Blauwe rook na stationair, ik weet het niet meer...

Gestart door thuur, 08-06-2008 17:56:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thuur

Techneuten,

Ik kom er niet uit.. De V70 T5 blijft roken als ie warm is en langer dan 10 seconden stationair heeft gedraaid. Ik start een nieuw topic omdat alles over klepsteelrubbers, zuigerveren e.d. niet van toepassing lijkt.

Feiten:
- 2.3 20V 16T, 359.000km
- koudstart, koude stationairloop (zelfs de eerste 15 minuten na koudstart): geen rook, ook niet na gasgeven.
- ongeacht temperathuur, tijdens rijden: geen rook
- op de snelweg gas los, na 100mtr volgas: geen rook (zie DIT topic)
- warme motor stationair: geen rook
- warme motor > 10 seconden stationair en dan wegrijden of gas geven: behoorlijke pluim, hoe langer de motor gedraaid heeft, hoe meer rook.

Constateringen:
- losse oliedop wordt licht aangezogen, ook bij gasgeven, ongeacht temperathuur.
- mag ook wel: carterontluchting is compleet nieuw
- bougies zien er goed uit
- turbo is vervangen door een 160+ dkm exemplaar, symptomen zijn geleidelijk erger geworden
- geen vacuumlekkage, alles is nieuw
- verdeelkap/rotor/kabels in orde (geen vonken en minder dan een jaar oud)
- LMM gewisseld met een andere: geen verschil
- koelwater is helder en stinkt niet naar 'rotte koppakking'
- motor geflushed (zie DIT topic), symptomen waren eerst weg maar komen nu 2x zo hard terug.


De laatste tijd loopt de auto ook niet lekker stationair. Ik heb de injectors in een ultrasoonbad gemikt, loopt wat beter maar is zeker niet wat het was. De fluctuaties zijn lichtelijk zichtbaar op de toerenteller. Ook het stat.toerental is hoger dan normaal, blijft vaak net onder de 1000 hangen, terwijl het altijd strak 900 was. Geen meerverbruik geconstateerd.

Tenslotte heb ik het idee dat het blok veel te warm wordt. Zelfs na 10 minuten rijden kom ik thuis met een draaiende koelfan (airco uit). De fan stopt ook weer vanzelf en de meter op het dashboard staat strak op 3u. Na een fors aantal uren ruik je in de garage nog steeds de hitte. Alle koelslangen worden netjes warm. Vanaf koude motor komt de meeste hitte van de turbo vandaan naarmate de motor warmer wordt.

Ik ben voornemens de olie snel terug te wisselen naar 5W40 van ELF. Te meer omdat bij hogere toerentallen de motor iets rauwer klinkt met de Durablend 10W40 half synth van Valvoline.



Wat kan ik nog meer testen/proberen??



Gr ???

Ludo

thuur,

i.v.m. de blijvend draaiende koelfan, worden de slangen bij de radiator warm/heet?, en/of word de onderkant van de radiator ook warm/heet?.

i.v.m. de rook tijdens stationair draaien, er staat me iets bij dat een verstopte olieretour van de turbo dezelfde symptomen kan geven.   :eusa_think:

thuur

Citaat van: thuur op 08-06-2008 17:56:34
Alle koelslangen worden netjes warm.

Onderste radiatorslang duurde wel heel lang, lang nadat de thermostaat open was i.i.g., maar werd netjes heet daarna. Hoe kan ik gemakkelijk aan de radiator voelen? Vooraan zitten de IC en condensor en achter een grote zwarte kap.


Citaat van: Ludo op 08-06-2008 21:58:57
i.v.m. de rook tijdens stationair draaien, er staat me iets bij dat een verstopte olieretour van de turbo dezelfde symptomen kan geven.   :eusa_think:

Kijk, een concrete tip :D Als ik tijd heb sleutel ik die leiding er meteen onder vandaan. Tijdens de turbowissel is me niet opgevallen dat ie dicht zat, maar ik heb er ook niet echt naar gekeken toen ik m los had... Wel nieuwe rubbertjes en pakkingen geplaatst.


Gr :eusa_pray:

Ludo

ben je zeker dat de thermostaat (tijdig) open gaat?.
als de radiator niet erg warm word beneden zijn er 2 mogelijkheden.
1, de radiator is verstopt.
2, de thermostaat gaat niet open.
controleren is idd moeilijk, je zou de zwarte kap van de ventilator onderaan moeten losmaken en naar voren trekken.

de olieretour kan verstopt zitten, ik zeg niet dat het zo is, maar het geeft wel dezelfde symptomen.
heb al even gezocht maar vind het niet zo meteen, er moet ergens een topic of berichten over zijn.
gelukkig is een controle wel makkelijk uit te voeren zodat je dit kan uitsluiten.  ;)

thuur

#4
De V70 laat zich moeilijk ontluchten, zolang als ik m heb. Bij Hooftman heb ik anderhalf jaar geleden megasmerig water vervangen door verse vloeistof, er zat olie in het water. Het heeft zeker een half uur geduurd voordat er redelijk wat lucht uit het systeem kwam. De aanwezige monteur zei dat dat wel eens voorkwam. Ik heb de dagen erna nog zeker 2 liter bijgevuld, iedere keer een cc of 2 a 300.

