Magneetkoppeling blokkeren

Gestart door Wabs, 05-07-2008 21:36:44

Vorige topic - Volgende topic

Wabs

Hoi, ik ben nieuw op het forum.
Er is met mijn V70 classic een probleem met de airco, deze valt uit na een paar minuten werken.
Ik verdenk de magneetkoppeling na het lezen van een aantal topics hier.

Nu heb ik vorige week al even gekeken of ik deze afgesteld kreeg maar ik kon niet de gaten vinden waar de 2 M5 bouten in moeten om dat ding te blokkeren....

Kan iemand me uitleggen waar ik die 2 bouten nou precies in moet draaien? Ik kreeg de M6  moer er uiteindelijk wel af maar de 3 m5 boutjes bogen om (ja echt!) omdat de koppeling elke keer dat ik een boutje iets verder draaide dus ook een stukje mee draaide en zo het vlak waar de boutjes op duwen beweegt en de boutjes krom trekken. Dat blokkeren is dus vrij essentieel. Maar hoe?

wil er morgen weer mee aan de slag :)

bedankt voor de tips alvast! ;)

rudie

dag Wabs welkom op het forum.  waar je zowiezo voor moet zorgen zijn 3 boutjes van een goede kwaliteit want ze moeten niet maar zo om kunnen buigen. dus neem hiervoor geharde zwarte boutjes, zoals ik je kunt lezen, het zijn er 3.
als ze niet verbuigen zal het doordraaien van de koppeling ook niet zo`n probleem zijn.
.
ik neem aan dat je de verdere procedure wel op het forum gelezen hebt, voor wat betreft het verwijderen van de simringetjes, meet anders eerst de huidige ruimte van de koppeling op, dan weet je hoeveel ringetjes je weg moet halen.
verder is belangrijk dat je de boutjes heel gelijkmatig indraaid

Wabs

ja super, heb ik ook gehaald voor poging 2.

Ik las alleen in een ander topic dat er ook nog 2 M5 boutjes gebruikt worden om de boel te blokkeren zodat de M6 moer er af kan.
Zijn dit andere boutjes dan de 3 in het midden? of worden die daar wel mee bedoeld?

bedankt voor je reactie iig :)

rudie

nee, je moet alleen de centrale bout losdraaien en dan de 3 M5jes indraaien.
de koppelingsplaat zal niet echt makkelijk loslaten, hoor. een beetje wrikken met een schroevendraaier (voorzichtig ) wil helpen.
het is voor mij al weer een paarjaar geleden maar de boel tegenhouden ( als het nodig was ) deed ik, volgens mij een griptang.

Wabs

Het is uiteindelijk gelukt. Om de koppeling stil te houden terwijl je de centrale moer er uit wil halen kan je prima 2 van de 3 boutjes er in draaien voor 1 cm of zo en dan tussen de 2 bouten door een lange schroevendraaier steken die dan tegen het subframe tegendruk geeft.
Uiteindelijk ben ik wel even zoet geweest om het voor elkaar te krijgen maar het resultaat mag er wezen. De airco blaast weer vrolijk meer dan een uur achter elkaar door zonder te stoppen :)

Ik heb alleen nog wel een muffe lucht in de auto hangen. Dit is ook al de airco uit staat dus ik denk dat het interieurfilter vervangen mag worden. Kan iemand me uitleggen waar deze zicht bevindt?

bedankt voor alle tips iig. ze waren nuttig! Vooral geharde boutjes gebruiken, moet er niet aan denken dat de boutjes af zouden breken doordat ze krom gaan. dan ben je nog veel verder van huis!

rudie

mooi dat het gelukt is.

voor het vervangen van je interieurfilter moet je even de zoekfunctie gebruiken. zoek op pollenfilter en je vindt een uitleg.

succes ermee, rudie

Wabs

had het al gevonden. blijkt dus dat het er niet altijd standaard in zit. morgen even kijken...

stel dat er nou GEEN filter nu in zit, dan komt deze er natuurlijk in... maar de vraag is... waar komt die muffe lucht dan vandaan??

tackle

van je verdamper. Daar schijnen, ik heb het zelf nooit gechecked, hele interressante bacterieculturen en schimmelkolonies op voor te komen. Ik heb er laatst zo'n busje van HG aan gewaagd. Airco ruikt in ieder geval weer fris. Soort van pepermuntluchtje, en da's altijd beter dan die ongewassen sokkenlucht.