balanceren Titan velgen

Gestart door niborit, 03-07-2008 19:42:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

niborit

Heb niet zo lang geleden nieuwe Titans gekocht via ebay, heb daar banden op laten zetten bij een plaatselijke bandenboer, en toen viel het mij op dat er belachelijk veel plaklood opging bij het balanceren.
Nu dacht ik in eerste instantie dat die bandenboer een beetje had lopen rommelen, maar vandaag kreeg ik een berichtje van iemand die daar dezelfde velgen had gekocht, en die vroeg of er bij mij ook zoveel lood op was geplakt...
Hier zijn vast wel een heleboel mensen met Titans, hebben jullie hier ook mee te maken, of is er iets anders aan de hand?

Jeroentjuh

Wat is veel? Hoeveel gram zit erop?

niborit

Citaat van: Jeroentjuh op 03-07-2008 20:02:25
Wat is veel? Hoeveel gram zit erop?
Veel is bij het ergste wiel 55 gram aan de binnenkant en 105 gram aan de buitenkant....

Emiel

Citaat van: niborit op 03-07-2008 20:12:05
105 gram aan de buitenkant....

Dat zijn XC90 waardes  :o

niborit

Citaat van: Emiel op 03-07-2008 20:13:41
Citaat van: niborit op 03-07-2008 20:12:05
105 gram aan de buitenkant....

Dat zijn XC90 waardes  :o
Het leek mij ook wat veel van het goede, het gekke is dat 2 wielen maar een paar plakloodjes nodig hadden, het ziet er trouwens ook niet uit, al dat lood....

S. Brouwer

ligt de band wel goed op de velg,
op een nieuwe band zitten een paar stippen en als ik het goed heb moet de gele stip bij het ventiel zitten. Als de stip niet meer zichtbaar is kijken of het dot-nummer bij het ventiel in de buurt zit, aangezien dit redelijk overeenkomt.

Als het dotnummer aan de overkant van het ventiel zit kan je de band er een keer opnieuw omheen laten leggen zodat ze wel bij elkaar zitten.

Mijn nieuwe banden hadden we er eerst verkeerd opgelegd, dot-nr aan overkant ventiel wat een resultaat gaf van 80gr lood. En nadat we de band er goed opgelegd hadden ging er nog maar 10gr lood op.



niborit

Citaat van: S. Brouwer op 03-07-2008 20:41:59
ligt de band wel goed op de velg,
op een nieuwe band zitten een paar stippen en als ik het goed heb moet de gele stip bij het ventiel zitten. Als de stip niet meer zichtbaar is kijken of het dot-nummer bij het ventiel in de buurt zit, aangezien dit redelijk overeenkomt.

Als het dotnummer aan de overkant van het ventiel zit kan je de band er een keer opnieuw omheen laten leggen zodat ze wel bij elkaar zitten.



Mijn nieuwe banden hadden we er eerst verkeerd opgelegd, dot-nr aan overkant ventiel wat een resultaat gaf van 80gr lood. En nadat we de band er goed opgelegd hadden ging er nog maar 10gr lood op.



Citaat van: S. Brouwer op 03-07-2008 20:41:59
ligt de band wel goed op de velg,
op een nieuwe band zitten een paar stippen en als ik het goed heb moet de gele stip bij het ventiel zitten. Als de stip niet meer zichtbaar is kijken of het dot-nummer bij het ventiel in de buurt zit, aangezien dit redelijk overeenkomt.

Als het dotnummer aan de overkant van het ventiel zit kan je de band er een keer opnieuw omheen laten leggen zodat ze wel bij elkaar zitten.

Mijn nieuwe banden hadden we er eerst verkeerd opgelegd, dot-nr aan overkant ventiel wat een resultaat gaf van 80gr lood. En nadat we de band er goed opgelegd hadden ging er nog maar 10gr lood op.



Kijk dat wist ik niet! Ben net even gaan kijken en bij het wiel met het meeste lood zit het ventiel inderdaad tegenover het dotnr. Binnenkort maar eens naar een echte bandenboer om de band er opnieuw op te laten leggen.
Bedankt voor de tip!

