Aankoop V70 TDI

Gestart door Topsport180, 07-06-2008 10:48:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Topsport180

Zie hieronder.
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

Topsport180

#1
Hallo allemaal,

Ik overweeg om mijn 440 TD (1996, zowat full options inclusief leer en airco) te vervangen door een Audi A6 Avant 2.5 TDI van 1996. Deze Audi heeft dus hetzelfde blok als de 850 en V70 TDI. Onderstaande stukje komt voort uit het "aankooptips topic". Is het juist dat deze punten eveneens voor de Audi gelden ? En zijn deze punten limitatief of moet ik op meer zaken letten (wat de motor betreft) ?

- Bij diesels moeten elke 120.000 de distributie en waterpomp vervangen zijn.
- TDI's hebben een Audi motorblok en de naam weinig problemen te hebben. Ze roken, da's normaal en verbruiken weinig tot geen olie. Roken tijdens het starten kan duiden op een of meerdere slecht gloeispiralen (vervangen is kostbaar aangezien de pomp van de stuurbekrachting losmoet). Als je tijdens het starten geen voorgloeilampje ziet (bij koudere temperaturen) kan de gloeiweerstand (naast de vulopening van het ruitenwisserreservoir) geoxideerd zijn (schoonmaken helpt!). Verminderde acceleratie (gevoel alsof je geen Turbo meer hebt) kàn veroorzaakt worden door de EGR-klep (eenvoudig op te lossen door de vacuumleiding los te trekken en af te isoleren).


Deze 850 lijkt me trouwens ook niet verkeerd. De specs:

08/1996
automaat
284.000 km
3.800 EUR (zeg 3.500 EUR) - N.B. ik woon in Duitsland
riemen en waterpomp vernieuwd bij 241.000 dus precies volgens voorschrift
schijven en blokken nieuw bij 255.000
beurt bij Volvo in augustus 2007


C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

Vertigo

Een A6 TDI rijdt heel anders dan eeen 850 TDI

Ga eens met beide rijden, en bekijk daarmee welke van die 2 kwa karakter het beste bij je past.
A6 TDI is geen verkeerde auto, 850 TDI ook niet.

Een A6 van bouwjaar 1996 vind ik persoonlijk kwa rijden minder dan een 850 TDI. Een A6 van 2004 vind ik beter rijden dan een 850 (en ook beter dan een S60 trouwens).

Volgens mij gelden de in het aankooptopic genoemde punten ook voor de audi, maar 100% zeker weet ik dat niet.

Succes met je keuze

Marc O.

Weet je zeker dat die Audi de 5 cylinder TDI heeft en niet de V6 TDI? De V6 TDI is een leuke motor maar schijnt zeker in het begin niet geheel vrij van problemen te zijn geweest.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Topsport180

Citaat van: Marc O. op 07-06-2008 13:11:21
Weet je zeker dat die Audi de 5 cylinder TDI heeft en niet de V6 TDI? De V6 TDI is een leuke motor maar schijnt zeker in het begin niet geheel vrij van problemen te zijn geweest.

Ja, de V6 TDI (150pk) werd pas leverbaar in het model A6 dat vanaf 1998 op de markt kwam. De oude A6 (gebaseerd op de Audi 100) had nog de vijfcilinder TDI (140pk).
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

denkweb

Het goede nieuws van de 850 is dat de hulpaggregaten, zo ook de genoemde stuurbekrachtigingspomp, wat tactischer geplaatst zijn. De ingreep met de gloeibougies is daarom eenvoudiger als met een A6 en daardoor meteen iets minder kostenintensief.

Goed zelf te doen, trouwens.

denkweb

Citaat van: Topsport180 op 07-06-2008 10:55:01
Hallo allemaal,

Ik overweeg om mijn 440 TD (1996, zowat full options inclusief leer en airco) te vervangen door een Audi A6 Avant 2.5 TDI van 1996. Deze Audi heeft dus hetzelfde blok als de 850 en V70 TDI. Onderstaande stukje komt voort uit het "aankooptips topic". Is het juist dat deze punten eveneens voor de Audi gelden ? En zijn deze punten limitatief of moet ik op meer zaken letten (wat de motor betreft) ?

- Bij diesels moeten elke 120.000 de distributie en waterpomp vervangen zijn.
- TDI's hebben een Audi motorblok en de naam weinig problemen te hebben. Ze roken, da's normaal en verbruiken weinig tot geen olie. Roken tijdens het starten kan duiden op een of meerdere slecht gloeispiralen (vervangen is kostbaar aangezien de pomp van de stuurbekrachting losmoet). Als je tijdens het starten geen voorgloeilampje ziet (bij koudere temperaturen) kan de gloeiweerstand (naast de vulopening van het ruitenwisserreservoir) geoxideerd zijn (schoonmaken helpt!). Verminderde acceleratie (gevoel alsof je geen Turbo meer hebt) kàn veroorzaakt worden door de EGR-klep (eenvoudig op te lossen door de vacuumleiding los te trekken en af te isoleren).


