ABI ====> PTC tank.

Gestart door Enno, 05-06-2008 20:48:43

Vorige topic - Volgende topic

Enno

Weet er hier iemand wat je allemaal nodig hebt voor de ombouw van een oude tank (ABI-1 of 2) naar een nieuwe LPi tank (PTC)?

Er zijn 3 Soorten LPi tanks. De laatse (LPC) zijn de nieuwste generatie.

ABI-I
De sturing bevindt zich in de tank
De aluminium appendage kast is rechthoekig van vorm en er bevindt een centrale knop op de appendage kast om deze los te draaien.

ABI-II
De sturing bevindt zich links van de appendage kast
De aluminium appendage kast is rechthoekig van vorm en er bevindt een centrale knop op de appendage kast om deze los te draaien.

PTC
De sturing bevindt zich in de rond appendage deksel
De aluminium appendage kast is rond van vorm en er bevindt een centrale inbusbout op de appendage kast om deze los te draaien.

In de v70 zit een dubbele LPE computer. Echt veel informatie over LPi is er zo niet te vinden. Liefst heb ik een zelfde soort installatie in de v70 als in de 850. De pomp begon afgelopen week met het warme weer geluiden te maken waar ik neit vrolijk van werd.....er was een zingend volgeltje achter in. Toen ik de tank weer gevuld had, was dat weer over.

Een donut tank zie ik in de V70 wel zitten. Die zijn echter allemaal van het nieuwe type. Ombouw van oud naar nieuw type en dan 1000 EUR kwijt zijn zie ik niet zitten.

Als de ombouw redelijk makkelijk zelf is uit te voeren........dan is dat het proberen waard. Evt. 2e hands tanks van het nieuwe type zijn voor redelijke prijzen te vinden. De pomp daarvan is te smeren zo heb ik begrepen.

Leuk projectje V70.

alfredgeel

ik vrees er voor dat je dat niet gaat lukken;

de sturing van zo een PTC tank is anders opgebouwd dan die van een ABI tank.

Als je dan nog twee losse computers hebt, wordt het helemaal moeilijk.

De ene computer is je LPE de andere computer is de driver van je injectoren.

enkele jaren later is deze komen te vervallen, in eerste instantie voor de 4 cilinders later voor de grotere motoren.

zou je niet beter zoeken naar een tweedehands installatie ?

Enno

Kijk dat zijn leuke reacties.

Op zoek gaan naar een goede verse LPi installatie en die over laten zetten naar de V70....

Ik vind 950 EUR voor een nieuwe tank namelijk flink veel geld. Wetende dat de LPi injectoren ook minstens zoveel km's gereden hebben.

Nu komt de grote vraag......kun je een bestaande LPi installatie zo maar vervangen door een andere LPi installatie?

Het kenteken heeft al een G3 keuring. Bij de APK keuring moet hij voldoen aan de uitlaat eissen. Ik heef geen nieuwe G3 goedkeuring.....dus ik zou vervolgens elke willekeuringe G3 installatie kunnen laten inbouwen......

Misschien zelfs wel een non Vialle (G3) systeem.....om maar eens wat geks te roepen (Landi of Prins).

Ludo

als je een nieuwe of andere installatie plaatst, moet je toch opnieuw keuren?.
of is dat in NL niet nodig. ???

mehn

Ja lijkt me wel. Daarnaast is het of maar de vraag of je iemand vind die een 2e hands installatie wil inbouwen.
Ze hebben het tegenwoordig zo druk met nieuwe installaties waar vast meer aan verdiend wordt ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Enno

G3 is toch G3?....

Wie kijkt er nu naar de auto.....als die veranderd is?......Er blijft autogas inzitten.....afmelden om om te zetten naar autogas is dus niet aan de orde.......

Een van de redenen waarom ik de 850 van een installatie in NL heb laten voorzien is dat je met de G3 keuring zit. Voor een nieuwe prins of Landi installatie kun je ook prima naar het buitenland gaan. Je steekt al gauw 800- 1000 EUR in je zak voor een idententieke installatie.

G3 typegoedkeuring krijgen op een nederlandse auto voor een achteraf ingebouwde installatie is vanwege protectionistische maatregelen zo goed als onmogelijk.

Maar de auto staat al op G3.....dus in  theorie wordt mij keuzevrijheid niet meer beperkt.

Enno

Citaat van: mehn op 06-06-2008 06:54:09
Ja lijkt me wel. Daarnaast is het of maar de vraag of je iemand vind die een 2e hands installatie wil inbouwen.
Ze hebben het tegenwoordig zo druk met nieuwe installaties waar vast meer aan verdiend wordt ;)

Wie zegt dat ik dit in NL wil laten doen?...

-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 06-06-2008 06:49:10

Nee, gek genoeg niet. Je moet echter wel aan de permanente eisen voor LPG systemen blijven voldoen.

alfredgeel

je hoeft daarom ook niet echt een LPI installatie aan te schaffen die uit een V70 komt.

In ons nadeel speelt wel dat we met 5 cilinders rondrijden en dat de kabelboom dan weer niet hetzelfde is.

maar als ik je verhaal goed begrijp, dan heb je al een LPG installatie in je auto en die wil je nu omvormen naar een LPI met een PTC tank.

Hoe zit dat dan in NL met de keuring. Controleren ze dan de tanknumers en type goedkeuring niet ?

alfredgeel

oeps Ludo was me weer voor. ;)

de vraag blijft wel dezelfde......

-D©©©L-

Citaat van: alfredgeel op 08-06-2008 22:05:14
oeps Ludo was me weer voor. ;)

de vraag blijft wel dezelfde......

Het antwoord ook.  ;)

Ludo

Citaat van: -D©©©L- op 08-06-2008 22:01:29
Citaat van: Ludo op 06-06-2008 06:49:10

Nee, gek genoeg niet. Je moet echter wel aan de permanente eisen voor LPG systemen blijven voldoen.

die eisen zullen dan ook wel niks voorstellen zeker?.
ik vind het maar een vreemde wetgeving hieromtrent.
verklaart waarschijnlijk ook waarom heel vaak zo'n zooi onder de kap te vinden is, met zovele problemen...

Enno

Citaat van: alfredgeel op 08-06-2008 22:04:13
maar als ik je verhaal goed begrijp, dan heb je al een LPG installatie in je auto en die wil je nu omvormen naar een LPI met een PTC tank.

Het is maar de vraag of ik zin heb om een oude installatie omvormen naar een PTC tank installatie.

Oude injectoren.....een oude tank & een ombouwsetje voor de ABI ===> LPC tank, een verse LPE unit.....

Wordt een duur grapje.