S. Brouwer

hoop dat zo het probleem wordt opgelost, en ben benieuwd naar het resultaat

Kizzy

Loop regelmatig bij vrienden in de garage rond en doe mijn eigen banden zelf op de velg en het uit balanceren ook maar dat van die dot is het eerste dat ik hoor. Denk dat op de meeste banden zoiets niet op staat. Ik weet dat m'n maten een band er wel eens afhalen ( uitzonderlijk) als het op te plakken lood te veel is.
Zelf heb ik het met mijn velgen omdat ze verwrongen zijn geweest en daarna gerecht.
Op het eerste zicht lijken ze ok doch eens de banden erop is er redelijk wat lood nodig om de trillingen tegen te gaan.
Waarschijnlijk is er iets soortgelijks met je velgen aan de hand. Misschien zijn ze ooit eens gevallen van een stand of zo en daarna terug recht getrokken.
Het kan natuurlijk ook aan de band liggen zeker als het een occasie band is.

niborit

Citaat van: Kizzy op 07-07-2008 19:45:47
Loop regelmatig bij vrienden in de garage rond en doe mijn eigen banden zelf op de velg en het uit balanceren ook maar dat van die dot is het eerste dat ik hoor. Denk dat op de meeste banden zoiets niet op staat. Ik weet dat m'n maten een band er wel eens afhalen ( uitzonderlijk) als het op te plakken lood te veel is.
Zelf heb ik het met mijn velgen omdat ze verwrongen zijn geweest en daarna gerecht.
Op het eerste zicht lijken ze ok doch eens de banden erop is er redelijk wat lood nodig om de trillingen tegen te gaan.
Waarschijnlijk is er iets soortgelijks met je velgen aan de hand. Misschien zijn ze ooit eens gevallen van een stand of zo en daarna terug recht getrokken.
Het kan natuurlijk ook aan de band liggen zeker als het een occasie band is.
Dat lijkt mij onwaarschijnlijk, heb de velgen nieuw in doos bij de Volvo-dealer gekocht, en er gloednieuwe Michelins onder laten zetten.
Het is ook heel toevallig dat de band die het ergst "uit het lood" is het dotno. precies tegenover het ventiel zit.
Als ik tijd heb ga ik deze week nog naar een echte bandentoko toe en laat ik de band er opnieuw omleggen, het resultaat laat ik hier weten.

Robin

niborit

Nou, ben net even langs de kwik-fit gereden, en die hadden wel tijd om vast 1 band opnieuw erop te leggen.
Zitten nu nog maar een paar loodjes op, blijkt dat de bandenboer waar ik geweest was de banden er verkeerd omgelegd heeft, ze moeten dus van binnen naar buiten eropgelegd worden :eusa_wall:
Morgen ga ik de andere drie opnieuw erop laten zetten.

Robin

BeRnd

heb 2 weken geleden mijn titans laten stralen & poedercoaten bij profile tyre centre..helemaal top ..weer als nieuw.
Liggen 2 maanden oude uniroyal rainsport2 onder...
Heb net even gekeken naar loodjes en inderdaad bij 2 velgen zitten "achter de spaken" plakloodjes op twee verschillende plaatsen...per plek 5 stukjes a 5 gram...

Nu is de vraag hoe herken ik of de banden goed op de velgen zitten ...wat is het DOTnr en hoe herken ik dat?  :eusa_wall: iemand fotootje oid
Auto rijdt verder kaarsrecht en geen trillingen etc.

thx
BeRnd 
history: Volvo 240 GLE ('83), Volvo 940 GLE  ('93) Volvo 850 T-5 ('96), Volvo 850 T-5R ('95), Volvo V70 XC aut ('00), Volvo 940 LPT ('98)

Ludo

Citaat van: BeRnd op 11-07-2008 21:12:26
Auto rijdt verder kaarsrecht en geen trillingen etc. 

wat is dan het probleem?.

Ronbroek

De loodheffing in Nederland Ludo, dat hebben ze in Belgie niet.  ;D

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

M a r c

Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl