Het grote "hoe we straks nóg harder worden genaaid" topic

Gestart door Marc O., 29-05-2008 19:10:35

Vorige topic - Volgende topic

Marc O.

Tja, het zat er al een tijdje aan te komen, maar vandaag zijn we weer een stapje dichter bij het afschaffen van de BPM en invoeren van de kilometerheffing gekomen.

"Mooi!" zou je denken. Inderdaad, mooi als je regelmatig een nieuwe auto kunt kopen en zo maximaal kunt profiteren van de lagere aanschafprijs. Op een auto van 30.000 euro scheelt dat dan 7.000 euro. Dat wil zeggen, als de autofabrikant en importeur hun prijzen niet wijzigen.

De netto prijs van een auto is in NL momenteel belangrijk lager omdat ze anders, inclusief belastingen, helemaal niet te betalen zijn en de prijsverschillen met de landen om ons heen nog veel groter zouden zijn. Het lijkt me dus helemaal niet ondenkbaar dat de fabrikant zijn netto prijs (voor Nederlandse klanten) straks gaat verhogen. Dus van dat verschil van 7.000 euro blijft maar een deel over. Echter, voor de koper van een nieuwe auto is dat waarschijnlijk nog steeds aantrekkelijk.

Maar hoe gaat dat als die auto straks 10 jaar oud is en gekocht wordt door een liefhebber zoals wij hier op dit forum, die er dan vervolgens nog eens 10 jaar mee rijdt? Van die 7.000 euro is dan nog maar een minimaal bedrag over, wat je dan ook nog eens over 10 jaar moet uitsmeren. Maar daar staat wél tegenover dat we gewoon ieder jaar het maximale aan kilometerheffing gaan betalen. En als je dan, net als ik, een kilometer of 700 per week rijd, dan zou ik me zomaar kunnen voorstellen dat je er helemaal niet op vóóruit - maar juist dik op achteruit gaat.

Wat zijn jullie ideeën hierover?
...The Nile isn't just a river in Africa...

-D©©©L-

Voorlopig is de kilometerheffing nog lang niet aan de orde.

Turbo-Geek

En terecht !
Wij NL'ers klagen steen en been maar we doen geen ene Klote als het eropaan komt. Blaffende honden bijten niet !
Dat weer de regering en dat weet je zelf ook.
Wij NL'ers hebben het eigenlijk te goed en balen ervan en vertellen het aan iedereen die het maar horen wilt maar daar houd het ook mooi mee op, immers we wachten liever af op aktie van anderen ipv solidair te zijn.

Zo zit onze mentaliteit in elkaar en dat zal ook zo blijven.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

-D©©©L-

Citaat van: Turbo-Geek op 29-05-2008 19:16:35
En terecht !
Wij NL'ers klagen steen en been maar we doen geen ene Klote als het eropaan komt. Blaffende honden bijten niet !
Dat weer de regering en dat weet je zelf ook.
Wij NL'ers hebben het eigenlijk te goed en balen ervan en vertellen het aan iedereen die het maar horen wilt maar daar houd het ook mooi mee op, immers we wachten liever af op aktie van anderen ipv solidair te zijn.

Zo zit onze mentaliteit in elkaar en dat zal ook zo blijven.

Amen.

Denkfouten in bovenstaande quote:

Overgeneraliseren, overdramatiseren, dichotoom denken, minimaliseren, gedachten lezen en toekomst voorspellen.

WYD

Helemaal mee eens. Kunnen we natuurlijk wel zeggen dat het heel erg logisch is, maar dat is het niet!!!

Volgens de telegraaf moesten we vandaag om 11.45uur 3 keer toeteren tegen de hoge benzineprijzen. Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op, want niet iedereens klok staat gelijk en het haalt al helemaal niets uit. Waarschijnlijk dacht iedereen er zo over, want ik was aan een hele drukke weg, maar heb niemand horen toeteren.

