Dagboek van de Gasgestookte Zwarte R

Gestart door Thys, 23-06-2008 13:12:13

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Citaat van: KIM op 05-11-2010 14:16:28
Krijg je met die ELMSCAN alle voertuigparameters zichtbaar?
De reden dat ik dit vraag is, omdat de R geen OBD uitleesfunctionaliteit heeft (Motronic 4.3). Deze zit op pen 3 ipv pen 7 (zo hoort het bij OBD te zijn)

Thys

Nu dacht ik altijd dat een 850R MT beschikte over Motronic 4.4, hetgeen meer uitleesmogelijkheden zou moeten bieden. Maar dat heb ik nog niet kunnen controleren.

Even iets anders:

Weet iemand wie onderstaand type zekeringkasten maakt?

Worden oa. gebruikt in de Vialle LPi installatie.

Ik ben op zoek naar een versie met 4 zekeringen achter elkaar.

thuur

FHA. MTA maakt ook goede zekeringhouders.

Gr 8)

Thys

Dankuwel!

Gisteren was er weer een klussessie, met op het programma:
-Achterste motorsteun vernieuwen
-Schutbordsteun vernieuwen
-Voedingskabel trekken voor de Car PC

De schutbordsteun zat er in een half uurtje in, klusje van niets.
Het model is over de jaren wel iets gewijzigd:

Die achterste steun was nog wel even een geklooi, ik kreeg het motorblok op gegeven moment niet ver genoeg opgekrikt om de steun er tussen te wurmen; bleek dat de krik al tegen zijn hoogste punt aan stond :eusa_doh:

Krik onder de krik gezet, en toen paste het ineens wel :D

Nu zijn alle motorophangingsdelen vernieuwd, alleen is de distributiesteun intussen alweer bijna twee jaar oud, die zal wel aardig op zijn donder gehad hebben. Binnenkort maar eens kijken hoe die er aan toe is.

Zoals eerder geschreven maakten een nieuwe voorste steun en bakarm al een behoorlijk verschil, van de nieuwe schutbordsteun en achterste steun merkte ik eigenlijk maar weinig verschil. Behalve uiteraard de wetenschap dat het nu allemaal vervangen is 8)

En denk nu niet dat ik dit allemaal in mijn eentje gedaan heb; zonder de expertise van Marco/DCCCL en de behendige kolenschoppen van Pwassink was ik nu nog bezig geweest :eusa_clap:

Thys

De wintervelgen zijn klaar! Ze hadden een weekje vertraging opgelopen omdat de leverancier zonder poedercoatpoeder zat, maar vanochtend kon ik ze ophalen, en toen zijn gelijk de banden erom getrokken.

Toch maar een iets minder opzichtige kleur dan vorig seizoen, al heb ik appeltjesgroen nog wel overwogen:

Banden zijn gebruikte Nokian WR in 205-45R17, en die doen het in de sneeuwprut een stuk beter :o Nu kun je nog fatsoenlijk remmen, en door de bocht glijden gaat ook veel gecontroleerder. De voorbanden kunnen nog 1 seizoen dienst doen als winterbanden, achter zal nog wel wat langer mee kunnen.

Verder kwam er vorige week nog iets te knutselen binnen:

Dit setje gaat de verbinding vormen tussen mijn stuurwiel en de Car-PC. De schakelaars aan het stuur knoop ik aan de afstandsbediening, die zijn signalen doorgeeft aan een USB ontvanger. Met een bijbehorend stukje software kan ik aan elke knop een functie toekennen, waardoor het geheel zich kan gedragen als een virtueel toetsenbord.

En in navolging van Yits heb ik mijn USB FM ontvanger ook iets bewerkt, om er de Volvo-antenne op aan te kunnen sluiten.