Deze 850 lijkt me trouwens ook niet verkeerd. De specs:

08/1996
automaat
284.000 km
3.800 EUR (zeg 3.500 EUR) - N.B. ik woon in Duitsland
riemen en waterpomp vernieuwd bij 241.000 dus precies volgens voorschrift
schijven en blokken nieuw bij 255.000
beurt bij Volvo in augustus 2007




Ziet er goed uit die tdi zeg...!

Topsport180

@denkweb Zo goed dat ie waanzinnig snel verkocht was; helaas niet aan mij  8)

De A6 is ondertussen afgevallen, ik kan het toch niet laten om wederom voor een Volvo te gaan. Ik ben nu een mooie zwarte V70 TDI (handbak) op het spoor, een van de eerste (eind 1997). Heeft 240k op de klok en heeft bij 224k een grote beurt inclusief vervanging van de distributieriem gehad. Uitrusting is verder ook top o.a. vol leder.

Kan eigenlijk geen reden bedenken om 'm niet te kopen ... of het moet de armetierige radio/cassette speler zijn  ;D
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

BenC70ES


Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Freakybaby

Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Topsport180

#10
Inderdaad, de C70 is een stukkie schoner  ;)
Overigens doe ik het milieu al een plezier door mijn 440'je op te ruimen en te verruilen voor een TDI:

Hier in Duitsland betaal ik voor mijn 440 1.9 TD (1.000kg) jaarlijks 540 EUR wegenbelasting (nog steeds minder dan in NL geloof ik), terwijl een V70 TDI van 1.600 kg schoon aan de haak op 425 EUR komt  :eusa_doh: :) Die is dus een stukje schoner dan de 440. Maar nog steeds erg vuil, want dik 400 EUR belasting is VEEL in Duitsland ... De 440 heeft Euro 1 en is daarmee extreem vuil, de TDI heeft Euro 2, maar kan met een roetfilter (kosten plusminus 350 EUR) naar de Euro 3 norm. Euro 4 is niet haalbaar. Hoe hoger de norm des te minder belasting betaal je. Zo moet dat, en niet zoals in NL, waar je op het gewicht wordt afgerekend ...

De auto die ik op het oog heb is van 1997 en achterop staat TDI. Ik heb zojuist eens wat topics doorgelezen op dit forum en begrijp dat die auto in elk geval geen last kan hebben van een defecte LMM omdat de eerste modellen nog een LHM hadden. Wie bevestigt dit even ? En kan met zo'n LHM niets danwel veel minder mis gaan ?

Verder zou ik graag weten hoe het onderhoudsschema eruit ziet vanaf 240.000 km (dus nadat de distributieriem en waterpomp zijn vervangen). Ik weet dat de olie om de 15.000 moet worden ververst, maar om de hoeveel km staat een kleine danwel grote beurt gepland ?

Ik ga de auto aanstaande zaterdag bekijken.
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

andrevv

Ik betaal voor mijn 855 tdi E 110 per maand, dus 12 x 110  is stukken meer dan in Duitsland. Weer een reden om te kijken of het lukt om NL te verlaten. ZE melken je hier aan alle kanten uit !! >:( >:( >:( >:(

Hejdå

Andre

Topsport180

#12
@Andre,
Vergeet niet dat in Duitsland een flinke opmars gaande is om vuile(re) auto's heel zwaar te gaan belasten. De TDI/2.5D is ook zo'n motor die in het verdomhoekje zit en de kans is dan ook heel reeel dat de belasting voor dit soort auto's fors zal gaan stijgen (en dan spreek ik niet over een paar euro!). Het is zelfs denkbaar dat deze auto's hier onverkoopbaar gaan worden omdat niemand ze meer wil. Het is mogelijk om de hogere belastingen te ontkomen door de auto te upgraden (door middel van het plaatsen van een partikelfilter), maar in dat geval moet OOK de katalysator worden vervangen en tsja ... dan weet je het wel. Peperduur dus.

Deze V70 is het trouwens geworden. Met het oog op mogelijke onverkoopbaarheid (ik wil hier zeker 3 jaar mee rijden) heb ik extra scherp onderhandeld; ik kreeg 'm nog net niet voor niks mee LOL
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,27080.0.html
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

Garfield

Tja, het milieu gaat me op zich best aan m'n hart, maar onze regering roept het zelf over zich af. In mijn geval door de bijtelling dusdanig te verhogen dat ik eind vorig jaar besloten heb om mijn relatief nieuwe en schone lease-auto niet meer zakelijk te gana gebruiken en er een leuke, 10 jaar oude roetmobiel bij te kopen.
Dus 2 in plaats van 1 auto in mijn gezin, waarvan de prive auto ook nog eens een oude, relatief (?) vieze roetmobiel is  ;D

Wel vrees ik inderdaad milieumaatregelen rondom dit soort auto's ook, maar dat zien we dan wel weer. Amsterdam-centrum bezoek ik toch nooit, en zeker niet met de prive-auto  ;D
Groet, Arvid
Zakelijk: Audi A4 Avant 2.0 TDI Aut. (2006)
Privé: Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998)

hathü

De TDI is geweldige auto, heeft een onverwoestbare en fijne motor, voor zijn gewicht en motorinhoud is hij erg zuinig(1 op 15),  ik kan het weten rij er nu twee jaar met volle tevredenheid in.