Enkele items van mijn Volvo V70 classic (stuurbekrachtiging/trilling stationair)

Gestart door ioost, 09-06-2008 15:01:50

Vorige topic - Volgende topic

ioost

Hoihoi,

Na enkele uren te hebben gesurft op dit forum (beetje weinig golven alleen :eusa_dance:) wil ik toch de volgende dingetjes posten, met het verzoek of iemand weet wat het kan zijn en hoe het eventueel verholpen kan worden. Wellicht zijn een paar dingetjes gewoon oudheid, maar dan weet ik dat even. Het betreft mijn V70 Classic tdi met 280.000 km uit '98, die ik net een week heb.

1. stuurbekrachtiging/gekraak bij maximaal stuur draaien en/of zeer zacht rijden
De auto rijdt echt heerlijk, édoch als ik met in- en uitparkeren (woon in centrum Groningen en moet dus vaak veel moeite doen om in te parkeren) het stuur maximaal ronddraai en/of zeer langzaam rijd en het stuur redelijk ver draai, dan hoor ik een gekraak. Beetje ernstig geluid. Tijdens de proefrit niets van gemerkt. Na wat foruminfo gelezen te hebben --> stuurbekrachtigingsolie peilen. Dit ga ik vandaag dan ook doen. Indien het te laag is vul ik het bij en laat ik nog wel even weten of het daarmee verholpen is. Het enige jammerlijke is dus dat ik wel verplicht ben om kort in te draaien en dientengevolge zeer langzaam onder een hoge hoek moet inparkeren. Dit moet toch wel kunnen wanneer je stuurbekrachtiging goed werkt???

'k Heb zojuist de stuurbekrachtigingsolie gecheckt. Motor was volledig koel, maar heb nog wel 300 meter moeten rijden. Neem aan dat dat niet uitmaakt. Olie was precies goed (precies tot de grens voor een koude motor). Wat zou het dan moeten/kunnen zijn? Voel de eerste dure reparatie al aankomen :evil:

2. ligte trilling stationair/rem
Als de auto stationair loopt trilt 'ie heel zacht. Volgens mij niets ernstigs, gezien het geen nieuwe auto meer is. Als ik -met name wanneer de motor goed warm is- de rem inhoud wanneer 'ie stationair draait neemt de trilling wat toe. Kan dit iets ernstigs zijn? Volgens mij niet, maar ben geen kenner 8)

3. bandenspanning/trilling
Als ik gewoon cruise dan voel ik héél miniem de auto trillen wanneer hij rijdt (dit doet mijn vaders S60 niet en zijn vorige S70 ook niet). De banden kunnen geloof ik wel wat lucht gebruiken. Kan dit de oorzaak zijn?

Verder rijdt de auto gewoon volledig perfect :eusa_boohoo:
Iemand opmerkingen/suggesties?

KUKO (Rob)

Het kraken komt omdat je op het eind van je uitsturing zit , dit wordt gedaan door je stuuruitslagbegrenzers deze lusten wel een beetje copaslip of ander hittebestendig vet. zoek maar eens . Gr. Rob.Kan gewoon met een kwastje oid.

ioost

Bedankt Rob, dat zijn de betere tips. Zal er 's naar kijken en mijn bevindingen posten.

Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom 8)

ioost

Citaat van: KUKO (Rob) op 09-06-2008 20:01:04
Het kraken komt omdat je op het eind van je uitsturing zit , dit wordt gedaan door je stuuruitslagbegrenzers deze lusten wel een beetje copaslip of ander hittebestendig vet. zoek maar eens . Gr. Rob.Kan gewoon met een kwastje oid.

Hij kraakt nu ook al een beetje als ik nog niets eens op het eind van de uitsturing zit, bijv. bij een kleine tot middelgrote rotonde. Kan dus zo zijn dat het gehele geval ingevet moet worden?

thuur

Ai, dan vrees ik voor je homokineten.. Toevallig (doorgereden met) gescheurde ashoezen?

Bovenste veerschotels willen ook nog wel eens wat bijgeluiden maken. Staat allemaal uitgebreid beschreven.

Gr :-\

ioost

Citaat van: thuur op 12-06-2008 11:43:00
Ai, dan vrees ik voor je homokineten.. Toevallig (doorgereden met) gescheurde ashoezen?

Bovenste veerschotels willen ook nog wel eens wat bijgeluiden maken. Staat allemaal uitgebreid beschreven.

Gr :-\

Bedankt, ik zal straks even onder de auto gaan liggen. Nb. ik heb wel de "homokineettest" gedaan door langzaam een een scherpe bocht te draaien met de koppeling ingehouden. Theoretisch moet het niet aan de homokineet/-eten liggen want het gekraak stopt dan -gelukkig?- niet. Moet toch nog langs de garage, en zal 's over invetten beginnen. De stuuruitslagbegrenzers, hoe herken je die?

thuur

ioost

Zo juist even langs de Volvo garage geweest:

-het zijn niet de stuurslagbegrensers die droog staan;
-het zijn niet de homokineten;
-het is de stuurbekr.pomp welke vervangen moet worden.

Lekker is dat, heb je je Volvo nog maar 2 weken. Merkte er tijdens de proefrit niets van :eusa_wall:
Maar ja, als dat alles is dan valt het ook wel mee. Combineer de pomp gelijk met een kleine beurt.

Ashoezen zien er gelukkig nog goed uit.