Tim N

Citaat van: Thys op 05-12-2010 01:26:48
al heb ik appeltjesgroen nog wel overwogen

Zwarte R rijders worden mietjes... Wilde zelf ook al appelgroen of zuurstok roze doen op de WR wielen.
Uiteindelijk mattzwart geworden. (veilige keuze)

Ben benieuwd hoe je Titanst gaat staan

elianmars

De Titans zien er weer mooi uit, Thijs!  :eusa_drool:

Toch vond ik de gouden kleur ook niet verkeerd staan onder de zwarte R.

KIM

Citaat van: Tim N op 05-12-2010 12:09:09
Zwarte R rijders worden mietjes... Wilde zelf ook al appelgroen of zuurstok roze doen op de WR wielen.
Uiteindelijk mattzwart geworden. (veilige keuze)

Je had er ook een R kleur op kunnen zetten: 609  :evil:

Tim N

Ook aan gedacht...

Thys voordeel van poedercoat is dat je ze nu elk jaar heel makkelijk kunt wrappen ;-)

Thys

Precies, en met elke keer stralen worden ze weer een beetje lichter ;D
Misschien volgend jaar maar baby-roze of kanariegeel. De poedercoater kwam ook nog een met een felblauwe kleur, maar dat was natuurlijk niet origineel geweest :eusa_snooty:

Totaalplaatje komt vandaag nog wel; voor of nadat ik hem gewassen heb.

Thys

Nog steeds geen foto :eusa_shifty: Zal vandaag weer eens een poging wagen, als ik het niet vergeet.

Ander nieuws: net als vorig jaar rond deze tijd is mijn kachelweerstand weer overleden, beide keren als gevolg van een overlijdende kachelfan. Daar was ik een beetje klaar mee, daarom heb ik gisteren een nieuwe originele kachelfan besteld. Prijs viel niet eens tegen (165,05), als je weet wat hij bij de dealer kost (+/- 300).

Vanmiddag even een 'nieuwe' kachelweerstand van de sloop halen, en dan kan ik hopelijk weer 14 jaar vooruit.

Volgende grote ingreep moet worden het vervangen van de koppeling; deze gaat al sinds de aankoop 2,5 jaar geleden erg zwaar en kreunt ook af en toe.

UserID6342

Citaat van: Thys op 23-12-2010 11:18:53
..... en kreunt ook af en toe.
Dat doe ik ook en weet je ook zeker dat tie het doet ;D ;D

Thys

Ik kom er even niet uit;

Nieuwe fan geplaatst, uitgefikte kachelweerstand vervangen, zekering 5 en 31 zijn heel, en toch gebeurt er helemaal niets >:(

Het ECC paneel geeft knipperend aan dat er een foutmelding is, ik heb alleen even niet de middelen om die uit te lezen. Heeft er iemand zo nog een idee wat er aan zou kunnen schelen?

UserID6342

Hoogstwaarschijnlijk je paneeltje zelf defect.  Als je kachelmotor gewoon draait op 12 V rechtstreeks op de accu, en je hebt de weerstand al vervangen, dan zou ik dus of het relais verdenken (gebeurt haast niet / even doorsolderen) of je ECC unit (gebeurt heel veel)

Thys

Dat zou ik wel bijzonder vinden; het paneel heeft tot het laatste moment gewerkt.

De kachelfan is min of meer vastgelopen, die draait ontzettend zwaar. Gevolg daarvan lijkt me dat de kachelweerstand is uitgefikt ten gevolge van de te hoge stroom. Ik heb daarna de weerstand afgekoppeld en de fan rechtstreeks vanaf de accu gevoed. (Bijzonder onprettig trouwens, om 2 uur aan 1 stuk naar zo'n op vol vermogen jankend mormel te moeten luisteren :-X)

Reservepaneel heb ik thuis in Leeuwarden liggen, en ik zit natuurlijk het hele weekend in Steenwijk :eusa_doh:

Het rare aan de vervangende kachelweerstand is overigens dat er geen onderdeelnummer op staat. Er staat nog wel een 4-cijferig Alps nummer in, deze komen wel overeen.