Wartel is 'rond' gedraaid. :-(

Gestart door KMvrtr, 15-06-2008 20:52:49

Vorige topic - Volgende topic

KMvrtr

Ondanks drie dagen lang inspuiten met kruipolie gaf de wartel op de remklauw linksachter geen krimp.
Resultaat is nu een deels 'rond' gedraaide wartel.  :(

Nu heb ik dus drie keuzes:
1. Doorzagen, nieuwe wartel op de leiding schuive en een nieuwe felsrand erop (laten) knijpen. Klinkt als de makkelijke oplossing. Ik weet alleen niet of dat wel verstandig is met een 13 jaar oude remleiding.
2. Complete stukje remleiding vervangen door een nieuwe van Volvo. Lijkt me de meest degelijke oplossing. Is ook geen bereklus. Het is maar een kort stukje vanaf de klauw naar de flexibele remleiding. Ik weet alleen (nog) niet of dat stukje los is te bestellen en wat Volvo daar voor vraagt..
3. Complete stukje remleidig vervangen door verse koperen remleiding (dus niet OEM). Gewoon een stuk koperen remleiding op de juiste lengte laten maken met de wartels er al op. 

Wat vinden jullie?

wepster

gewoon vervangen door nieuw kost even iets maar je weet wel dat je met een gerust hard op de rem trapt en niet bang hoeft te zijn dat er iets niet goed zit met de remmen het is tenslotte wel een  hoofd bestand deel van je eigen (en andermans) veiligheid

greets wep

elianmars

Bij mijn 850 had ik een wartel kapot gedraaid. Er is toen een heel klein stukje van de leiding afgehaald. Er is een nieuwe wartel op gegaan en de leiding is opnieuw getrompt.

Ik neem aan dat je een nieuwe remklauw gaat monteren? Anders moet je de wartel ook nog zien uit te boren.

Oh ja, volgende keer even een brander er op zetten. Grote kans dat-ie dan wél zonder problemen los gaat.

Mjölnir

optie 2 of 3 is allebei goed, tenminste als je optie 3 wel door een prof laat doen.
Een stukje op maat laten maken met "flensjes" zal niet heel duur zijn.
Dus de boel er tussen uit zagen en op naar een vakgarage.

Remklauw kan je dan in de bankschoef zetten en met beheerst geweld de oude aansluiting er uit draaien. Voor de zekerheid zou ik het wel even warm stoken (brandertje bij Gamma voor 2 a 3 tientjes).

Ik spreek uit ervaring. Ooit een keer remleidingen gedaan op een 20V en toen ook geëindigd met nieuw leiding werk ...  ;D

Onlangs weer klusje gedaan op een R, maar nu met juiste gereedschap  8)
... (speciale remslangflenslosdraaisteeksleutel ... niet van Gamma )

gr.

Maarten

met vriendelijke groeten / Med Vänliga Hälsningar

Maarten a.k.a. Mjölnir

KMvrtr

Dankje voor de info.
Ik had net gisteren je eigen verslagje over dit klusje -ietwat jaloers- gelezen.

Die Stahlwille 'remleiding-steeksleutels' had ik ook tot mijn beschikking (nogmaals bedankt Enno), maar juist die draaide de wartel langzaam maar zeker helemaal rond.
Bij het weer vast zetten van de nieuwe klauw (aan de kant waar ik het wel los kreeg) kreeg ik de leiding ook weer niet vast genoeg met die speciale steeksleutel. Tot mijn verrassing bleek een gewone steeksleutel toch nauwkeuriger te passen.

Ik zal eens gaan zoeken of ik een bedrijfje in Almere kan vinden die zo'n koperleiding kan maken. Enige adres wat ik daar nu voor heb ligt ergens onder Schiphol. Da's niet echt handig...