raambediening auto up/down

Gestart door haasje, 22-07-2008 12:19:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

haasje

mijn eerste reactie zou zijn of verkeerd bedienen (maar heel kort indrukken) of relais defect

UserID6342

Citaat van: haasje op 20-09-2008 13:21:35
mijn eerste reactie zou zijn of verkeerd bedienen (maar heel kort indrukken) of relais defect
Sorry Erwin, maar bij 2 bedieningskasten en drie relais blijft tie het niet doen, 1 relais kapot geloof, 2 ook nog wel, maar 3 kapot nee die kan er bij mij niet in.  En ja, ben bekend met het korte druksysteem :)  Heb vaker Volvo gehad :) Alleen ton werkte het wel, hahaha.  Maar weet je dat zeker met die bekabeling, want de standaardbediening doet het uiteraard wel gewoon.

haasje

Probleem is opgelost; een fase 2 bediening werkt dus ook in een fase 1

Jeff

Werkt het nu inmiddels wel Dirk? :eusa_whistle:
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

UserID6342

Jawel hoor, allang :) het bleek een verrotte relaisvoet te zijn.  Beide voorramen werken nu zoals het moet en binnenkort zijn de achterramen aan de beurt.  Deze zijn nu nog niet electrisch maar worden het dus wel.

Jeff

Citaat van: Dirk342 op 23-01-2009 07:47:27
Jawel hoor, allang :) het bleek een verrotte relaisvoet te zijn.  Beide voorramen werken nu zoals het moet en binnenkort zijn de achterramen aan de beurt.  Deze zijn nu nog niet electrisch maar worden het dus wel.

Dan mag je mij eerdaags helpen met de auto down en up, dan kom ik je helpen met de electrische ramen achter. :)
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

trimix

is het dan ook mogelijk  als je centraalvergrendeling gebruikt  via ab  dat al je ramen aut  dicht gaan  ???

haasje

In theorie wel, maar is best lastig te realiseren in deze auto's. Probleem is dat de schakelaars het volle vermogen schakelen, niet via een relais. Verder zul je, om een piekvermogen te reduceren, de ramen 1 voor 1 omhoog moeten laten gaan.

MICHEL306

Citaat van: haasje op 03-06-2009 21:06:25
In theorie wel, maar is best lastig te realiseren in deze auto's. Probleem is dat de schakelaars het volle vermogen schakelen, niet via een relais. Verder zul je, om een piekvermogen te reduceren, de ramen 1 voor 1 omhoog moeten laten gaan.
waar zijn die relais dan voor?

mehn

#39
Citaat van: MICHEL306 op 17-06-2009 15:34:26
waar zijn die relais dan voor?

Oei, dat wordt een theoretisch verhaal ;D

Een relais is een apparaatje dat er voor zorgt dat je stroom kan schakelen met stroom.

Simpel gezegd is het een schakelaar die je aan en uit kunt zetten met stroom. De stroom die je nodig heb om het relais aan en uit te zetten kunt je regelen via een schakelaar.
Klinkt omslachtig maar wat je hiermee kunt bereiken is dat je een sterke stroom door het relais kunt laten lopen. Het relais kun je dan via een zwakke stroom aan en uit zetten zodat die sterke stroom niet door de schakelaar hoeft waar je met je vingers aan komt.

Denk bijvoorbeeld aan een versterker in de auto. Die is op de constante 12V aangesloten maar staat niet aan als je radio uitstaat. De versterker gaat pas aan als die aangezet wordt via de blauwe draad die uit je radio komt. In de versterker zit dus een relais dat de constante 12V naar de versterker stuurt als het relais door de blauwe draad vanuit de radio wordt aangezet.

Bij onze electrische ramen zit geen relais. De stroom die de motoren bedient loopt door de schakelaar die tussen de voorstoelen zit. Als er een relais tussen zou zitten kun je ervoor zorgen dat het alarm dat relais aanzet (i.p.v. de knop tussen de stoelen) zodat de ramen sluiten. Nu dit niet het geval is moet het alarm "op de knop drukken" die tussen de stoelen zit, wat een beetje moeilijk is ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

haasje

In theorie is het vrij makkelijk te maken, wat je nodig hebt zijn 4 auto up-relais (zie bovenstaande schema), een puls van je cv/alarm. 4 relais, en het lastigste, een schakeling die alle ramen 1 voor 1 omhoog laat gaan. Dit laatste is nodig omdat ik bij mezelf al soms problemen heb als ik 2 ramen gelijktijdig omhoog of omlaag laat gaan. Soms gaat 1 van de ramen dan niet helemaal omhoog/omlaag.

tackle

Als je bij VW/Seat/audi/Skoda lang op de openknop of sluitknop duwt van je ab gaan de raampjes ook open en weer helemaal dicht,
is dat relais ook in te zetten in onze roffels?

UserID6342

Citaat van: haasje op 17-06-2009 21:52:52
In theorie is het vrij makkelijk te maken, wat je nodig hebt zijn 4 auto up-relais (zie bovenstaande schema), een puls van je cv/alarm. 4 relais, en het lastigste, een schakeling die alle ramen 1 voor 1 omhoog laat gaan. Dit laatste is nodig omdat ik bij mezelf al soms problemen heb als ik 2 ramen gelijktijdig omhoog of omlaag laat gaan. Soms gaat 1 van de ramen dan niet helemaal omhoog/omlaag.
Zou dat kunnen komen Erwin omdat de stroom door de schakelaars heenloopt ?  Je zou dan kunnen denken aan dat de schakelaars het niet aan kunnen...

haasje

Ik vermoed dat hij zoveel stroom trekt dat de kabels het niet aan kunnen.

UserID6342

Idd ook nog een optie ja, maar ik dacht dat de kabels het altijd wel deden en indien er teveel vermogensvraag is dat ze dan te heet worden en dan ook eenvoudig weg afbranden ;D