Helaas na een paar maanden weer wat sludge in het water (+rotte koppakking geur), daarop heb ik besloten de turbo te vervangen. Geen eerdere vervanging in de historie en al 340 dkm. Koelsysteem geflushed en 3x met demi-water gespoeld. Ik ben wat uurtjes kwijt geweest met ontluchten, al ging de laatste keer wat vlotter. M.a.w. een radiatorverstopping sluit ik niet uit, ik dacht zelfs hetzelfde toen de onderste koelslang zo lang koel bleef.

Op dit moment zit er nog een heel klein streepje 'troep' in het koelwaterreservoir.

Thermostaat zit er nog geen jaar in (Gates 87gr) en werkt volgens mij perfect. Bovenste slang wordt na een tijdje snel heet. Ik heb geen overmatige druk op het koelsysteem, alle slangen kan ik gemakkelijk inknijpen ongeacht temperathuur.


Gr :eusa_think:

thuur

Met de koelvloeistof nog in m'n haar:

De turbo retourleiding is helemaal open en schoon. Sterker nog, er zit zo goed als geen olie in ??? Als ik m'n pink in het olieretourgat van de turbo duw zit er wel olie, al had ik dat vrij snel allemaal 'weggeveegd'. Ik heb de motor een paar seconden op de startmotor laten rondgaan, zonder bobine en brandstofpomp. Wederom: geen noemenswaardige olie te zien of voelen.. De auto heeft 3 uur geleden nog 25km afgelegd.

Is dat normaal ???


Tweede: ik voelde in het gat een stuk metaal dat ik enigszins op en neer kon bewegen. Het voelt als een metalen staafje van 3 a 4 mm breed wat los ligt, kan kantelen van boven naar beneden (graad of 10) en een millimeter of 2 van de voorkant van de auto naar de achterkant kan bewegen. Heeft iemand een dwarsdoorsnede van een 16T (of gelijke) turbo? En dan met name de oliekanalen.


Tenslotte, er zitten nu oranje injectoren in. De motor lijkt iets rustiger te lopen, maar ik kijk het nog een paar dagen aan.


Gr :eusa_think:

jan piet

Hoi Thuur,

mbt het warm worden van het blok: ook ik heb een tijd getobt met warm worden als ie moest trekken in de bergen enz, en inderdaad snel en lang de fan gebruiken. Uiteindelijk de radiateur vervangen, zal ergens rond de 380.000 gebeurd zijn, dus wel in de richting van jouw stand. Oorzaak van veel geduvel was dat er dermate veel vuil tussen de koelkanalen was gekomen dat er niet meer voldoende gekoeld kon worden. Doordat oa de condensator van de airco ervoor zit kun je daar niets van zien. Wat bij mijn diesel één van de problemen was die optraden: uitvallende airco en vermogens verlies.
Wellicht iets om eens in die richting te zoeken?

Gr, JP

axelvr

#7
verbuikt hij ook veel olie?

is de termostaat echt wel goed?


geen speling op de turbo?

gr,

axel

850 Ra$ing

Hallo Thuur

Dit topic trok mijn aandacht omdat ik exact hetzelfde probleem heb en tot op heden nog niet opgelost.
Wat ik allemaal vervangen heb:
Thermostaat
Bougies
Verdeler + rotor
Olie ververst
Carterontluchting gereinigd en nog een hoop andere dingen schoon gemaakt, maar dit alles zonder resultaat.
Ik heb een 850 2.5 20V zonder turbo maar wel dus precies hetzelfde probleem.
Ik blijf je topic even volgen hopelijk met een oplossing.
Mvg

thuur

Citaat van: jan piet op 15-06-2008 20:06:16
mbt het warm worden van het blok: ook ik heb een tijd getobt met warm worden als ie moest trekken in de bergen enz, en inderdaad snel en lang de fan gebruiken. Uiteindelijk de radiateur vervangen, zal ergens rond de 380.000 gebeurd zijn, dus wel in de richting van jouw stand. Oorzaak van veel geduvel was dat er dermate veel vuil tussen de koelkanalen was gekomen dat er niet meer voldoende gekoeld kon worden. Doordat oa de condensator van de airco ervoor zit kun je daar niets van zien. Wat bij mijn diesel één van de problemen was die optraden: uitvallende airco en vermogens verlies.
Wellicht iets om eens in die richting te zoeken?

