ABS Lampje...!

Gestart door Bassie, 30-06-2008 21:43:00

Vorige topic - Volgende topic

Bassie

Jaja, weer een topic over het welbekende ABS lampje!

Ben in het bezit van een Volvo S70 2.5 v10 uit '97!
En sinds een weekie brandt het welbekende ABS lampje...

Na veel gelezen te hebben op dit schitterende forum, aan de slag gegaan met de ABS-controller.
De fout die werd uitgelezen door de dealert was ra sensor.
Na een uurtje ongeveer de controller geheel door gesoldeerd en weer terug geplaatst! Alles volgens instrukties die op dit forum te vinden zijn! Mijn dank is groot!

Helaas heeft dit niet geholpen en blijft het lampje dus branden!!
Ik naar de dealert en die heeft hem wel kunnen uitlezen maar niet kunnen resetten, dit gebeurd automatisch als je de auto start!
Nu is er dus ws echt iets aan de hand met de RA-sensor!
Heb al wat lopen speuren maar ben er niet helemaal achter hoe of wat te doen!

Bij deze mijn vraag om hulp!

Hoor graag van jullie!

Groetjes Bas.

FGG

Controleer ook even de kabel van vanaf de sensor. Als die niet in z'n houder zit kan ie gaan aanlopen en na verloop van tijd doorschuren. Dat was bij mij het geval. Kabel vervangen, lampje uit!

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

reneetje

Citaat van: Bassie op 30-06-2008 21:43:00
Jaja, weer een topic over het welbekende ABS lampje!

Ben in het bezit van een Volvo S70 2.5 v10 uit '97!
En sinds een weekie brandt het welbekende ABS lampje...

Na veel gelezen te hebben op dit schitterende forum, aan de slag gegaan met de ABS-controller.
De fout die werd uitgelezen door de dealert was ra sensor.
Na een uurtje ongeveer de controller geheel door gesoldeerd en weer terug geplaatst! Alles volgens instrukties die op dit forum te vinden zijn! Mijn dank is groot!

Helaas heeft dit niet geholpen en blijft het lampje dus branden!!
Ik naar de dealert en die heeft hem wel kunnen uitlezen maar niet kunnen resetten, dit gebeurd automatisch als je de auto start!
Nu is er dus ws echt iets aan de hand met de RA-sensor!
Heb al wat lopen speuren maar ben er niet helemaal achter hoe of wat te doen!

Bij deze mijn vraag om hulp!

Hoor graag van jullie!

Groetjes Bas.

Hmm, meestal als de code rechts achter aangeeft is het gewoon de controller, maar je kan eens de sensoren losdraaien en goed schoonmaken.

Dan tevens eens kijken als er geen barst/scheur in de krans zit , dit wil ook nog weleens voorkomen.

Sucses
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Emiel

Lampje wel laten wissen na de reparatie?

Bassie

Citaat van: Emiel op 30-06-2008 21:53:38
Lampje wel laten wissen na de reparatie?

Dank jullie wel voor de snelle reaktie! Ik ga maar eens bij het rechterachterwiel kijken...
Schijnt trouwens dat na het starten het abs systeem zichzelf reset, als je dus de klacht eruit hebt en het systeem gaat alles controleren als je hem net gestart hebt dan gaat als het goed is ook het lampje uit...

Ludo

Citaat van: Bassie op 01-07-2008 18:34:15
Schijnt trouwens dat na het starten het abs systeem zichzelf reset, als je dus de klacht eruit hebt en het systeem gaat alles controleren als je hem net gestart hebt dan gaat als het goed is ook het lampje uit...

dat denk ik niet.
na het starten doet het systeem een zelfdiagnose, dat is volgens mij niet hetzelfde als een reset van de ecu.

Bassie

Citaat van: Ludo op 01-07-2008 22:19:38

dat denk ik niet.
na het starten doet het systeem een zelfdiagnose, dat is volgens mij niet hetzelfde als een reset van de ecu.

