Motor valt spontaan uit op LPG

Gestart door arjen, 17-06-2008 18:28:51

Vorige topic - Volgende topic

GeertG

Heeft iemand een foto van die stappenmotor  ::)
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

arjen

LPG boer constateerde dat de stappenmotor het nog gewoon goed deed. Hij vond wel een scheurtje in het vacuumslangetje naar de vacuumswitch... Nu maar weer afwachten of hij weer uit gaat vallen. De afgelopen week is hij weer niet uitgevallen tot vanochtend, weer een keer. Het is me nu al drie keer gebeurt op dezelfde plek: Afslag gevolgd door aflopende scherpe bocht en daarna korte invoegstrook. Dus eerst bijna stationair rollen met 50 a 60 en daarna veel gas bij invoegen, daar gaat het dus steeds mis....  ::)

Freakybaby

Citaat van: GeertG op 07-07-2008 11:51:06
Heeft iemand een foto van die stappenmotor  ::)

Moment, even zoeken of ie al online staat. Anders maak ik er een een paar, heb er een hier los liggen.

Komt ie dan, excuus voor de wazige foto's. Heb ruzie met de cam Veel teveel te kiezen om effe snel een foto te maken

De stappenmotor zelf

De stappenmotor aan de gasslang kant

De stappenmotor aan de verdamper kant

Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Freakybaby

Citaat van: arjen op 07-07-2008 16:42:12
Het is me nu al drie keer gebeurt op dezelfde plek: Afslag gevolgd door aflopende scherpe bocht en daarna korte invoegstrook. Dus eerst bijna stationair rollen met 50 a 60 en daarna veel gas bij invoegen, daar gaat het dus steeds mis....  ::)

Komt het alleen bij die bocht voor of ook regelmatig bij andere bochten die daar niet op lijken?

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

arjen

In bochten heb ik het alleen daar gehad. Verder bij stoplichten met optrekken... en een keer spontaan op de snelweg...tsja, zit er over te denken om een ' leen' stappenmotor te zoeken om te zien of hij misschien toch hapert. Maar volgens de gasboer kan een stappenmotor niet haperen, hij doet het of hij doet het niet...
Heeft iemand er een liggen die ik een tijdje kan gebruiken?

mjlierop

De gasboer kan zeggen wat die wil, maar bij mij deed die exact hetzelfde als bij jou! Als die reed deed hij het goed en soms bij lage toerentallen of een bocht of zo maar hield het spul er mee op, als of de stappenmotor bleef hangen. Ik heb toen een keer wat gereedschap meegenomen (steek 10 voor schutbord verdamper en een schroevendraaier voor de gasslang aan de stappenmotor) Net zo lang gereden tot het euvel zich voor deed. Gestopt en het spul los gehaald en ingespoten met kruipolie. Starten en voila hij deed het meteen weer. Toen heb ik een gebruikte stappenmotor op de kop getikt en vervangen. En sinds dien (4 dagen) heb ik nergens last meer van. Anders toch snel 1 a 2 keer per dag.

Mijn auto had voorheen een hele tijd niet meer op gas gereden en ook al zou die goed moeten zijn, ik had sterk het vermoeden dat hij gewoon bleef hangen. Gezien het resultaat van de vervangende stappenmotor denk ik dat ik (met geluk) gelijk had. (2e hands heb ik 40 euro betaald voor zo'n ding incl omruil garantie) daar kan je geen buil aan vallen. Een verdamper vervangen kost heel wat meer, en kan altijd nog.

arjen

Dank voor de tip. Dit bevestigt mijn vermoeden dat het toch om dat ding gaat. Zal eens gaan rondbellen of er nog ergens een ligt, wordt vervolgd...

janmulder

Ik heb vandaag mijn nieuwe stappenmotor geplaatst, en hij rijd weer als nieuw!
Ik ben benieuwd naar het verbruik, want met de kapotte stappenmotor reed ik maar 225km op een 40 liter lpg, voorheen een kleine 300km. Nu ben ik benieuwd wat hij nu gaat gebruiken. Als je wil kan ik je de (kapotte) stappenmotor wel opsturen, dan kan je zien of het daaraan ligt. Je moet dan niet de stekker erop zetten, zodat de stappenmotor in vaste stand blijft staan. Hij reed bij mij gewoon goed, alleen het verbruik is met 25% gestegen omdat hij niets regelt. Dit kan je ook met je eigen stappenmotor doen, gewoon de stekker eraf en met een schrovendraaier iets induwen. Ik wil wel meten hoeveel cm/mm het bij die van mij is. Dan is het gewwoon een kwestie van de gasslang eraf, stekker eraf en iets induwen, dan weet je zeker dat het aan de stappenmotor ligt.