Lees ik echter net dat in Frankrijk onder andere de vissers al behoorlijk aan het protesteren zijn tegen de hoge brandstofprijzen. Blokkade aan het kanaal van Le Havre (1 van de belangrijkste toegangsvaarwegen van Frankrijk!!!). En diepvriesvis die in de winkels geplunderd wordt en op straat aan voorbijgangers wordt uitgedeeld.

2e: Hoge brandstofprijzen worden veroorzaakt door de hoge olieprijs...... uuuuhhh niet dus!!!
Slechts zo'n 30% van de brandstofprijs die wij betalen bestaat uit de daadwerkelijke productprijs, de rest bestaat uit accijns en belasting.

Dit houdt in dat wanneer de brandstofprijs €1,- is het product zelf eigenlijk maar €0,30 is.
Stel dat dit bij een olievatprijs is van 100 dollar. Nu is die prijs nogal gestegen naar laten we zeggen 150 dollar, een stijging van 50%!!!! dus.
Dit houdt in dat de brandstofkostprijs stijgt naar €0,45, maar de accijnsen en belastingen stijgen ook ineens met 50% naar €1,05. Dat maakt totaal dus €1,50 Zou de belasting en accijns een vast bedrag per liter zijn dus bijvoorbeeld €0,70 van voorbeeldprijs, dan is de brandstof na de gigantische olieprijssteiging wel iets duurder natuurlijk, maar niet zo veel duurder. We komen dan namelijk op een totale brandstofprijs van €0,45 (kostprijs) + €0,70 (vaste litertoeslag) op €1,15 een uiteindelijke steiging dus van 15%  ipv. 50%

Zo worden wij dus elke dag weer genaaid door de overheid, onder het motto, tja de olieprijs is gestegen!  :evil:
En daar wordt ik elke dag weer pissig om, net als het boycotten van schone brandstoffen.
Die worden geboycot onder het motto slecht voor Afrikaanse voedselvoorziening. Slechts 2% van totale gewassen wordt gebruikt voor schone brandstof, waarvan het grootste deel van de 2% uit plantresten bestaat zoals de maisplant (niet de kolven dus). Terwijl zo'n 40% van al het Afrikaanse eten naar Europa gaat omdat de Europese imperiums de landen daar bebouwen.

Het is niet te bevatten, dat wij daar allemaal maar in mee moeten gaan en niet eens gezamenlijk "STOP" kunnen zeggen.
Van Rita Verdonk, Wilders en andere populistische oppositie-figuren hoef je niets te verwachten, dat zijn slechts loze ononderbouwde kreten in het heelal, die wal nog kant raken.

Zo! Dat lucht op!  ;D
Hey rechtuitridder, kun je ook nog 'n beetje sturen!?

t5karel

Citaat van: Turbo-Geek op 29-05-2008 19:16:35
we wachten liever af op aktie van anderen
Let maar op ;).Zelfs met het voetbal straks, altijd die verdedigende houding :eusa_wall:.Aanvalluhhhh !!!! ;D.
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

Nunki

Citaat van: -D©©©L- op 29-05-2008 19:23:22

Amen.

Denkfouten in bovenstaande quote:

Overgeneraliseren, overdramatiseren, dichotoom denken, minimaliseren, gedachten lezen en toekomst voorspellen.

;D

+ heel hard brullen kunnen ze ook goed, die hollanders...

Turbo-Geek

CiteerDenkfouten in bovenstaande quote:

Overgeneraliseren, overdramatiseren, dichotoom denken, minimaliseren, gedachten lezen en toekomst voorspellen

Ik wacht vol spanning af op jouw wel onderbouwde reaktie op de stelling die tevens de quote ontkrachten en in perspectief plaatsen.
Oh wacht ff, jij was in dit soort situatie meer de man van snelle oneliners doorspekt met smileys en geleende kreten van anderen  :eusa_whistle:

-D©©©L-

Citaat van: Turbo-Geek op 29-05-2008 20:03:22
CiteerDenkfouten in bovenstaande quote:

Overgeneraliseren, overdramatiseren, dichotoom denken, minimaliseren, gedachten lezen en toekomst voorspellen

