Niet lek maar ook niet koud

Gestart door wplas1, 27-07-2008 13:39:54

Vorige topic - Volgende topic

wplas1

3 weken geleden airco nalaten kijken bij KwikFit (ja, ja, ik durf). Bleek helemaal leeg te zijn. Met een groot apparaat de hele procedure van zo'n 2 uur doorlopen en gevuld. 99 eurootjes inclusief antibacterie spul. 1 week koude lucht gehad en toen was het over. Van de week weer even langs gegaan en verkorte procedure doorlopen, leegzuigen (zat niks meer in), vacuum gezogen (20 minuten), uitgebreide lektest, als extra nog onder druk gezet met stikstof, dit weer weg laten lopen ofzo en opnieuw gevuld. Viel gelukkig allemaal onder service.
1 uur koud geweest en toen weer warm. 2 uur later weer koud maar na een kwartier weer warm en nu blijft hij net zo warm als buiten. Iemand enig idee ??????

niborit

Als je airco na een week weer helemaal leeg was bij controle, is ie toch echt lek...

wplas1

Maar waarom blijkt dat dan niet uit de lektest en waarom gaat ook het vacuumtrekken goed. Als er ergens in het systeem een lek zou zitten dan zou hij toch valse lucht aan moeten zuigen. Er zal best wel ergens iets lek zijn maar niet in het systeem dat normaliter getest wordt. Vraag is alleen waar moet gezocht worden ?

KIM

Bij de vacuumtest wordt, zoals de naam al zegt het systeem vacuum gezogen. Het kan zijn dat hierbij koppelingen aan elkaar worden getrokken en dan niet meet lekken.
Wanneer het systeem wordt afgevuld, dan staat het systeem onder druk en kunnen koppelingen uit elkaar gedrukt worden en gaan lekken.
Een echte complete lektest omvat ook het onder druk afvullen van het systeem met stikstof. Zoeken van een lek gaat het gemakkelijkst door bij de olie van het systeem ook fluorescente vloeistof toe te voegen. Op de plaats van het lek kun je dit dan met een UV lamp duidelijk zien.

Theostek

Het is idd zo als Kim uitlegt.

Stikstof is dikker en zal bij een (klein) lek niet opgemerkt worden.
Na vullen moet er een elektronische lekdetektie uitgevoerd worden op/aan alle koppelingen, aansluitingen, verbindingen, verdamper, compressor, en condensor.

Is dat gebeurd ? dit kan alleen bij een gevuld systeem, dus niet wat leeg is.

Voor mij is het een serieus lek! wat tevens erger geworden is, dit vanwege het systeem binnen 2 uur leeg is.

Je hebt het systeem 3 weken geleden laten nakijken, was toen helemaal leeg!
Hoe lang heeft het systeem niet gewerkt? over welke periode spreken we dan.

De filter/droger had ook vervangen moeten worden, maar goed daar spreek ik verder niet over want dan kan nu weer een nieuwe geplaatst worden.

Waar het lek zich bevindt moeilijk te zeggen, kan de filter/droger, verdamper, condensor, leidingen, of compressor zijn.
Toe voegen van kontrast vloeistof heeft alleen zin, als het kan mee circuleren met het koudemiddel.
Zonder druk op het systeem geen schijn van kans, zelfs niet als het systeem op druk wordt gezet met stikstof.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

wplas1

Jammer dat je zover weg zit TheoStek. Denk dat ik het arko systeem maar weer ga gebruiken

Racingbrick

Gewoon naar Sander Westra rijden, laten vullen en Leak Stop Pro toe laten voegen.
Werkt bij mij al 16 maanden en ik had ook het zelfde probleem als jij nu hebt,

wplas1

Bedankt voor deze tip. Even in google gekeken en dit veelzijdige aircobedrijf met al z'n mogelijkheden gevonden. Ga er zeker een bezoekje brengen.  :eusa_dance:

williewammes

Ik heb laatst mijn airco laten bijvullen en toen werd ie getest door er juist 15 bar druk op te zetten.
Dan komen eventuele lekken zeker aan het licht.

Als je in de buurt van almelo woont, kun je Oude Hendriksman eens proberen. Heeft die van mij ook gedaan en heb nu elke dag koude tenen in de auto :-)