dimlichten werken niet + brandstofmeter

Gestart door Folcher, 02-06-2008 22:14:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Folcher

Hallo lezers,

Zojuist een 850 GLT automaat uit 1992 gekocht, perfecte auto, maar,  dimlichten werken niet en brandstofmeter blijft onderin hangen, verder alles in orde.
Alles gecheckt voor zover mijn kennis strekt, geen zekering kapot, beiden heb ik vervangen, eveneens de lampen zelf.
Voor alle duidelijkheid, alle andere verlichting werkt gewoon naar behoren.
Tevens net na aankoop getankt, geheel vol want ja, de meter kwam niet uit de hoek dus volgooien maar, nog steeds geen beweging in de meter.

Gemeten bij de zekeringen, beide dimlicht zekeringhoudres geen stroom te meten.

Hoe nu verdere, iemand enig idee. Is april 2008 nog voor een jaar gekeurd dus toen zal de verlichting het wel gedaan hebben, raar maar waar.

Alvast bedankt voor de gouden tip.

groeten
Jan


mehn

Pruts eens een beetje aan de sleutel in het contactslot ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Folcher

Heb het een en ander geprutst, alle kanten op bewogen maar gen reactie op de dimlichten of overigen. wat nu ??

elianmars

Citaat van: Folcher op 02-06-2008 22:14:33
Is april 2008 nog voor een jaar gekeurd dus toen zal de verlichting het wel gedaan hebben,



Dat zegt niks, hoor. Mijn vorige wagen kreeg ook een verse APK, terwijl het ABS lampje vrolijk bleef branden.
Sommige keurmeesters kijken niet zo nauw.

Folcher

Het wordt nog gekker krijg ik het idee.

Heb de schakelaar om verlichting aan te zetten maar eens uit het dashboard gehaald, aan de bedrading gejutterd, schakelaar eens goed de waarheid vertelt.
Geen resultaat.
Maar weer eens voor gekeken, want je wilt toch dat het weer gaat werken. Zie ik ineens dat de draden van + voor grootlicht en dimlicht zijn doorgeknipt, en weer met verbinding man/vrouw aan elkaar zijn gezet, zowel bij de linker en rechterkoplamp.
Schertst mijn verbazing dat ze het dimlicht dus laten werken als je de schakelaar voor groot licht aanzet, oftewel het grootlicht is nu buitenwerking gestelt, zo is de auto waarschijnlijk door de keuring gehaald krijg ik het idee.
Even gevloekt maar nu komt het..................ik zet de grootlicht schakelaar uit, gaat ineens spontaan het grote licht branden.
Vervolgens de stekkertjes ( die er dus niet horen) weer omgedraaid/omgewisseld met elkaar en ja hoor, het dimlicht doet het nu weer gewoon en groot licht gaat aan zoals het hoort te worden ingeschakeld.
Nu maar hopen dat er geen storing optreedt want ze hebben natuurlijk niet voor niets het grootlicht toevoer omgewisseld met die van dimlicht. Vast iets wat ze niet hebben kunnen vinden.

Blijft overigens de brandstofmeter het nog steeds niet doen, dus we zijn nog niet klaar.

wellicht reactie na dit verhaal waar iemand iets mee kan ??

groeten
Jan

Freakybaby

Ik denk dat jij hetzelfde hebt gehad als ik heb gehad met mijn '92 GLT. Ik had een draadbreuk tussen de schakelaar en de zekeringenkast in de draad voor de dimlichten. Aangezien het best een irritant werkje is om de zekeringenkast eruit te halen en de draden juist te trekken denk ik dat ze daarom deze makkelijke oplossing gekozen hebben.

Ga je de draden alsnog netjes (zonder die stekkerverbinding) trekken?
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Folcher

Bedankt voor jullie reactie maar kom net uit de garage lopen nadat ik het euvel heb gevonden, niet al te moeilijk maar gewoon een niet functionerend relais. Naast de zekeringen, weggehaald de afdekkap en vond daar een aantal relais. De grote met nummer 1362900 deed het weer na een corrigerend tikje om daarna eigenwijs weer niet te werken. Uit elkaar gehaald, even behandeld met W40 en nu lijkt het
verholpen.
Ik heb al op een onderdelenlijn gezocht maar van de prijs nieuw word je niet vrolijk dus maar hopen dat het met de w40 is opgelost.

Laatste stap is de benzienmeter die niet functioneert, ik zie wel met het aanzetten van het contact dat er een lampje oplicht dat lijkt op een brandstof waarschuwingslamp, deze zal wel gaan branden als de tankinhoud op schiet, dat hoop ik dan maar want ik heb geen idee hoeveel kilometer ik met een volle tank kan rijden.


thuur

WD40 is geen permanente oplossing. Maak de contacten schoon met alcohol of remmenreiniger en een heel licht schuurpapiertje als ze zwart zijn. Controleer ook de solderingen op breuken. En zorg dat je alles weer aansluit zoals het hoort, dat zal de volgende storingszoekactie vergemakkelijken.

Ook een veelvoorkomend probleem is een defecte schakelaar.

Haal anders de klokkenwinkel er ook even uit en controleer de bedrading aldaar. Wie weet wat er allemaal aan 'gehobbied' is. En beste even meten of de vlotter wel een juist signaal geeft.


Gr ;)

Folcher

Het ziet er naar uit dat de verlichting het enige is waarmee is gerotzooid, denk dat ze niet zo slim zijn geweest het te zoeken bij het relais cq dat ze niet hebben geweten waar het relais zat.
Heb onderzijde van dashboard gedemonteerd en naar boven kijkend ziet alles er zo uit zoals het hoort, geen gekke dingen of extra overbodige bedrading.
Als het dimlicht het weer begeeft, weet ik in ieder geval waar ik het moet zoeken, zal het dan behandelen zoals je zojuist hebt aangegeven, voorlopig laat ik de hele handel met rust.

De auto is werkelijk in topstaat, alles ziet er uit als nieuw, zowel binnen als buiten, behalve dan de lederen bekleding waaraan je kan zien dat er op gezeten is, had ik nimmer verwacht van een auto uit 1992.
Heb even gecheckt naar de geluidsinstallatie, vond dat er wat weinig geluid uitkwam, netjes de boxdeksels in het voorportier gedemonteerd en zit dus geen box achter, wel heel netjes de bedrading aangelegd en keurig de stekkers gestoken in de deksel, is dus nooit aan geklooid of zo, gewoon nieuw dus.

Wat betreft de brandstofmeter, hoe en waar kan ik de vlotter doormeten  cq het signaal controleren ??

Wederom alvast bedankt voor reactie.

groeten
Jan