Ik wacht vol spanning af op jouw wel onderbouwde reaktie op de stelling die tevens de quote ontkrachten en in perspectief plaatsen.
Oh wacht ff, jij was in dit soort situatie meer de man van snelle oneliners doorspekt met smileys en geleende kreten van anderen  :eusa_whistle:
Met betrekking tot jou schrijven waarin ik refereer bovengenoemde "Bovenstaande quote"... Een quote zonder kracht kan je niet ontkrachten. Wat bedoel je met "de stelling" ?
Wat dat betreft vind ik het net als een telegraaf krantenkop: je blijft veelal in het bijbehorende bericht zoeken naar inhoud welke iets bevat dat lijkt op feiten weergave zonder waardeoordeel. 

Als je een 10 jaar oude wagen aanschaft schrijf je in de aanschaf prijs een boel minder BTW af in vergelijking tot een nieuwe . Ook is de rentederving een stuk minder dan bij aanschaf van een nieuwe wagen. Er is genoegzaam bekend dat de BPM niet geheel afgeschaft zal worden. Het deel dat wel afgeschaft gaat worden zal middels een milieu heffing (CO2, u kent het wel, dat wat een biertje laat schuimen) als nog in de staatskas vloeien. Daar bovenop komt de aankondiging van verhoging van de proviciale opcenten.
Dit alles laat TS buiten beschouwing.

Turbo-Geek

CiteerAls je een 10 jaar oude wagen aanschaft schrijf je in de aanschaf prijs een boel minder BTW af in vergelijking tot een nieuwe . Ook is de rentederving een stuk minder dan bij aanschaf van een nieuwe wagen. Er is genoegzaam bekend dat de BPM niet geheel afgeschaft zal worden. Het deel dat wel afgeschaft gaat worden zal middels een milieu heffing (CO2, u kent het wel, dat wat een biertje laat schuimen) als nog in de staatskas vloeien. Daar bovenop komt de aankondiging van verhoging van de proviciale opcenten.
Dit alles laat TS buiten beschouwing.

Wat heeft dat in Godsnaam te maken met de torenhoge accijns op de brandstof prijzen ?

Marc O.

Uhhm...het gaat mij in eerste instantie om het afschaffen (ja, men had het vandaag over het VOLLEDIG afschaffen) van de BPM en de daarvoor in de plaats komende km-heffing. Uiteraard zijn er daarnaast de accijnsen op brandstof en andere heffingen. Vandaar ook de titel: "nóg harder worden genaaid".
...The Nile isn't just a river in Africa...

-D©©©L-

Citaat van: Turbo-Geek op 29-05-2008 20:18:40
Wat heeft dat in Godsnaam te maken met de torenhoge accijns op de brandstof prijzen ?

Dat is een heel ander verhaal, en ook niet aangehaald door TS. Het ging immers over de aangekondigde (en uitgestelde) kilometerheffing versus de vermeende afschaffing van de BPM.
Los daarvan levert het verlagen van accijnzen geen echte oplossing, het geld moet immers toch ergens vandaan komen.

tackle

Turbo-Geek

En jullie denken nou echt dat dat gaat gebeuren ? Hoe naief moet je zijn omdat te geloven.

Oh wacht ff, net al de verlaging van de WB een tiental jaren geleden om het later weer stiekum te verhogen.
Enne voor hen met kleine kinderen laten we het even hebben over de GRATIS kinderopvang met de verkiezingen die nu ALLES behalve gratis is en zelfs duurder wordt.

Waar het dus allemaal op neer komt is zoals ik vertelde in mijn eerste post.

animalT5R

Riep een jaar geleden al dat ze de benz prijs naar 2 euro moesten gooien en de Wegenbelasting eruit,zodat  je betaald naar wat je daadwerkelijk rijd.Rij je in een 15-1600 kg zware volvo die 1 op een lekke emmer rijd [ ;D ] betaal je dus meer als iemand die in een uitgeklopt koekblik rijd die op een druppel de wereld 3 x rond gaat.Maar we weten allemaal dat de WB ook een behoorlijke melkkoe is,en dat bovenstaande dus ook een luchtkasteel/illusie is.
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....