Ben bij de dealert geweest en die zegt dat het niet te resetten valt en dat als het probleem verholpen zou zijn dat dan vanzelf het lampie ook uit zal gaan... Vreemd verhaal!

Emiel

Moet wel zeggen dat bij een 850 met de oude computer contact uit en opnieuw starten genoeg is om het lampje van de ABS te doven. De foutcode zit dan nog wel in het geheugen.

Bij een S70 durf ik daar geen uitstprrak over te doen.

Enno

Bij een S70 geldt hetzelfde.....contact uit...lampje uit. Voor mijn V70 (2-1997) ging het in ieder geval wel op.

mitchelli

Als het een permanente foutcode is ,is hij niet te wissen.Kan ook gewoon een breuk zijn is de sensor draad thv de achterbrug...
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

Bassie

Ik ga er van de week mee aan de gang en laat jullie dan ook even weten wat mijn ondervindingen zijn! ;)

thuur

Citaat van: Bassie op 01-07-2008 22:39:09
Citaat van: Ludo op 01-07-2008 22:19:38

dat denk ik niet.

Ben bij de dealert geweest en die zegt dat het niet te resetten valt en dat als het probleem verholpen zou zijn dat dan vanzelf het lampie ook uit zal gaan... Vreemd verhaal!

Zeker niet waar. Foutcodes blijven gewoon opgeslagen totdat je een reset uitvoert. Een brandend lampje geeft aan dat er op dat moment een actuele storing is. Ook al verhelp je de storing, de code blijft dus opgeslagen. Doorgaans ziet een gerepareerde controller binnen 2 seconden tot een paar kilometer dat de storing verholpen is en schakelt het lampje uit. Het systeem kan pas alle onderdelen controleren als je minimaal 1x 40 km/u hebt gereden. Na reparatie dus altijd de controller laten resetten. Als na het resetten het lampje uitgaat en blijft (dus bij 40+ km/u) kun je er van uit gaan dat het systeem in orde is. Resetten laat je dan bij b.v. een beurt doen zodat je geen extra kosten hebt.

Blijft het lampje branden na de reparatie dan is er nog steeds sprake van een storing. De controller is wellicht niet juist gerepareerd of er is iets anders aan de hand. In het laatste geval: eerst resetten, dan rijden, dan weer codes uitlezen. Anders ga je storingzoeken op basis van oude codes.

Gr 8)

Bassie

Dusssssssssssss...
Wat een gezeik zeg met dat K** lampie!
Heb nog een keer de ABS Controller doorgesoldeerd, wederom geen succes. Bij de dealert geweest en de code die erin staat is NIET te wissen!
Code: Sensor RA.

Wiel eraf gehad en kan zien dat de krans perfect in orde is. Dus het moet wel de sensor zijn!
Deze zit echter behoorlijk vast!
Ideeen hoe ik de sensor los kan krijgen?

Klopt het dat als je een nieuwe sensor besteld daar ook een stuk draad aanzit met connector die je in je achterklep, onder je bekleding onder een dekseltje, moet monteren?

Hoor graag van jullie!

Bas

thuur

Beetje wrikken, dan komt ie wel los.

Ligt aan je modeljaar. Vanaf MY96 (uit m'n hoofd) zit er een stuk kabelboom aan de sensor.

Stuur me dat ding op, dan zien we nog wel of dat goed te repareren en te wissen is die code van je ;)

Gr 8)

Bassie

Zal dat ding eens los gaan peuteren, zit nl. nogal vast! En heb er nu niet echt de tijd voor, mijn vriendin staat op het punt te bevallen... Bedankt voor de toppie tips en jullie horen weer van me als ik de sensor eruit heb en gefixt heb of er een andere in heb gezet! P.S. is 40 euries voor een 2de handsje te duur?

Groet,

Bas.