warmte wisselaar in luchtsysteem afsluiten ?

Gestart door JeroenT, 25-07-2008 02:34:45

Vorige topic - Volgende topic

JeroenT

Ik rij met mijn 855 nogal vaak in de warmere delen van w. europa en ik gebruik eigenlijk zelden de airco omdat de temperatuur overgangen naar buiten vaak te groot worden,mensen verkouden worden,  te korte afstanden, etc. Maar ik heb wel behoorlijk last van de voortdurende warmte die toch opgebouwd wordt in de luchtmixkast onder het dashbord.
Weet een van jullie of het voor de koeling van de motor of andere technieken iets uitmaakt als ik bijvoorbeeld een soort by-pass met een afsluiter erin tussen de aan en afvoer van het verwarmingselement zou zetten. ?
Heeft misschien iemand hier al ervaring mee?

Theostek

Temperatuur overgangen zijn nooit te groot, dit komt door een verkeerd gebruik/instelling van de airco installatie.
Hetzelfde als dat iemand vanuit een warme kamer in de winter zonder enige bescherming de kou in loopt wordt je ook ziek.

Wanneer het buiten 30 graden is, wil men het liefst 18 graden behalen met de airco..dat is fout.
Het menselijklichaam verdraagt een verandering van ongeveer 5 á 7 graden beneden of boven de 18 graden, naar gelang de weerstand van die persoon.
Lager dan 18 wordt ervaren als koud, 23 graden wordt dan weer ervaren als warm.
Dus als je nu bij 25 graden de airco zo'n 5 á 6 graden lager zet dan de buiten temperatuur, is de overgang niet te groot.

Dan hoef je geen bypass aan te leggen.
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

-D©©©L-

Een bypass zou ik ook zeker niet doen. Je loopt daarmee het risico dat de flow door de bypass bij warm weer een goede koeling door de radiateur ondermijnd.
Het plaatsen van een kraan in 1 van de aan- of afvoer slangen van de kachelradiator is dan een simpeler en betere oplossing. Hou wel heel goed in de gaten dat er in het geval van een (deels) verstopte radiateur of weigerachtige thermostaat, erg snel een warmte probleem ontstaat.

Nou weet ik niet hoe je last krijgt van die warmte. In het geval van een handmatige kachelbediening (je vermeld geen ECC) wil er nog wel eens een klep niet helemaal fijn sluiten doordat de bowden kabels onjuist afgesteld staan.

JeroenT

Ik heb een ecc model en het kan best dat er een klep blijft lekken. Als ik het goed heb en dan zit er in de ruimte waar de warmte wisselaar hangt geen uitgang waar de warme lucht wegkan als de ventilatie helemaal op koud staat. De kleppen zijn dan wel dicht maar het geheel wordt wel bloedheet omdat die warmet e niet weg kan. Daarom wilde die radiator al afsluitbaar maken zonder de doorstroming te blokkeren. Maar ik weet dus niet of gewoon afsluiten gevolgen heeft voor de koeling van de motor zelf. wie kan mij aaan het echte antwoord helpen?