Blijvend op 3 a 4 poten lopen

Gestart door Soulfly, 18-07-2008 14:51:33

Vorige topic - Volgende topic

Soulfly

Beginnend met een inmiddels diepe zucht ...

Onlangs is de 855 bij de dealer geweest. O.a. bougies gewisseld. So far so good.

Tot een week later de 855 op 4 poten begon te lopen. Mogelijk bougiekabels, die waren alweer van onbekende leeftijd.
Dus bougiekabels, rotorhuis/verdelerkap & rotor vervangen. Rotor was ook al wat bedaagd, maar nog niet dat je zegt, die is verrot. rotorhuis/verdelerkap zag er ook nog wel redelijk uit, maar ook deze voor de zekerheid vervangen.

Echter... mijn problemen zijn nog niet over.

de 1e 3 bougies zijn zilvergrijs. De laatste 2 hebben zwarte aanslag (van links naar rechts geteld als je voor de auto staat). Dit duid in mijn ervaring op een onjuiste verbranding. Maar weet eigenlijk niet precies waar ik het zoeken moet.

Benzine of op gas maakt in de loop geen verschil. Beide is een redelijke frustratie.

Wie kan mijn neus de juiste kant op zetten??? In een half jaar tijd heb ik (vind ik in ieder geval) al behoorlijk veel geinvesteerd (onderhoud + achterstallig onderhoud) in deze wagen en het begint nu een frustratie te worden .

thuur

Zitten er wel de juiste bougies in?

Gr ???

Soulfly

Geplaatst door de dealert...
Ik mag er dan toch wel vanuit kunnen gaan dat dat klopt...

thuur

Citaat van: Soulfly op 18-07-2008 15:19:53
Geplaatst door de dealert...
Ik mag er dan toch wel vanuit kunnen gaan dat dat klopt...

Vergissen is menselijk, een foutje is snel gemaakt, het kan de beste overkomen, vertrouwen is goed controleren is beter, etc.etc.etc.

Gr :)

Freakybaby

Je kunt eenvoudig een paar bougies wisselen. Die 2 bougies is nog geen tientje aan kosten. 5 stuks voor een euro of 25. Stel anders eens bij de dealert voor om die bougies te testen. Is dat het probleem krijg je ze gratis, is dat het niet reken je ze af.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

-D©©©L-

Doet het probleem zich altijd voor ? dus zowel net na een koude start als na een langere rit ?

mitchelli

Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

Soulfly

@Marco: Helaas wel. Warm / koud / benzine / lpg, 't maakt allemaal geen fluit uit.

Compressie meting zal ik zondagavond doen (heb eerder geen tijd).
Andere bougies heb ik vanmiddag nog even meegenomen toen ik bij m'n onderdelenboer was voor de andere auto. De loop werd er echter niet beter van.

Soulfly

Nog in de garage bij mijn vader thuis, weer aan de knutsel (compressie meting moet overigens nogsteeds tot morgen wachten).

Eén der bougies die kuren gaf, heb ik donderdag ochtend vervangen (1 van de 2 zwarte), deze is nu wel mooi van kleur.

Vandaag maar eens aandacht besteeds aan de OBD-I (waar ik eerder niet echt vriendjes mee werd, lukte het nu wel).

Veel vrolijker werd ik er echter niet van...

A2 -> 5-2-1 -> Voorste verwarmde lambdasonde.

Nu staat in de documentatie, dat het lampje binnen dan ook moet gaan branden. Dit heb ik in het begin wel gehad, maar dit was toen tezamen met een storing in mijn LPG systeem. Sinds de 855 daarvoor bij de gasboer is geweest, heb ik het lampje ook niet meer zien oplichten. (samenloop van omstandigheden, lampje toevallig stuk?)

A3 -> 1-4-2 -> Storing in remlichtschakelaar. Circuit open of kortgesloten.

Nu heb ik 2 remlichten gehad die kapot geweest zijn + (na een aanhanger gebruikt te hebben) een zekering die eruit geklapt was. Maar alles functioneerd wel weer.

A3 -> 3-4-4 -> ????? Ik zal deze voor de zekerheid nog eens controlleren, deze kom ik in de documentatie namelijk helemaal niet tegen.
Goed kijken is een vak, dit was 4-4-4 maar is na gewist te zijn (nog) niet weer terug gekomen.

Kan het zijn (ik weet bijzonder weinig van OBD-I en II), dat deze storingen wel verholpen zijn, maar dat dit nooit gereset is? (wat ik natuurlijk dadelijk eerst eens ga proberen en dan eens kijken wat er terug komt).

