1x Rookpluimpje T-5 bij vollast, normaal?

Gestart door sas, 21-06-2008 13:22:03

Vorige topic - Volgende topic

sas

Met m'n 850 lpi rij ik veel binnendoor doordeweeks en de olie komt dan nauwelijks op temperatuur. Als ik wat langere stukken rij en de olie is op bedrijstemperatuur trap ik het gaspedaal natuurlijk wel is even in.
Wat me dan opvalt is dat als ik dit de eerste keer doe er wat zwartachtige rook uit de uitlaat komt (rij op lpg he, anders zou ik denken aan deels onverbrande benzine), alle keren daarna niet meer.
Het is een T-5 met ca. 280pk, DP zonder kat (misschien verbrand de kat dit normaal, weet wel dat toen ik de kat er nog onder had er een chemische lucht uitkwam bij vollast, dit was met de katloze DP weg). Voor de rest rookt ie nooit ook maar iets.

1) Kan het zijn dat er zich wat vuil ophoopt bij lui rijden, wat bij vollast verbrand wordt? (geen blauwe rook)

2) Heeft iemand anders dit ook wel is en is het normaal?

Vulk

Mijn standaard T-5 op gas doet het niet. Ook niet als ik enkele korte ritten heb gedaan en dan later als hij warm is eens volgas doortrek.

daytonawim

Ik zie bij mijn T5 (lpi) ook wel eens een rook pluimpje.

IK kan er wel mee leven hoor heeft 260K op de klok staan, en een klein beetje olie verbruik.

sas

Citaat van: daytonawim op 21-06-2008 13:42:14
Ik zie bij mijn T5 (lpi) ook wel eens een rook pluimpje.

IK kan er wel mee leven hoor heeft 260K op de klok staan, en een klein beetje olie verbruik.

Blauw of zwart? Zat later te denken: zou het niet zo kunnen zijn dat deels onverbrande lpg ook zwartig van kleur is? Wordt immers ook verbrand....

sas

Ben bij de gasinbouwer geweest (voor af en toe hikken) en nu is het opgelost.
Had denk ik toch te maken met deels onverbrand gas. Liep stationair ook wat onregelmatig, af en toe wat 'plofferig'.
Heb nu anti-ijsbuisjes in m'n inlaatspruitstuk.

daytonawim

Mm, ik heb ook wel eens een rookpluimje met de T5 :-))))  (als ik de kick down gebruik)

En s'morgens wil hij wel een op de rechte weg een ietsje stoteren ( koude auto)
daarna geen last meer.

Basbb

Citaat van: sas op 23-07-2008 18:15:50
Had denk ik toch te maken met deels onverbrand gas. Liep stationair ook wat onregelmatig, af en toe wat 'plofferig'.

Af en toe hikken heb ik ook last van sinds begin inbouw van lpi, gas-inbouwer heeft geen idee wat het is. Wat was bij jou de oorzaak??
s70 2.5 20v aut

sas

Citaat van: Basbb op 24-07-2008 18:06:17

Af en toe hikken heb ik ook last van sinds begin inbouw van lpi, gas-inbouwer heeft geen idee wat het is. Wat was bij jou de oorzaak??

Meestal wordt dit veroorzaakt door ophoping van gas (zeg maar minibergje ijs) in het inlaatspruitstuk omdat dit direkt wordt ingespoten. Ineens (dit gaat allemaal in een fractie van een seconde) schiet zo'n stukje los en de verbranding is even niet optimaal, hikje dus. Kan geen kwaad overigens. Het is op te lossen door anti-ijsbuisjes te plaatsen. De buisjes komen aan de injector en zorgen ervoor dat het gas verder bij de cilinderkop wordt ingespoten waar het warmer is en zodanig ophoping voorkomt. Het ligt er aan waar je het hebt laten inbouwen, en of het garantie is of niet, maar het is zo gepiept! (als het dat is bij jou).

-D©©©L-

Citaat van: Basbb op 24-07-2008 18:06:17

Ik denk de bobine of toch een kleine vacuum lekkage bij 1 van de injector bussen. Inlaat spruitstuk is ook nog een verdachte.
"een beetje ploffen" op LPi zijn meestal mini backfires die ontstaan door vacuum problemen.

Anti-ijs buisjes zijn bij een juist ingebouwde installatie echt niet nodig bij de 850 motoren.