Ok, bedankt. Dit maakt de radiator alleen maar meer verdacht. En ja, na 360dkm kan zoiets gewoon voorkomen.


Citaat van: axelvr op 15-06-2008 20:19:26
verbuikt hij ook veel olie?

is de termostaat echt wel goed?

Moeilijk te peilen, ik rijd meestal stukken van 25km en zit momenteel op nog geen 600km in de maand. Pas na lange ritten of veel km's is daar wat zinnigs over te zeggen in mijn opinie. Volgens mij is het peil wel een mm of 2 a 3 gezakt op een paar honderd km. Het blok is zo goed als droog (oude lekkages maken dit slecht zichtbaar) en het koelwater schoon, dus het moet wel uit de uitlaat verdwijnen...

Thermostaat is zeker goed, maar inderdaad voor het bedrag van een nieuwe moet ik niet gaan emmeren.

Citeer
geen speling op de turbo?

Uit ervaring weet ik dat dit weinig zegt over hoe de turbo met olie om gaat. Het is meer een slijtageindicator voor de turbo zelf. Mijn oude turbo had er 340dkm op zitten, speling zo goed als niets, begon wel meer hees te klinken en perste olie in het koelwater. De vervangingsturbo heeft meer speling, maakt meer herrie en heb ik bijna een jaar zonder oliegekloot mee gereden.


@850 Ra$ing: Heb je de 'klepsteeltest' al gedaan (zie link in mijn eerste post)?



Verder nog een interessante bevinding: Laatst 25 kilometer gereden in opa-modus, CC op 118 en als een dooie door de stad gesjokt (werktijd ;D). Het roken was opmerkelijk veel minder ???

Met de andere injectors die er nu inzitten heb ik nog steeds de indruk dat de motor vloeiender loopt. Op punten dat ik voorheen een lichte schok voelde (lastwissel) is dit nu vaak afwezig. Dit schokken is mij gaan opvallen toen ik net de bougies had vernieuwd. Ook de extreme hitte heb ik niet meer gemerkt en de fan staat niet altijd meer aan bij thuiskomst. Aan de andere kant is het de laatste dagen ook niet zo warm geweest als daarvoor. En op een of andere manier rookt de motor niet meer zo extreem... Stel er staat een injector open krijg je dan ook een wolk bij wegrijden na een tijdje stationair?


Gr :eusa_think:

PS: sorry voor de lange post :eusa_shifty:

axelvr

#10
Citaat van: thuur op 15-06-2008 23:38:04



geen speling op de turbo?

Uit ervaring weet ik dat dit weinig zegt over hoe de turbo met olie om gaat. Het is meer een slijtageindicator voor de turbo zelf. Mijn oude turbo had er 340dkm op zitten, speling zo goed als niets, begon wel meer hees te klinken en perste olie in het koelwater. De vervangingsturbo heeft meer speling, maakt meer herrie en heb ik bijna een jaar zonder oliegekloot mee gereden.
[/qoute]



nou ja , onze turbo had 525.000 km gelopen , en als je speling krijgt , kan de olie die rond het asje ligt (bij wijze van spreken ) kan zijn druk dan niet kwijt , en laat het via de uitlaat naar buiten dmv , blauwe rook.

je het het ff controleren door de luchtaanvoerslang naar de turbo ff af te schroeven , en te voelen op het asje van de turbo .. dan kun je die in ieder geval uitsluiten :eusa_shifty:

gr

thuur

Citaat van: axelvr op 16-06-2008 10:39:21
je het het ff controleren door de luchtaanvoerslang naar de turbo ff af te schroeven , en te voelen op het asje van de turbo .. dan kun je die in ieder geval uitsluiten :eusa_shifty:

Had ik al gedaan ;)

Citaat van: thuur op 15-06-2008 23:38:04
.. Mijn oude turbo had er 340dkm op zitten, speling zo goed als niets, begon wel meer hees te klinken en perste olie in het koelwater. De vervangingsturbo heeft meer speling, maakt meer herrie en heb ik bijna een jaar zonder oliegekloot mee gereden.


Gr 8)

FGG

Wat ik mis in de aangedragen oplossing is volgens mij 1 van de meest kenmerkende symptomen:
Citaat van: thuur op 08-06-2008 17:56:34
- warme motor > 10 seconden stationair en dan wegrijden of gas geven: behoorlijke pluim, hoe langer de motor gedraaid heeft, hoe meer rook.

Het lijkt me dan dat er ergens olie wordt verzameld op een plek waarbij bij stationairloop/stilstaan niets draait of blaast waardoor de olie wordt opgeruimd.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

mehn

Waarschijnlijk in het intercooler systeem, dat was wel al duidelijk ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Wout309t

Watvoor uitlaatsysteem heb je eronder zitten??? Toevallig een 3" DP?
2011 V70 2.0T R-Design MT