gecupte banden

Gestart door riemer, 04-07-2008 20:54:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

riemer

Onlangs heb ik mijn wiellagers achter vervangen, makkie trouwens 20 minuten werk.
Nu heb ik alleen het probleem nog niet opgelost, want ik schijn gecupte banden achter te hebben.
Kan dat komen doordat ik te lang met kapotte schokdempers heb rondgereden?

Wie heeft er 2 velgen met banden liggen? maakt niet uit wat als het maar past, hoeft bijna geen profiel op te zitten, als ze maar rond zijn. Ik heb nu 195/60 r15

V70geRwin

cuppen schijnt echt aan de banden te liggen.
had het met mijn lease 307 en michelins achter ook.
kreeg toen nieuwe banden, misschien terug naar de bandenboer..?

Jeroentjuh

Citaat van: riemer op 04-07-2008 20:54:49
Kan dat komen doordat ik te lang met kapotte schokdempers heb rondgereden?

Ja dat kan zeker....

tackle

of dat ie te wild rijdt...dát kan natuurlijk ook.

riemer

Het zijn inderdaad Michelins. Onder mijn Alfa 156 had ik ze ook zitten. Ik heb ze met goed profiel omgeruild voor Uniroyals. Dag en nacht verschil.

Zippo

Uitlijning en elke 5000km de banden wisselen van voor naar achter. :angel:

arjenT5R

sorry,
maar wat houdt dat precies in?
gecupte banden?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

pwassink

#7
Citaat van: arjenT5R op 05-07-2008 14:38:57
sorry,
maar wat houdt dat precies in?
gecupte banden?

Een scheef afgesleten profielribbel

Is denk ik de beste omschrijving, als je de auto opkrikt en het wiel ronddraait, met de vlakke hand op t loopvlak voel je het t beste.
Het levert een hoop geraas op en kan op de 850 achteras wel ontstaan, ene band is er wat gevoeliger voor als de andere.
Zoals Zippo terecht opmerkte: regelmatig wisselen voorkomt het.

Ze even voorop een turbo leggen kan het soms wel vlot verhelpen ..   ;D
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Ludo

Citaat van: pwassink op 05-07-2008 14:53:34
Zoals Zippo terecht opmerkte: regelmatig wisselen voorkomt het. 

nee je voorkomt het daarmee niet, want het blijft terugkomen.
maar je kan wel je banden verder op rijden met minder last er van.


Philip850

een goede uitlijning voorkomt het wel.
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

Ludo

Citaat van: Philip850 op 05-07-2008 15:25:10
een goede uitlijning voorkomt het wel.

nou petje af dan voor de uitlijner die het klaar speelt.
mij is het destijds niet gelukt na 8x uit te lijnen op ook 8 verschillende plaatsen.
de banden vervangen was de enige oplossing.

welk type Michelin band is het?.
ik had toen Pilot H.

Philip850

#11
Citaat van: Ludo op 05-07-2008 16:33:02
Citaat van: Philip850 op 05-07-2008 15:25:10
een goede uitlijning voorkomt het wel.

nou petje af dan voor de uitlijner die het klaar speelt.
mij is het destijds niet gelukt na 8x uit te lijnen op ook 8 verschillende plaatsen.
de banden vervangen was de enige oplossing.

welk type Michelin band is het?.
ik had toen Pilot H.

Dan waren ze toch al gecupt? Kun je het ook niet meer voorkomen  ;) Eenmaal gecupt is het slijtagepatroon al niet meer normaal. Bij de genoemde slijtage is het normaal dat de ene band hiervoor goevoeliger is dan de andere.
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

Philip850

#12
Citaat van: pwassink op 05-07-2008 14:53:34
Citaat van: arjenT5R op 05-07-2008 14:38:57
sorry,
maar wat houdt dat precies in?
gecupte banden?

Een scheef afgesleten profielribbel


Is denk ik de beste omschrijving, als je de auto opkrikt en het wiel ronddraait, met de vlakke hand op t loopvlak voel je het t beste.
Het levert een hoop geraas op en kan op de 850 achteras wel ontstaan, ene band is er wat gevoeliger voor als de andere.
Zoals Zippo terecht opmerkte: regelmatig wisselen voorkomt het.

Ze even voorop een turbo leggen kan het soms wel vlot verhelpen ..   ;D

Nog even voor alle volledigheid: Wat hier wordt beschreven is zaagtandslijtage. Zaagtandslijtage komt meestal voor bij auto's met een licht belaste achteras (dus met voorwielaandrijving) en met banden die een enigszins blokprofiel hebben. Als je er met je hand overheen aait (denk om scherpe delen in het profiel) voel je de opstaande kantjes van het profiel.

Het enige dat eraan te doen is is de bandendruk volgens voorschrift houden en afhankelijk van de slijtsnelheid van je banden, deze zo nu en dan eens van voor naar achteren wisselen en andersom.

Cuppen is wat anders ookal wordt het in de volksmond ook wel zaagtandslijtage genoemd, wat best vreemd is eigenlijk. Een cup is een schotelvorm. Het zijn ovaal schotelvormige slijtagepatronen meestal midden op het loopvlak, bijna altijd veroorzaakt door een niet correct functionerend onderstel. Denk dus aan verkeerde uitlijning, of slijtage van het onderstel waardoor banden verkeerd worden belast.

Affijn voor degene die er alles over wil weten, klikski!
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

Ludo

Citaat van: Philip850 op 05-07-2008 18:06:35
Nog even voor alle volledigheid:

Het enige dat eraan te doen is is de bandendruk volgens voorschrift houden en afhankelijk van de slijtsnelheid van je banden, deze zo nu en dan eens van voor naar achteren wisselen en andersom.

een echo.  ;D

Citaat van: Ludo op 05-07-2008 15:02:14
Citaat van: pwassink op 05-07-2008 14:53:34
Zoals Zippo terecht opmerkte: regelmatig wisselen voorkomt het. 

nee je voorkomt het daarmee niet, want het blijft terugkomen.
maar je kan wel je banden verder op rijden met minder last er van.

Philip850

#14
Citaat van: Ludo op 05-07-2008 18:17:17
Citaat van: Philip850 op 05-07-2008 18:06:35
Nog even voor alle volledigheid:

Het enige dat eraan te doen is is de bandendruk volgens voorschrift houden en afhankelijk van de slijtsnelheid van je banden, deze zo nu en dan eens van voor naar achteren wisselen en andersom.

een echo.  ;D

Citaat van: Ludo op 05-07-2008 15:02:14
Citaat van: pwassink op 05-07-2008 14:53:34
Zoals Zippo terecht opmerkte: regelmatig wisselen voorkomt het. 

nee je voorkomt het daarmee niet, want het blijft terugkomen.
maar je kan wel je banden verder op rijden met minder last er van.


Bijdehandje  ;D Ging meer om de context hè   :angel:
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73