vr gr
Jan Mulder

850 wonder

Ik weet niet of je probleem al opgelost is maar heb een soortgelijk probleem, de mijne (2.5 10V vialle verdamper) valt soms ook spontaan stil, bij overschakelen op benz geen probleem. probleem doet zich niet voor indien airco(ECC) aan staat, bij airco uit na ong 50 kilometer valt hij uit daarna kan ik weer overschakelen op LPG na ong 50km op benzine, hij begint overigens wel steeds meer te verbruiken de laatste tijd dus zal toch eens aan iemand vragen(ben zelf niet zon techneut) of de stappen motor het probleem kan zijn, suc6 en bedankt iedereen
Henk

arjen

Heb afgelopen vrijdag de stappenmotor vervangen(appeltje eitje trouwens) , sindsdien (nog) geen bijzonderheden.
De garage heeft me nog geprobeerd te overtuigen van het feit dat de stappenmotor niet stuk was(ze hebben hem doorgemeten etc.) Maar ik bleef toch het gevoel houden dat het daaraan lag. Tot nu toe lijk ik daarmee gelijk te hebben(hopelijk)
Ik heb altijd de airco aan staan, zeker 's zomers, bij mij had dat niets te maken met het uitvallen...

ongezouten

Stappenmotor, vacuumklep, gescheurde slangen, koelwater in de slangen, het had allemaal bij mij ook het geval kunnen zijn, want ook bij mij hield de auto na een kilometertje of drie rijden op lpg in en sloeg zelfs af. Op benzine geen probleem. (Wel een wat hoog en soms fluctuerend stationair toerental.) Enfin, hetzelfde probleem als bij velen van jullie in dit draadje.

Dit was mijn situatie: ik kocht vier weken geleden mijn 855 uit 96 met een vialle AMS voor een zeer vriendelijke prijs met (naar achteraf bleek) een lekke koppakking. Dat was even auw, maar bij een uitstekende garage in Hekelingen laten vervangen. Uit de onderhoudsgeschiedenis van de garage in Zaandam waar ik de auto kocht bleek dat die anderhalf jaar geleden ook al was vervangen. Bleken die koekebakkers daar de kop slecht, en met oude spanbouten, gemonteerd te hebben,  >:( maar dat is off topic.

Ook met een nieuwe koppakking had ik dus problemen met het rijden op lpg. In deze thread las ik jullie goeie tips over de mogelijke oorzaak. Ik wilde zelf gaan sleutelen aan de slangen en de stappenmotor, nadat ik hoorde dat een plaatselijke gasboer pas tijd had in januari. De garage in Hekelingen (die het lpg-probleem niet kon oplossen omdat ik zo stom was de tank te vullen - die bleek achteraf dus leeg, hoe dom kun je zijn... :eusa_wall:) adviseerde me te gaan naar een andere gasboer in Rotterdam-Overschie. Geen slechte tip, want die hebben op vrijdagavond een soort 'spreekuur'. Dan sta je met je autootje met nog tien andere tobbers te wachten tot jij aan de beurt bent. Binnen drie kwartier - want zo snel ging het - was ik al aan de beurt.

Gasmeting (co-uitstoot) was op lpg en benzine te hoog (slechte lambda-sonde), de bobine was slecht aan het worden, constateerde de monteur daar na een razendsnelle meting. Dat weet ik dan ook weer, maar nu komt de oplossing van mijn lpg-probleem: er zat een vacuumslangetje aan de zijkant van mijn blok simpelweg los.

Hij heeft hem er even opgewurmd. Vijf minuten later was ik probleemloos op weg naar huis.  ;D

Geweldig dus. Auto gleed door de avondspits werkelijk naar huis. Beste uitgave van twintig euro ever;D

Adressen (want ik ben nieuw op dit forum en ik weet niet hoe gevoelig dat hier ligt) geef ik jullie via pb.

Freakybaby

Een adres met een goede ervaring mag je hier gerust posten, daar kun je andere mensen ook mee helpen.

Er mooi dat jouw probleem opgelost is! En ik ben benieuwd naar het adres, en welke firma.

ongezouten

Dat is mooi Freakybaby.

Ik zal ze allemaal even kort noemen.

De garagist die ik al jaren vertrouw is Piet Lancee. Ook al woon ik allang niet meer in de buurt van Hekelingen, maar zeventig kilometer verder, nog altijd ga ik als ik een probleem heb naar hem. Nog een old-skool reparateur. Vakman, maar maak er wel tijd voor vrij.

De garage waar ik de Volvo vandaan heb is AD-garage Sieben in Zaandam. Willens en wetens een kapotte auto slijten (ook al is het voor een lage prijs) maakt hem een No go.

Het lpg-bedrijf in Rotterdam Overschie heet AGIN. Goedkoop consult (20euro) en razendsnelle diagnose. En nog gezellig ook op zo'n vrijdagavond.

Misschien hebben jullie wat aan deze informatie.