Blauwe rook na stationair, ik weet het niet meer...

Gestart door thuur, 08-06-2008 17:56:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

axelvr

Citaat van: thuur op 16-06-2008 16:15:44
Citaat van: axelvr op 16-06-2008 10:39:21
je het het ff controleren door de luchtaanvoerslang naar de turbo ff af te schroeven , en te voelen op het asje van de turbo .. dan kun je die in ieder geval uitsluiten :eusa_shifty:

Had ik al gedaan ;)

Citaat van: thuur op 15-06-2008 23:38:04
.. Mijn oude turbo had er 340dkm op zitten, speling zo goed als niets, begon wel meer hees te klinken en perste olie in het koelwater. De vervangingsturbo heeft meer speling, maakt meer herrie en heb ik bijna een jaar zonder oliegekloot mee gereden.


Gr 8)

:eusa_shifty: , sorry

ziet er voor mij erg naar uit dat je turbo lek is?!?

je kan kijken om het zeker te weten in je turbo-slangen of er een laagje olie in zit

gr

Ludo

@axelvr, over welke speling heb je het eigenlijk?.
axiale of radiale speling?.

axiale speling heb je altijd, of beter gezegd moet je hebben, anders kan er zich geen oliefilm rond het asje vormen.
de vraag daarbij is natuurlijk wat de toleranties mogen zijn.  ???

thuur

Ik heb een 3" RVS Ferrita DP en de rest origineel.

Het gehele inlaattraject is vettig, maar uit diverse gesprekken begrijp ik dat het bij mij niet buitensporig is. onder de PTC nippel liggen een druppel of 5. Ook uit de intercooler komt niet meer dan normaal.

Niet schoongeveegd en vlak na een rit:


Klikski:



@FGG: het lijkt mij ook dat ergens olie verzamelt (onder vacuum?) wat ik doormiddel van turbodruk ofwel verbrand via de verbrandingskamer, ofwel via de turbinekant uit de uitlaat blaas. Of zou dat te simpel gedacht zijn?


Gr ???

johan283

Wat is je olie verbruik? Ik heb het zelfde probleem......Bij goed optrekken blaast die veel (blauwe) rook en ook na een tijdje stationair draaien... Dus ik zal dit topic ook volgens

FGG

Citaat van: thuur op 16-06-2008 21:41:45
@FGG: het lijkt mij ook dat ergens olie verzamelt (onder vacuum?) wat ik doormiddel van turbodruk ofwel verbrand via de verbrandingskamer, ofwel via de turbinekant uit de uitlaat blaas. Of zou dat te simpel gedacht zijn?

Ik heb eigenlijk geen verstand van autotechniek maar als ik een beetje analyserend vermogen loslaat op de probleemstelling leek mij dat 'verzamelen' voor de hand liggen. Waar en hoe is dan meer iets voor de echte techneuten.
Met hoeveel toeren komt de turbo 'erin', krijg je de pluim ervoor of erna? (ik blijf even simpel denken, dat gaat me 't gemakkelijkst af).

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

850 Ra$ing

Ik denk dat het inderdaad klopt wat je zegt tenminste zo denk ik er ook over.
Bij mij is het zo. Als de motor warm is en je staat bv na een snelle rit voor een verkeerslicht te wachten (motor loopt stationair dus hoog motor vacuum)
als je dan wegrijd komt er echt een behoorlijke pluim uit de uitlaat.
Ik denk dus dat de olie via de klepsteel rubbers in de cilinders komt bij stationair draaien van de motor.

thuur

Citaat van: FGG op 17-06-2008 08:45:23
Ik heb eigenlijk geen verstand van autotechniek maar als ik een beetje analyserend vermogen loslaat op de probleemstelling leek mij dat 'verzamelen' voor de hand liggen. Waar en hoe is dan meer iets voor de echte techneuten.
Met hoeveel toeren komt de turbo 'erin', krijg je de pluim ervoor of erna? (ik blijf even simpel denken, dat gaat me 't gemakkelijkst af).

Bij stilstand een klein beetje gasgeven is zichtbare rook, veel gasgeven is een wolk. Maar pas bij echt wegrijden komt alle rook eruit. Overigens na 5 a 10 meter stopt het roken weer.

Turbo spoelt hoorbaar op vanaf ca. 1800 toeren.


Gr ;)

thuur

Ok. De auto rookt niet meer...

Dacht al dat het minder werd, maar net een paar keer een aantal minuten stilgestaan. Bij wegrijden: geen rook :eusa_think:


Gr ???

V70geRwin

Citaat van: thuur op 23-06-2008 20:05:50
Ok. De auto rookt niet meer...

Dacht al dat het minder werd, maar net een paar keer een aantal minuten stilgestaan. Bij wegrijden: geen rook :eusa_think:


Gr ???

Nu nog uitzoeken wat er de laatste weken anders is dan er voor  :evil:

thuur

Citaat van: spekkie99 op 23-06-2008 20:17:39
Citaat van: thuur op 23-06-2008 20:05:50
Ok. De auto rookt niet meer...

Dacht al dat het minder werd, maar net een paar keer een aantal minuten stilgestaan. Bij wegrijden: geen rook :eusa_think:


Gr ???

Nu nog uitzoeken wat er de laatste weken anders is dan er voor  :evil:

Andere injectors (oranje) en een nieuw wiellager..


Gr :eusa_think:

V70geRwin

Citaat van: thuur op 23-06-2008 20:19:14
Citaat van: spekkie99 op 23-06-2008 20:17:39
Citaat van: thuur op 23-06-2008 20:05:50
Ok. De auto rookt niet meer...

Dacht al dat het minder werd, maar net een paar keer een aantal minuten stilgestaan. Bij wegrijden: geen rook :eusa_think:


Gr ???

Nu nog uitzoeken wat er de laatste weken anders is dan er voor  :evil:

Andere injectors (oranje) en een nieuw wiellager..


Gr :eusa_think:

50% kans  :evil:

(zal nu stoppen je topic te ondermijnen)

FGG

Citaat van: spekkie99 op 23-06-2008 20:17:39
Citaat van: thuur op 23-06-2008 20:05:50
Ok. De auto rookt niet meer...

Dacht al dat het minder werd, maar net een paar keer een aantal minuten stilgestaan. Bij wegrijden: geen rook :eusa_think:


Gr ???

Nu nog uitzoeken wat er de laatste weken anders is dan er voor  :evil:

De buitentemperatuur.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Hans1996

Wat was nu de oorzaak van de rook?
Ik heb hetzelfde probleem, 850 2.5 10V met LPG G3.
Ik heb de carterontluchting gereinigd maar dit heeft geen effect

FGG

Citaat van: Hans1996 op 24-06-2008 21:37:19
Wat was nu de oorzaak van de rook?

Ik betwijfel of Thuur daar een antwoord op heeft...

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

thuur

Je hebt gelijk.. Vandaag dus wel weer rook ???


Buitentemp. was in alle gevallen rond de 23 a 24 graden, dus dat sluit ik ook uit.


Gr :eusa_wall: