Olie lekkage op verschillende plekken

Gestart door sv3nrg, 02-06-2008 19:28:47

Vorige topic - Volgende topic

sv3nrg

Hey Allemaal,

3 maand geleden heb ik mijn mooie 850 zilvermeeuw op de kop getikt. Toen vielen er elke dag al een paar druppeltjes olie uit. Af en toe bijvullen en er was geen probleem. ( 3 units al op 6000km )

Nu begint hij helaas met het warme weer wat extra te lekken. De olie komt volgens mij via de olievuldop naar buiten. Als ik de dop eraf haal zit er olie op de rand en valt zo naar beneden op die platte rand en begint daar lekker warm te worden en het hele blok eronder te smeren.

Vervolgens lekt het aan alle kanten van het blok naar beneden en het resultaat is op de grond op verschillende plekken druppels. Heeft dit met het zweten van de carter te maken? Of met de carterdruk? Of is het gewoon een vervelende oliedop die niet goed sluit.

Eerder als ik hem redelijk in de toeren aan het jagen was, viel er meer olie naar beneden. Rustig rijden resulteerde in 1-2 druppels. Maar nu is het elke dag feest.

Iemand hier ervaringen mee?

Gr Sven

PS : Ik vul hem altijd bij met 10W40. Vandaag even 15W40 gekocht op aanraden van een kennis.
PPS : 2.5 20V Benzine

-D©©©L-

sv3nrg

Dat zal wel niet. Zit dat op de dop? Kan ik dat zelf repareren? ( Een beetje handig, maar geen autokennis )

850blues

Citaat van: sv3nrg op 02-06-2008 19:32:30
Zit dat op de dop?

Ja, als je de dop er af schroeft en omdraait is het die rubberring

Kan ik dat zelf repareren?

Ja, ff bij de dealer of automaterialenzaak een nieuwe halen (bij die laatste ff de dop voor de zekerheid mee naar binnen nemen om te checken of je wel de goede ring meekrijgt), de oude er af en de nieuwe er op.
Is volgens mij het eerste onderdeel wat ik - geen noemenswaardige sleutelervaring - zelf bij mijn Roffel heb vervangen.

maar geen autokennis

Met een paar uurtjes per dag Forummen neemt dat wel toe  ;)

Citaat van: sv3nrg op 02-06-2008 19:28:47
PS : Ik vul hem altijd bij met 10W40. Vandaag even 15W40 gekocht op aanraden van een kennis.

Beter is om te achterhalen welke olie er nu inzit en dan met hetzelfde type olie bij te vullen. Dus 10W40 met 10W40 etc. Het merk maakt dan niet zoveel uit.
Zelf gebruik ik 10W40 van de Hema om bij te vullen, terwijl er bij de laatste 2 beurten Shell (helix) in is gegaan.
2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm

sv3nrg

Citaat van: 850blues op 02-06-2008 19:56:57
Zit dat op de dop?

Ja, als je de dop er af schroeft en omdraait is het die rubberring

Kan ik dat zelf repareren?

Ja, ff bij de dealer of automaterialenzaak een nieuwe halen (bij die laatste ff de dop voor de zekerheid mee naar binnen nemen om te checken of je wel de goede ring meekrijgt), de oude er af en de nieuwe er op.
Is volgens mij het eerste onderdeel wat ik - geen noemenswaardige sleutelervaring - zelf bij mijn Roffel heb vervangen.

maar geen autokennis

Met een paar uurtjes per dag Forummen neemt dat wel toe  ;)

Citaat van: sv3nrg op 02-06-2008 19:28:47

Beter is om te achterhalen welke olie er nu inzit en dan met hetzelfde type olie bij te vullen. Dus 10W40 met 10W40 etc. Het merk maakt dan niet zoveel uit.
Zelf gebruik ik 10W40 van de Hema om bij te vullen, terwijl er bij de laatste 2 beurten Shell (helix) in is gegaan.

Thanks, heb even een nieuwe ring gehaald bij de dealer. Ik ga hem er straks op zetten en hopen dat het lekken stopt :P

S. Brouwer

kan je me vertellen wat zo'n ring kost, hebben er hier ook nog 2 nodig.
Misschien ook nog een onderdeelnummer voorhanden? scheelt ze bij de volvo weer zoeken.

sv3nrg

Citaat van: S. Brouwer op 03-06-2008 16:23:39
kan je me vertellen wat zo'n ring kost, hebben er hier ook nog 2 nodig.
Misschien ook nog een onderdeelnummer voorhanden? scheelt ze bij de volvo weer zoeken.

Onderdeelnummer moet ik je schuldig blijven, ze kosten €2,38. dus dat zijn de kosten niet :)

sv3nrg

Olie lekkage is gestopt bij vervangen van het rubber. Supermooi :)

Als de auto erg warm is ( BMW 525d nieuw model eruit getrokken op de snel weg :) ) komt er rook/stoom uit de moterkap. Ik denk dat de uitlaat een beetje los zit. Er komen dan ook uitlaatgassen in de auto zelf via de ventilatie.

Een of andere pakking lek?

-D©©©L-

Citaat van: sv3nrg op 17-06-2008 10:41:44
Olie lekkage is gestopt bij vervangen van het rubber. Supermooi :)

Als de auto erg warm is ( BMW 525d nieuw model eruit getrokken op de snel weg :) ) komt er rook/stoom uit de moterkap. Ik denk dat de uitlaat een beetje los zit. Er komen dan ook uitlaatgassen in de auto zelf via de ventilatie.

Een of andere pakking lek?

Uit de uitlaat komt geen zichtbare stoom als ie warm is. Een lek moet je overduidelijk kunnen horen.

sv3nrg

Hij brult ook wel hard. Maar dat doet ie al vanaf het begin dus ik hoor het verschil niet. Ook hoor ik een klein licht piepje als hij statoinair draait.

PS : weet dat dit het verkeerde forum is ;)