automaat en caravan

Gestart door swoo, 31-05-2008 14:24:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

swoo

hallo ik wil deze zomer met een caravan naar slovenije en ik heb een volvo v70 tdi 1998 met automaat nu is mijn vraag in welke stand kan ik het beste rijden gewoon in de d of beter in de 3?
hoe werkt dat met de lockup?

groetjes martin

ebl

Standaard kun je gewoon in de D rijden zonder problemen, ligt er ook een beetje aan hoe hard je rijd. rij je te langzaam en heeft die te weinig vermogen in z'n 4e trap an kun je hem beter terug zetten naar z'n 3e trap.

in bergachtig gebied ook zorgen dat je in het toerentalgebeid blijft met koppel. rond de 2000 rpm.  :eusa_boohoo:


In God we Trust. In Volvo we Drive...

thuur


mehn

#3
Gewoon in de D.
Mocht de automaat nu heen en weer blijven schakelen tussen de 3 en 4 dan zet je m in de 3.

Bergaf is een ander verhaal. Dan kun je de auto in 3 of zelfs L zetten zodat de auto op de motor afremt en je niet de hele tijd moet bijremmen. Als je in de D of 3 rijdt en vervolgens de hendel in de L zet schakelt de auto terug naar de 2e versnelling. Als je echter beneden de 40km/h komt dan schakelt de auto automatisch terug naar de 1e versnelling. Dat moet je zien te voorkomen. Dan kun je beter stoppen en in de L wegrijden. De auto blijft dan in de 1e versnelling totdat je de hendel in de 3 of D zet.


De lockup zorgt ervoor dat de automaat bij een bepaalde combinatie van stand van de hendel, versnelling en snelheid een directe verbinding maakt met de motor, zonder tussenkomst van de koppelomvormer. Hierdoor ontstaat er minder slip en dus hitte in de automaat. De automaat regelt dat allemaal zelf, kun je alleen beïnvloeden met het gaspedaal als je er gevoel voor hebt.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

elianmars

Slovenije. Lag dat niet ergens in Drenthe?  :eusa_think:

swoo

nou ik zal het proberen met de caravan er achter wat het beste gaat maar het kan dus allebei in de d en de 3

dank je voor de reactie,s

Ralph

Oke, kom ik vast met een stomme vraag..... :-\

Maaruh, kun je tijden het rijden gewoon alle standjes gebruiken? (niet sexistisch bedoelt)  :eusa_naughty:
Dus van de D naar de L of 3 schakelen terwijl de auto in beweging is?
Als je als automobilist moet blazen, zet dan je bril af. Dat scheelt 2 glazen.


mehn

Jahoor, kijk maar eens in het instructieboekje ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Timaro

Misschien nog even een extra tippie.
Als het een beetje heuvelig is kan je 'm even op de sport stand zetten (mag gewoon tijdens het rijden). Dan trekt ie gewoon even lekker wat verder in z'n toeren door. Dit geeft mij altijd wat meer vertrouwen.

Groeten,

Max

Ralph

Citaat van: Timaro op 16-06-2008 22:04:52
Misschien nog even een extra tippie.
Als het een beetje heuvelig is kan je 'm even op de sport stand zetten (mag gewoon tijdens het rijden). Dan trekt ie gewoon even lekker wat verder in z'n toeren door. Dit geeft mij altijd wat meer vertrouwen.

Groeten,

Max

Afgelopen meivakantie heb ik dit inderdaad geprobeerd.
Was met caravan als eerste weg bij het stoplicht  :eusa_whistle: :eusa_whistle:

Maar komende zomervakantie gaan we naar Zweden toe, en ik ga er vanuit dat de sportstand genoeg moet zijn om de heuvels/bergen door te komen daar.
Als je als automobilist moet blazen, zet dan je bril af. Dat scheelt 2 glazen.


)()()sT

Bij de 20V van mijn pa reed ik ook vaker 100 in de D, komt qua toeren dus overeen met de 5e versnelling...
Bij nadering van een helling ff in de 3 zetten, dan gaat ie een gang terug (à la 4 bij handbak); daarmee voorkom je als je niet op zit te letten met gasgeven je gelijk afgestraft wordt met een N/A motor  ;D

Sinds 1,5 week rijd ik dus een R automaat; ben benieuwd hoe dat met sleurhut doorjakkert  8)

Ralph

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe het met het benzineverbruik gaat straks.
De mijne lust in ons platte landje al 1 op 8 (wel spitsverkeer)

Iemand ervaring met glt automaat en ongeveer 900/1000 kg aan de trekhaak?
Als je als automobilist moet blazen, zet dan je bril af. Dat scheelt 2 glazen.


)()()sT

#12
Citaat van: Ralph op 04-06-2008 22:05:23
Dus van de D naar de L of 3 schakelen terwijl de auto in beweging is?

Ja kan dus... als je rijdend op een hele stijle helling de handel in L zet gaat ie boven de 40 km/u niet in de "1" maar in de "2."
Automaat heeft hele lange gangen, dus 70 met handel in L gaat prima (zoals bijvoorbeeld bij Luik / Ardennen.

Citaat van: Ralph op 16-06-2008 22:24:33
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe het met het benzineverbruik gaat straks.
De mijne lust in ons platte landje al 1 op 8 (wel spitsverkeer)

Iemand ervaring met glt automaat en ongeveer 900/1000 kg aan de trekhaak?

De caravan van mijn ouders weegt een kilo of 1200. Ik ben vorig jaar met mijn 20v. (handbak) op pad geweest en deed 1:8 (redelijk veel peage, snelheid van 90-100). Mijn pa deed dat ook met zijn automaat... Als je flink door gaat gassen (continu >100 km/u) dan ga je wel naar 1:6  :evil:

-D©©©L-

Citaat van: )()()sT op 16-06-2008 22:21:57
Bij de 20V van mijn pa reed ik ook vaker 100 in de D, komt qua toeren dus overeen met de 5e versnelling...
Bij nadering van een helling ff in de 3 zetten, dan gaat ie een gang terug (à la 4 bij handbak); daarmee voorkom je als je niet op zit te letten met gasgeven je gelijk afgestraft wordt met een N/A motor  ;D

Sinds 1,5 week rijd ik dus een R automaat; ben benieuwd hoe dat met sleurhut doorjakkert  8)

Zolang je hem in de lockup laat blijven trekt het als een beer zonder de bak te verbranden.
Een extra koeler vind ik geen overbodige luxe bij een 2.5T,  T5 of TDI blok.

swoo

en hoe laat ik hem in de lockup blijven dan? want wil niet de de bak verbrandt!


gr martin