koplampruitenwissermotor

Gestart door Chris van Hout, 16-07-2008 12:29:04

Vorige topic - Volgende topic

Chris van Hout

Probleempje:
De ruitenwisser op de koplamp van mijn V70 ('99) gaat plotseling ipv. omhoog, omlaag!!!
De arm op de as verzetten heeft geen zin want dan staat hij in de nulstand omhoog.
Wie weet een oplossing????
(Die van een nieuwe ruitenwissermotor kopen en de prijs daarvan ken ik al!!)

Groetjes,

Chris

tackle

even de stroom van je accu halen, hielp bij mij in ieder geval, doet het alweer een half jaar prima.

thuur

Citaat van: Chris van Hout op 16-07-2008 12:29:04
(Die van een nieuwe ruitenwissermotor kopen en de prijs daarvan ken ik al!!)

Dan weet je ook de echte oplossing, want de ruitenwissermotortjes gaan regelmatig stuk. Je kunt wat proberen te hobbien met WD40, openmaken en opnieuw smeren, etc.etc. Dat gaat meestal nog een heel tijdje goed. Anders fixeren op de (correcte) nulstand en de stekkertjes lostrekken.

Gr 8)

Vincent Derksen

Heren,

Ik heb hetzelfde euvel maar weiger te geloven dat de oplossing zou moeten zijn: De stroom er even af halen of fixeren op de correcte nulstand. Dat laatste helemaal niet want als je de ruststand zou verdraaien, gaat het motortje alsnog eerst naar beneden draaien en drukt ie tegen de bumper aan. En dat is precies niet wat ik wil.

Wellicht weten jullie dit:
- Is de linker koplampruitenwissermotor hetzelfde partnummer als de rechter of zijn het twee verschillende onderdelen? als ze hetzelfde zijn, dan moet er ergens iets zijn (polariteit, of een vooraf in te stellen ruststand oid) dat de draairichting bepaalt. Als het andere partnummers zijn, dan lijkt het erop dat ik het verkeerde onderdeel heb.
- Zou het motortje, als je de polariteit omdraait, de andere kant opdraaien? Probleem is dan praktisch gezien opgelost!
- is het soort van stappenmotortje, dat na een vast aantal stappen afslaat of is het een recht toe recht aan motortje met een soort van mechanische schakelaar waardoor die in ruststand stopt en niet zomaar at random. Een stappenmotortje kan je volgens mij heel makkelijk in de war brengen en dus ook weer opnieuw calibreren. Maar ik zou dat wel een hele goedkope en onbetrouwbare oplossing vinden voor een Volvo.

Kan iemand mij aan deze informatie helpen?

groet,

Vincent.

Blok70

Links is ongelijk aan rechts. Qua partnummer dus ook.

Ik zou eens beginnen met het rotortje schoon te maken, daar zit ongetwijfels koolstof stof op.

Je zult zien dat afschakelen mechanisch geregeld wordt doordat een pinnetje het contact onderbreekt

risk

ik ben ook met de koplampwissers bezig geweest , ook een topic over gestart tijdje terug , goed om te zien dat er meerdere mensen zijn die zich niet neerleggen bij het weigeren van die dingen.links en rechts zijn intern anders ,polariteit en bepaalde tandwielen verschillen.wat ik heb gedaan is schoonmaken nieuw vet en een nieuwe motor erin gezet,9 van de 10 is de motor stuk.na lang zoeken heb ik kortgeleden motoren gevonden op ebay,dus voor de liefhebber http://www.ebay.nl/itm/311520411422?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

gr

Vincent Derksen

Ah, ik heb veel en gedetailleerd onderzoek en ervaring (op)gedaan. Maar nu zie ik dat iemand anders dit ook al heeft gedaan. Heel goed, dan leren we alleen maar meer. Hierbij mijn verhaal:

Ik had dus een nieuwe motor geïnstalleerd, maar die had de russtand (nulstand) verkeerd. Als ik het ruitenwissertje goed monteerde, draaide die naar beneden, tegen de bumper aan. Als ik hem goed wilde laten draaien, stond die in rust recht omhoog. Dat ziet er knullig uit.

Het part dat ik had, is: 390 206 951.

Het motortje ziet er identiek uit aan de rechter, maar ik weet niet of de rechter een ander partnummer heeft. Het enige verschil dat ik kan ontdekken is de ruststand. Draairichting maakt niet uit, dat resulteert namelijk altijd in dezelfde ruitenwisserbeweging. :-). De sloper waar ik deze motor heb gekocht wisdt 100% zeker dat ie een linkermotor had opgestuurd, dat geloof ik dan maar.  Weet iemand het partnummer van de rechtermotor?