Wat betreft de lambdasonde, als deze stuk is ben ik gewend dat de auto in noodloop gaat draaien (op benzine althans), niet een dergelijk probleem als ik nu ondervindt. Aan de andere kant, op 4 poten lopen i.p.v. 5 is natuurlijk ook wel de methode om o.a. je lamdasonde omzeep te helpen. (Ik moet toch vanuit huis hierheen rijden en `s avonds weer terug).

Zucht, the search continues...

Input welkom uiteraard.

Soulfly

Goed, nu ook even de hele handel gereset. Uiteraard de motor even gestart en even wat toeren laten draaien & na een tijdje ook even op LPG gedaan. In eerste instantie brande nu wel het lambda lampje, tot het moment dat ik overschakelde op LPG. Nu zou de lambda voor zover mijn kennis van verdamper gas-systemen rijkt, ook uitgeschakeld moeten zijn. Maar dat terzijde.

Als ik de stekker nu in positie A3 steek (ABS), gaat het ledlampje direct branden. Dit deed hij eerder niet. Op het knopje drukken doet het ledje feller branden, maar geeft geen zichtbare meldingen.

A2 echter, begint alleen maar "leuker" te worden.

1-1-5 -> Injector 1
1-2-5 -> Injector 2
1-3-5 -> Injector 3
1-4-5 -> Injector 4
1-5-5 -> Injector 5
5-2-1 -> De voorste lambdasonde, maar die had ik zojuist ook al te pakken, die zal i.d.d. wel ter ziele zijn.

Echter, het lampje van de lambda (motorstoring in general) blijft braaf uitgaan als ik de auto op een later moment weer start. Ongeacht benzine of lpg.

Ludo

Citaat van: Soulfly op 19-07-2008 21:27:10
Nu zou de lambda voor zover mijn kennis van verdamper gas-systemen rijkt, ook uitgeschakeld moeten zijn. Maar dat terzijde.

waarom denk je dat?.
oftewel, hoe kan een lambda geregelde installatie werken als de lambdasonde uitgeschakeld word?.

Soulfly

Citaat van: Ludo op 19-07-2008 22:36:09
Nu zou de lambda voor zover mijn kennis van verdamper gas-systemen rijkt, ook uitgeschakeld moeten zijn. Maar dat terzijde.

waarom denk je dat?.
oftewel, hoe kan een lambda geregelde installatie werken als de lambdasonde uitgeschakeld word?.

En waarom zou mijn LPG installatie lambda geregeld zijn? Het is een Verdamper installatie, levert gas op basis van vraag (vacuum). Niet ingespoten zoals LPi / benzine. Zolang een bougie vonkt (op het juiste moment natuurlijk), zal de motor draaien in dat geval.

Ludo

Citaat van: Soulfly op 19-07-2008 23:11:06
En waarom zou mijn LPG installatie lambda geregeld zijn?
dat zeg ik nergens.
we kunnen dat trouwens ook niet zien in onze glazen bol.  :-X

ik reageerde alleen hier op:
Nu zou de lambda voor zover mijn kennis van verdamper gas-systemen rijkt, ook uitgeschakeld moeten zijn.
;)

Soulfly

Dat begrijp ik, daarom mijn tegevraag. Waarom zou "mijn" (any in dit geval) verdamper systeem lambda gestuurd moeten wezen.
De glazen bol hoeft trouwens niet verder te kijken dan dit forum :) staat in mijn topic als 't goed is. Anders een topic in LPG van mij :P valt nog mee... grin

De installatie die in mijn 855 woont heeft bijzonder weinig electronica. Op de verdamper zit zelfs geen stappenmotor (wat sommige verdampers voor stationairloop wel hebben, bedenk ik me nu, in die zin heb je gelijk :) ).

Een losgekoppelde lambdasonde maakt de loop trouwens iets beter op benzine (lpg laat ik even links liggen). Als de lambda nog iets doet (50/50 defect zegmaar) moet de motor nu helemaal in noodloop staan. Qua verbruik op benzine niet fijn, maar bied (denk ik) een iets stabieler "platform" om mee verder te zoeken.

In ieder geval maandag een nieuwe lambda bestellen.

Uiteraard sta ik open voor suggesties, ideeën en tips. Aangezien het een leer proces is en blijft, zal ik best wat tegen vragen stellen op zijn tijd. Ik kom met boeren logica (Groninger hè) een aardig eind, maar weet graag waarom iets zo werkt :)

thuur

Zonder lambda staat je motor niet in noodloop, maar neemt ie vaste waardes voor de inspuiting.

Gr ;)