Nieuw setje banden voor of achter ?

Gestart door GeertG, 22-05-2008 08:27:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

woutt

De beste banden altijd achter, de meeste redenen zijn al gegeven, mensen die andersom doen , sorry, die snappen het niet :).
Om er nog een reden aan toe te voegen : bij regen drukt het gewicht op de vooras het water uit het profiel. Achter minder druk, waaruitvolgt minder afvoer. Als daar dus het minste profiel zit ( = minder goede afvoermogelijkheid ), krijg je achter eerder aquaplanning, terwijl voor het met twee vingers in de neus afvoert, want : en meer profiel, en meer asdruk.

razorx

#31
Citaat van: KMvrtr op 22-05-2008 08:54:52
Bij een voorwielaangedreven auto de beste banden op de achteras.

De reden is dat dan de 'slechtste' banden, je snelheid en je bochtengedrag bepalen.
En de betere banden op de achteras zullen dat prima aan kunnen.
Ga je te hard, dan krijg je simpelweg onderstuur. En dat wordt over het algemeen als een stuk veiliger beschouwd dan overstuur. En dat is omdat onderstuur voor de gemiddelde automobilist veel beter is te beheersen/corrigeren dan overstuur.

Als je het omdraait, de beste banden aan de voorkant, dan loop je het risico dat je harder rijdt (of harder de bocht in gaat) dan dat de achterbanden aan kunnen. Dat leidt/kan leiden tot een vrijwel oncontroleerbaar uitbrekende achterkant.
Inderdaad,

Beste regime lijkt me versleten voorbanden: exit.
Beetje versleten achterbanden naar voren.
Nieuwe banden achter.

Bij na de vakantie ook maar eens mijn achterwielophanging bekijken. Tuurlijk, slijt minder maar heeft ook aandacht nodig.

Groeten van Yits

sander_v70r

#32
Altijd de nieuwe banden op de aangedreven wielen leggen.

dus de voorbanden nieuw.

Sander



Ludo

nieuwe banden voor of achter, zullen we er ooit uitkomen. ???

of zullen we nieuwe banden dan maar om het reservewiel leggen?.  ;D

razorx

#34
Michelin raadt aan de beste banden achter te doen.
(Bibendum tips gedeelte op de site)
Goodyear ook.
Het uitbreken van achteren verhaal.

Edit achteraf: ik zie dat dit wat erg humeurig klinkt, niet zo bedoeld, gewoon kort en bondig.

Amazon

Yep, vraag maar eens bij een (anti) slipschool

Beter wat onderstuur en kunnen corrigeren dan overstuur en controle kwijtraken. Bovendien heb je met aquaplaning het voordeel dat de voorbanden al aangeven wanneer je snelheid moet minderen, als je achterbanden dat gaan doen is het vaak te laat.

De voorbanden kunnen, als deze nieuw(er) zijn het water nog wel kwijt, maar de oudere achterbanden misschien niet meer.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik op de V70 achter ook meer profiel heb dan voor, even ruilen dus....
Bigger and better!

woutt

Citaat van: Amazon op 06-08-2008 22:27:42
Yep, vraag maar eens bij een (anti) slipschool

Beter wat onderstuur en kunnen corrigeren dan overstuur en controle kwijtraken. Bovendien heb je met aquaplaning het voordeel dat de voorbanden al aangeven wanneer je snelheid moet minderen, als je achterbanden dat gaan doen is het vaak te laat.

De voorbanden kunnen, als deze nieuw(er) zijn het water nog wel kwijt, maar de oudere achterbanden misschien niet meer.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik op de V70 achter ook meer profiel heb dan voor, even ruilen dus....

Even kijken, eerst pleit je voor de betere banden achter, je schrijft dat dit bij jou nu het geval is, en dan toch wisselen ?

Amazon

Je hebt gelijk  :eusa_wall:

Dat bedacht ik me later ook toen ik weer eens door zo'n hoosbui reed.

Verhaal klopt, banden niet, geen wissel dus.
Bigger and better!