Brandstoffilter vervangen

Gestart door Herminator, 08-07-2008 14:53:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Herminator

In vadis staat helaas alleen het onderdeel afgebeeld met alle onderdelen, maar geen uitleg hoe het filter vervangen moet worden voor onder de motorkap..
Is het te doen, zonder al te veel te knoeien met diesel als je de de boel openhaalt?
Of heeft iemand een uitleg ergens al staan?

elianmars

Citaat van: Herminator op 08-07-2008 14:53:05
In vadis staat helaas alleen het onderdeel afgebeeld met alle onderdelen, maar geen uitleg hoe het filter vervangen moet worden voor onder de motorkap..
Is het te doen, zonder al te veel te knoeien met diesel als je de de boel openhaalt?
Of heeft iemand een uitleg ergens al staan?


Het is goed te doen zonder geknoei.

Voor het gemak eerst de steun, waarin het filter zit, losmaken.

Dan de bovenkant los maken en je kunt het filter uit de houder halen.

Zolang je het filter rechtop houdt, zal je minimaal knoeien met de diesel.

Voordat je het nieuwe filter monteert, eerst even laten vol lopen met diesel.
Dat had ik niet gedaan, waardoor ik behoorlijk lang moest blijven starten voordat de lucht uit de leidingen was verdwenen :eusa_shifty:


TOHCIM

En, hoe doe je dat het "filter laten vol lopen met diesel" ?
1999 VOLVO V70 2.5D AT coral red 428 bj. 1999. Nieuw gekocht.
520 000 Km 0,216 verstuivers, chiptuning (Total loss 07/2017)

2011 VOLVO V70 D5-205 GEARTRONIC MOMENTUM 105 000 Km

Herminator

Met een gietertje ofzo?  Er hoeven dus geen slangen losgemaakt te worden begrijp ik?

elianmars

#4
Je moet inderdaad wel wat diesel voorhanden hebben. Het gat in 't filter is groot zat om er zonder (veel) knoeien wat in te krijgen.

Je zou zelfs de diesel die in het oude filter zit kunnen proberen in het nieuwe filter te laten lopen ("kraantje" aan de onderkant open draaien).
Edit: bovenstaand niet doen, dus!

Slangen hoef je niet los te halen. Gewoon de complete bovenkant los halen. Als ik het me goed herinner, is het een boutje dat je moet losdraaien.

pimsam

Filter gewoon vullen met een blikje diesel injector reiniger.

Herminator

Kijk dat zijn leuke tips.

pwassink

Citaat van: elianmars op 10-07-2008 23:38:10
Je moet inderdaad wel wat diesel voorhanden hebben. Het gat in 't filter is groot zat om er zonder (veel) knoeien wat in te krijgen.

Je zou zelfs de diesel die in het oude filter zit kunnen proberen in het nieuwe filter te laten lopen ("kraantje" aan de onderkant open draaien).

Slangen hoef je niet los te halen. Gewoon de complete bovenkant los halen. Als ik het me goed herinner, is het een boutje dat je moet losdraaien.


Dit zou ik dus niet doen ..

Filter is tevens bij verticale montage ook de waterafscheider,  dieselolie drijft op water dus dit zal zich onderin je filter verzamelen...

brandstofpompen en injectoren hebben nu eenmaal een hekel aan water..

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

RRRRR_Ramon

#8
Citaat van: pwassink op 11-07-2008 12:40:01
Citaat van: elianmars op 10-07-2008 23:38:10
Je moet inderdaad wel wat diesel voorhanden hebben. Het gat in 't filter is groot zat om er zonder (veel) knoeien wat in te krijgen.

Je zou zelfs de diesel die in het oude filter zit kunnen proberen in het nieuwe filter te laten lopen ("kraantje" aan de onderkant open draaien).
Slangen hoef je niet los te halen. Gewoon de complete bovenkant los halen. Als ik het me goed herinner, is het een boutje dat je moet losdraaien.


Dit zou ik dus niet doen ..

Filter is tevens bij verticale montage ook de waterafscheider,  dieselolie drijft op water dus dit zal zich onderin je filter verzamelen...

brandstofpompen en injectoren hebben nu eenmaal een hekel aan water..

Psies Peet, je haalt me de woorden uit de mond. Plus dat je ook vuil in je filter kan kieperen wat dat filter er nu met zoveel moeite heeft uitgehaald. Bij een gedemonteerd filter is er geen scheiding tussen de vuile en schone kant en water is inderdaad je grootste vijand.  :-\  ;)
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

elianmars

Ik was er al niet zeker van toen ik het neerpende.

Dank voor de verbetering.

Nu nog even de quote's wissen, dan hoop ik dat niemand mijn 'wijze' raad opvolgt :eusa_shifty:

Herminator

Dat is gewoon een kwestie van DOORlezen en niet bij de eerste tips direct aan de gang gaan.

-D©©©L-

Ramon zegt het in wezen al; schoon werken is erg belangrijk.

Dus voor het loshalen je gereedschap, het filter en de omgeving heel erg goed schoonmaken.
De meeste injector en inspuitpomp problemen treden op binnen 10.000 km na een filterwissel. Daarvanuit gezien is het niet raar dat er vele lease maatschappijen zijn die expliciet vermelden dat er geen brandstoffilter wissel gedaan mag worden.

jeroenh

Wil het brandstoffilter van mijn '99er 2.5D gaan vervangen.
De omschrijving van de werkwijze zoals omschreven in dit topic is mij niet helemaal duidelijk.
Heb een brandstoffilterhouder waar een paar slangen bovenop zitten, met een klem om het filterhuis
(in een Volvo onderdelenboek dat ik bezit van de V70 serie staat een plaatje van een ander type filterhuis dan wat ik zelf heb).

Wat is de juiste werkwijze?
Moeten die slangen bovenop ook los, of kan ik gewoon het filterhuis losmaken (die klem), en dan met een oliefiltersleutel het filter losdraaien?
Moet ik de bovenkant van het filterhuis tijdens het losdraaien met een tang vasthouden?  Er zit een uitstulping op waar ik een sleutel 12 of 13 wel op kan zetten.

Alvast bedankt.
C70 cabrio T5   
P1800S   
Amazone 120- B18

Bas850

Heb zondag mijn brandstof filter ontwatert door de schroef onderaan het filter iets los te maken en de bovenste schroef ook totdat er alleen maar diesel uitliep. Moet je nu weer diesel bovenin stoppen?
Hij start nu heel slecht, moet echt doorstarten, had zelfs dat hij na een kilometer gewoon uitviel.

Iemand een oplossing. Wilde hem eigenlijk vervangen maar had een verkeerde mee gekregen, een kleine terwijl er een grote inzit vandaar dat ik bovenstaande heb gedaan.

Morgen ga ik hem omruilen in iedergeval.

Bas
"to finish first, you first have to finish"

dikke hollander

ik heb alleen onder los geschroefd
dat is denk ik voldoende
volgens mij is dat net het probleem bij de jouwe