Dan het verdere onderzoek. Er zijn drie draadjes aan het stekkertje.

Het zwarte draadje (3) is de massa.
Het groen draadje (1) is de + voor het laten draaien van het motortje
Het groen/gele draadje (2) is de + voor het terug laten keren van het motortje in de nulstand.
(Let op; Ik ben een kleurenblinde, kleuren kunnen anders zijn dan ik hier meld. Ik heb de kleuren naar eer en geweten benoemd)
Deze bovenstaande configuratie heb ik getest. Dat werkte.
Ik krijg het idee dat het geen stappenmotortje betreft maar een gewoon motortje die via een schakeling naar de ruststand terugkeert. Bovenstaande bijdrage door Blok70 bevestigt dat.

Toen kwam ik tot de gedachte dat, als ik het motortje zo kon aanpassen dat de ruststand precies een halve slag is gedraaid, dan is het motortje geschikt voor gebruik aan de andere zijde. Ik heb eerst specifiek voor gezorgd dat de motor in ruststand staat. Anders heeft openmaken geen enkele zin want dan weet je niet precies hoe het wieltje moest worden verdraaien. toen heb ik het motortje opengemaakt:

Op het plaatje is te dat het mechanisme hetzelfde is als de aandrijving van een stoomtrein (alleen daar wordt de op en neer gaande beweging omgezet in een draaiende, hier precies andersom). Het enige wat links met rechts onderscheid is de positie waarin die tot rust komt. Die is precies 180 graden in fase gedraaid. Mijn filosofie was nu: Als ik het grote wiel, zodanig verdraai dat het vertande pinnetje in rust precies in de andere (uiterste) stand staat, zou de motor identiek werken maar altijd in de juiste ruststand terugkomen.

Er zit overigens onderin het motortje, verborgen in het plastic, wel iets van electronica, kwam ik achter. Want als ik het motortje op de reguliere manier, via de stekker, van 12V voorzie draait ie een stuk langzamer dan als ik de pootjes van het motortje rechtstreeks van 12V voorzag. Er zullen wel iets van weerstandjes, condensatortjes en weet ik wat meer in het motortje zitten om het toerental electronisch te reduceren. Ik heb daar verder geen verstand van.

Ik heb het asje met wieltje eruitgehaald, daarna de bovenplaat. Dat levert de onderstaande aanblik:

Ik heb het grote wieltje eruit gehaald, een halve slag gedraaid teruggezet. Alle dan nog overgebleven tandwieltjes heb ik ongemoeid gelaten. Ik moest de rusttand intact laten. Dat levert uiteindelijk onderstaand plaatje:

Toen heb ik de bovenplaat teruggezet en het asje er weer in teruggeplaatst. Dat levert de volgende aanblik op. zoals je kan zien is de ruststand precies 180 graden gedraaid:

Toen heb ik motortje weer getest, geconstateerd dat de, door mij voorspelde, situatie was gerealiseerd. Daarna heb ik motor teruggebouwd in de wagen. Dat was vrij simpel, koplamp eruit halen en ja kan het motortje in en uitbouwen.

Jammer genoeg kan ik geen filmpje uploaden, maar de ruitenwissers doen het nu goed. Het maffe fenomeen doet zich voor dat de ene sneller gaat dan de andere, de andere langer door gaat dan de ene maar ze wissen alle twee, ze sproeien alle twee en ze keren alle twee in de gewenste stand terug als ze uitgaan. Iedereen happy, althans bij mij thuis :-)

Tot slot las ik ergens dat het motortje stuk zou gaan als gevolg van vocht en roest. Ik geloof dat niet zo, mijn motortje zat flink vol met vet, dat houdt toch vocht weg en het asje is van buiten goed afgeschermd met een rubbertje. En buiten het motortje hangt het asje en de wisser los. die draait volledig vrij.

Al met al zo'n anderhalf uur werk (minder werk dan het uploaden van al die "stomme" foto's ;-)

Succes en plezier met wissen :-).

jeroen74

Dat ie wat langzamer draait als je niet rechtstreeks op het motor 12V zet is omdat er een diode in zit voor het overname contact ;) En over een diode valt altijd wat spanning, 0.7V ongeveer. Zeer zeker niets geavanceerds wat bewust het toerental netjes regelt of zo. Dat ze niet even snel draaien is door allerlei toleranties.

En die motortjes gaan zeer zeker wel kapot van roest, ik had er laatst eentje waar het hele motortje bruin was van de roest ;)