Vierkant Uitlijnen

Gestart door Jort, 22-01-2005 11:46:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Topsport180

#15
Goedemiddag heren,

Ik gebruik dit (oude) topic maar even om mijn uitlijn rapportjes te posten. De dealer gaf aan dat zij zelf niet konden uitlijnen en dit dan ook zouden uitbesteden. Vandaar dat ik maar rechtstreeks naar een specialist ben gegaan. Ik heb zowel de V70 als de C70 laten uitlijnen (voor een hele nette 80 EUR totaal). De V70 heeft deze week 2 nieuwe voorbanden gekregen (de vorige waren scheef afgesleten) en de C70 heeft er 4 gekregen (waarvan 2 eveneens scheef waren afgesleten). Men gaf aan dat de V70 nu "perfect" is en de dat de C70 ook weer in orde was. Dit met uitzondering van het rechter achterwiel, dat "net op het randje" staat; iets waarmee de monteur naar eigen zeggen overigens "gewoon zou door rijden". Uitsluitend de dealer zou met een speciale bout de boel in de juiste positie kunnen zetten. Weten jullie waar men het over heeft ? En wat vinden jullie van de rapporten ?




C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

Johann

Er zijn geen speciale bouten nodig maar ik heb 't idee dat er iets vast zit waardoor je de sporing niet kunt verstellen.
De spoorverstelling zit met twee bouten vast en die bouten lopen door een alu blok en willen binnenin wel eens vast roesten.
Het kan in sommige gevallen een oeverloos gemier zijn om die dingen los te krijgen. makkelijkste is op een 4 koloms brug de hele achteras even uit te laten hangen, schokbrekers onderaan even los, bokken onder de auto en dan de brug laten zakken. Op deze manier kun je goed aan de bovenkant van de bouten op de achteras komen. Optie is dan om eventueel de kop van de bout er af te slijpen en vervolgens de moer aan de onderkant met een slagsleutel vast te draaien waardoor het resterende deel van de bout zichzelf uit de alu bus/blok trekt. Laat je de andere bout eerst gewoon vast zitten en haal je deze pas los als de eerste vernieuwde bout weer vast zit dan blijft de sporing staan. Je kunt dan nog gewoon rijden met je huidige afstelling en laat je vervolgens uitlijnen dan moet alles weer vrij kunnen bewegen als 't goed is.

Basbb

Citaat van: Topsport180 op 05-07-2008 14:14:07
Goedemiddag heren,

Ik gebruik dit (oude) topic maar even om mijn uitlijn rapportjes te posten. De dealer gaf aan dat zij zelf niet konden uitlijnen en dit dan ook zouden uitbesteden. Vandaar dat ik maar rechtstreeks naar een specialist ben gegaan. Ik heb zowel de V70 als de C70 laten uitlijnen (voor een hele nette 80 EUR totaal). De V70 heeft deze week 2 nieuwe voorbanden gekregen (de vorige waren scheef afgesleten) en de C70 heeft er 4 gekregen (waarvan 2 eveneens scheef waren afgesleten). Men gaf aan dat de V70 nu "perfect" is en de dat de C70 ook weer in orde was. Dit met uitzondering van het rechter achterwiel, dat "net op het randje" staat; iets waarmee de monteur naar eigen zeggen overigens "gewoon zou door rijden". Uitsluitend de dealer zou met een speciale bout de boel in de juiste positie kunnen zetten. Weten jullie waar men het over heeft ? En wat vinden jullie van de rapporten ?

http://img53.imageshack.us/img53/9838/48988772sk6.th.jpg
http://img361.imageshack.us/img361/6839/19489644to5.th.jpg



Een goede specialist kan ook achter precies alles uitlijnen naar wens. Ze weten waarschijnlijk gewoon niet hoe het moet. De prijs was daarintegen inderdaad heel erg schappelijk bij jou, 80 euro voor twee auto's. Ik was voor 1 auto al 80 euro kwijt. Ook ik ben doorgestuurd door de volvo-dealer naar waar ze zelf hun auto' s brengen voor uitlijnen, die uitlijner wist wel hoe het moest.

Ik had zelf ook last van scheef afslijten(buitenkanten) en heb alle wielen dus iets aan laten passen om dat tegen te gaan. Na 35K zien de banden er nog erg goed uit:)

M.b.t. je uitlijnrapporten, verschillen achter zijn te groot. Beide auto' s hebben aan 1 kant net iets teveel negatief camber en aan de andere kant iets te weinig. Bij rapport 4824 is verschil in sporing te groot. Voorkeur is beide kanten gelijk en heel licht postief toespoor(banden naar binnen toe gericht).  De verschillen kunnen elkaar opheffen waardoor je met rechtuit rijden niet veel merkt. Echter in grens situaties zal de auto de ene kant op sturend beter op de weg liggen dan de andere kant. Verder zal waarschijnlijk de linkerachterband iets scheef gaan afslijten.
s70 2.5 20v aut

-D©©©L-

Zo te zien is de achterkant helemaal niet los geweest.

Rudi

Citaat van: Zippo op 22-01-2005 18:11:39
He Jorts,

Ik hoop voor jouw dat ze de voorste schokbreker bouten los kunnen krijgen...... die zitten vaak erg vast......... :-\
Nou zul je wel denken waarom moeten die dan los....... als jou camber verkeerd staat moeten de bouten los om deze weer recht te zetten.
Hierdoor krijg je vaak dat de banden scheet afslijten.(toe- en uitspoor ook trouwens)
Als ik jou was bleef ik gewoon bij de auto en kijken wat ze doen.
Je ziet dan een scherm waar ze telkens op kijken (als 't goed is) en van daaruit kijken ze of deze in de groene velden staat...
Kortom geen koffie drinken, maar meekijken.

Hier een link v.w.b de camber etc.

Ohja, jouw auto kan voor en achter uitgelijnd worden. ;)

Succes

Bedankt voor de tip... :eusa_clap: zal ik ze volgende week mee om de oren slaan,2 banden gemold zijn er al 2 te veel :(
Dr.Go-Fast...