dat dan wel nodig gezien de reputatie die Volvo heeft verworven en maar al te graag in stand wil houden?

Anyway, veel aangename en schadevrije kilometers gewenst mederoffelaars!

Groet,

Paul

raym

Freakybaby

Rustig warmrijden, dus tussen de 2 en 3000 rpm. Dat een km of 15-20 afhankelijk van de buitentemperatuur. Goed letten op olie peil etc, maar als de motor warm is mag ie lekker werken.

Voor het starten het brandstofsysteem even de tijd geven om op druk te komen, dus eerst op contact, dan frontje erin en gordel om, en dan starten. Als ik na een stevige rit thuiskom eerst rotzooi bij elkaar zoeken dan pas de motor uitzetten. Laatste paar straten trek ik niet meer ver door, wederom max 3000 rpm.

Bochten gaan altijd vlot, soms hard, hangt ervanaf of ik zin heb om te spelen. Mijn banden hoef ik niet echt warm te rijden ofzo.

@Paul: Volvo wil graag turbo's verkopen, dus je leest er niks over in het boekje omdat het voor de gemiddelde bezitter veel teveel gevraagd is om dat te doen. Het is zeer zeker wel erg goed voor de levensduur van een turbo om dit strak aan te houden. Ik heb niet eens een turbo en geef toch het blok en de olie even de mogelijkheid om te koelen.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

R o b

Citaat van: Midnight Blue op 19-10-2008 22:26:40
Het voordeel van een turbo is dat de motor relatief snel warm is. Over het algemeen is de koelwatertemperatuur bij mijn LPT na een minuut of 5 op bedrijfstemperatuur. Bij gebrek aan een olietemperatuurmeter heb ik dan ook geen mededogen en gaat het gaspedaal tegen de vloer! Toevallig is dat vrijwel dagelijk nét bij de oprit vanaf de A326 naar de A50  ;D

Ik lees in het instructieboekje van Volvo overigens niets over 'rustig' inrijden, noch over stationnair laten draaien na een flinke rit. Is dat dan wel nodig gezien de reputatie die Volvo heeft verworven en maar al te graag in stand wil houden?

Een mooie formule voor een nieuw turbootje over 1-2 jaar als je zo doorgaat. Na gemiddeld 15 minuten is de olie op temperatuur.

Lees eerst maar eens het forum door voordat je op mijn bovenstaande zin reageert.

JoostG

- contact aan, gordel om etc. en dan pas starten
-rustig wegrijden en tussen de 1500- 2500 toeren houden
-vooral rustig schakelen met koude olie.
-rustig rijden tot de koelvloeistof op temperatuur is.
-hierna kan ik normaal maar wel rustig blijven rijden-> helaas ben ik er dan meestal al na zo'n 15 minuten :(
-anders pas na die tijd het gas erop.
Automaat eruit, handbak erin. Leve de roffel!

simmz

Citaat van: Eugene op 27-05-2008 12:43:22
Klinkt over het algemeen wel bekend :)

Beetje late reactie... maaruhm...

Eug, dat opwarmen dat geloof ik wel maaruhm...

ik weet niet of er iemand al eens een test-rondje meegereden, of liever gevlogen, is met Eug??

Echt rustig ja...

hahaha!

maar daardoor niet minder interessant!!!

hoi!
every man dies, not every man really lives

R o b

Citaat van: simmz op 26-11-2008 15:11:59
ik weet niet of er iemand al eens een test-rondje meegereden, of liever gevlogen, is met Eug??

Ja, ik viel in slaap.......

Hans Duiven

Vol gas wegblazen met koude motor, dat is gewoon het beste wat er is. Doe 'k altijd.

Maar dan wel binnen een maandje te koop zetten voordat de boel kapot loopt,  ;D

Hans