Perfect op benzine, gas stottert bij lage toerentallen

Gestart door fraggle, 19-07-2008 16:07:44

Vorige topic - Volgende topic

fraggle

Beste mensen,

Dit probleem bestaat al twee jaar en er is al veel geprobeerd, maar ik dacht... wellicht is er iemand die zegt: he, dat ken ik, dus toch even geprobeerd.

Heb een bi-fuel  :eusa_wall: uit 2000. een V70 classic.

Reed zeer slecht op gas en benzine redelijk. Na bijna 4 garagebeurten verder is:
de 1e lambdasonde vervangen (eur 150 meen ik)
de gasklep vervangen (eur 600 oid)
de stappenmotot vervangen (eur 400)

Gevolg:
Op benzine rijdt hij extreem goed. hij glijdt, heerlijk.  :eusa_clap:

Op gas al veel beter, maar niet onder de 2000 toeren. Onder de 2000 toeren blijft het een stotterig gebeuren, alsof je op 3 of 4 pitten rijdt ipv 5.

Wat nu? gasverdeelhuis vervangen?
Filters vervangen?

Auto heeft twee ton gelopen.

Jan

Ludo

een échte Bi-Fuel heeft onderhoud nodig. (filter(s) vervangen, verdeelhuis reinigen...)
wanneer is dat de laatste keer uitgevoerd?.

Multatooli

Als alles rond benzine systeem schoon is dan blijft er nog een makkelijke stap over rond ontsteking.

Ik had ongeveer hetzelfde. Met nieuwe bougiekabels waren alle klachten voorbij.  Als je dat nog niet gedaan hebt, zou ik hiermee beginnen. Gewoon orginele volvo kabels te koop als set. Makkelijk zelf te doen. Hoop dat dit het is.

Ludo

Citaat van: Multatooli op 19-07-2008 16:20:38
Gewoon orginele volvo kabels te koop als set. Makkelijk zelf te doen. Hoop dat dit het is.

ik geef het zéér weinig kans.  ;D
op een MY 2000 zitten geen bougiekabels.  ;)

rubensebastiaan

Ludo zitten die wel op een V70 classic uit 98 dan? Ik heb het zelfde probleem, het blijft niet alleen bij stotteren, maar de motor kan ook af slaan. Op benzine doet ie het als een zonnetje.

gr.

Ludo

ja op een 98er zitten bougiekabels.
er staat ook een datum op de kabels, als het nog de eerste montage zijn, is de kans groot dat ze vervangen mogen worden.
maar ook rotor en verdeelkap zijn belangrijk voor een goeie ontsteking van lpg!.

heb je ook een Bi-Fuel, of een aftermarket lpg systeem?.

rubensebastiaan

een LPI systeem wat bij 80.00 km is ingebouwd. Ik heb de boekjes er op na geslagen en zag dat op 21 mei 2001 de boel ingebouwd was. Op de kabels lees ik: 01-05-01 class 1. Dus we kunnen wel concluderen dat na de orginele inbouw geen kabel meer is vervangen.

De wagen gaat binnenkort voor een controlebeurt, apk en dan laat ik meteen de door jou opgenoemde zaken nakijken. Bedankt voor de info!

-D©©©L-

Ik denk dat ludo verwijst naar de datum op de bougiekabels.  ;)

Ludo

Citaat van: -D©©©L- op 31-07-2008 14:36:47
Ik denk dat ludo verwijst naar de datum op de bougiekabels.  ;)

ja inderdaad.
er staat bv 37-98, dan betekent dat, dat ze gefabriceerd zijn in week 37, jaar 1998.

rubensebastiaan

ja ik begrijp dat de kabels bedoeld worden. Daar lees ik dus de hierboven genoemde info op. De opdruk was wat onduidelijk geworden, ga dus als het licht is nog even goed kijken. Bedankt voor het meedenken.

gr.

rubensebastiaan

hij staat nu bij de garage. Het rijden was nu echt een ramp geworden. Als je het gaspedaal beroerde dan smoorde de motor en begon het stuur te trillen. Op gas was het nog erger. Een monteur heeft een rondje gereden en bevestigd het vermoeden hierboven uitgesproken, namelijk dat het wel een de bougies/kabels zouden kunnen zijn. Ik hoop ook dat dit het is, want dan vallen de kosten mee.

Het resultaat zal ik vermelden.

williewammes

Misschien een kapotte motorsteun (rubber).
Heb het momenteel met mijn 850 van 96. Bokte als een gek onder de 2000 toeren. Motorsteun vervangen en geen enkel probleem meer.

Aan de andere kant, zal een goede monteur daar wel direct naar kijken.

Kun je bougiekabels niet makkelijk doormeten? Kan je €100,- schelen als dat blijkt niet het probleem te zijn.

thuur

Citaat van: williewammes op 11-08-2008 18:46:12
Kun je bougiekabels niet makkelijk doormeten? Kan je €100,- schelen als dat blijkt niet het probleem te zijn.

Nee, niet gemakkelijk. Onstekingsspanning is hoogspanning en in zulke korte pieken vergelijkbaar met wisselspanning. Daar gelden hele andere regels voor dan voor gelijkspanning (b.v. boordspanning). Simpel een multimeter op de uiteindes zegt niets: een eventuele breuk zal de meter op oneindig laten staan, vergelijkbaar met een condensator (2 vlakken dicht tegenover elkaar met verschillende spanning). Terwijl in de wisselspanning deze zich juist gedraagt als een weerstandje bij bepaalde frequenties. M.a.w. van een kabelbreuk hoef je helemaal niets te merken.

Wat een veel zinnigere test is, is gewoon goed kijken naar de pluggen (corrosie) en in het donker met een plantenspuit over de kabels bij lopende motor (isolatie). Zie je het knetteren koop dan onmiddellijk nieuwe kabels.

Gr ;)

alfredgeel

als het een echte bi-fuel is ( dus met een NECAM verdeelhuis ) dan dien je het verdeelhuis te reinigen.
wat veel dealers vergeten is dat niet alleen het verdeelhuis gereinigd moet worden, maar ook de drooggasaansluiting op het verdeelhuis zelf.
Deze nippel kan je demonteren en daar moet je vlot kunnen doorkijken ( is een gaasje ).
Wel voorzichtig demonteren .
Hetzelfde geldt voor de filter in de afsluiter.

rubensebastiaan

er zijn nieuwe kabels opgezet, met als resultaat dat hij het weer als een zonnetje doet. Ook zouden de bougies niet goed meer vastgezeten hebben (?). De kabels zaten er vanaf 2001 op en hebben ongeveer 150.000 km hun werk gedaan.

Ik ben tevreden. De kosten vielen mee.