Yes! Eindelijk....

Gestart door mdethmer, 27-07-2008 15:46:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Jans Duiven

Oh, dat wist ik niet Thuur. Ik kan me bijna niet voorstellen dat de mensen bij RICA hiervoor geen oplossing hebben. Of zijn er teveel nare ervaringen geweest met gasbakken?

Hans

thuur

Citaat van: Hans Duiven op 29-07-2008 23:10:34
Oh, dat wist ik niet Thuur. Ik kan me bijna niet voorstellen dat de mensen bij RICA hiervoor geen oplossing hebben. Of zijn er teveel nare ervaringen geweest met gasbakken?

Zeker weten doe ik het niet hoor. Er staat me iets bij, dus enkel als tip bedoeld: informeer je even goed (forum, kennissen, club, etc.) en niet bij 1 bron.

Tja, ik noem het ook wel eens "gasbakken" en ja, er is nog steeds een imago dat gasauto's probleemauto's zijn. Ik merk wel dat dit tegenwoordig stukken minder is. Uit mijn ervaring kan ik enkel vertellen over Chryslers en Peugeots op gas (jaartje of 8 geleden: niet doen!). Af en toe lees je wel eens een horrorverhaal, maar dan bedenk ik altijd dat jubelverhalen minder snel publiek worden gemaakt dan de ellende. Dit forum lijkt me daar al bewijs genoeg van. Inmiddels heb ik "de Volvo" van dichtbij mogen voelen en meemaken en eigenlijk ken ik geen enkele Volvo-probleembak op gas (op 1 exemplaar na met 2+ jaar achterstallig onderhoud).

Toch vermoed ik dat daar een reden ligt dat een tuner niet zomaar aan een auto met een extra installatie begint. Het is algemeen bekend, maar toch breed verkeerd begrepen, dat mankementen (van klein tot groot) eerder aan het licht komen als je meer van je motor gaat vragen. M.a.w. als er iets 'stuk' gaat na tuning wijst men vaak met een beschuldigende vinger naar de tuner, terwijl hetzelfde euvel zeker weten ook aan het licht was gekomen zonder tuning. Ok, misschien iets later in tijd, maar ik weet zeker dat versleten versleten is en defect defect.


Gr ;)

Ludo

destijds (in 2002) kreeg ik bij rica te horen dat je een gasauto niet kon chippen, dat zou nooit goed gaan.
of men die stelling nog altijd is aangedaan weet ik niet.
maar wat hun visie destijds ook was, ondertussen weten we wel beter.  :P



mdethmer

Mesman gaf zelf aan dat er geen probleem was (met een 6e injector, dat wel). Wat ik me afvraag is of Rica het zodanig kan chippen dat het meer zuinigheid oplevert dan pk's (iemand ervaring?). Ik moet ze nog wel bellen over deze specifieke vraag, echter de vorige keer kreeg ik ook een standaard reactie dat "alles" mogelijk is. Dit kan dan misschien een goedkopere installatie schelen.

Nog wel een vraagje: is het wel mogelijk om een 95-er T5 te flashen ipv te solderen. Volgens Rica kan alleen solderen...

Marc

PS als dit verplaatst moet worden naar een andere topic, dan hoor ik het wel.

thuur

Citaat van: mdethmer op 31-07-2008 21:47:52
Mesman gaf zelf aan dat er geen probleem was (met een 6e injector, dat wel). Wat ik me afvraag is of Rica het zodanig kan chippen dat het meer zuinigheid oplevert dan pk's (iemand ervaring?). Ik moet ze nog wel bellen over deze specifieke vraag, echter de vorige keer kreeg ik ook een standaard reactie dat "alles" mogelijk is. Dit kan dan misschien een goedkopere installatie schelen.

Nog wel een vraagje: is het wel mogelijk om een 95-er T5 te flashen ipv te solderen. Volgens Rica kan alleen solderen...

Marc

PS als dit verplaatst moet worden naar een andere topic, dan hoor ik het wel.

Als je motor meer vermogen heeft en je houdt dezelfde rijstijl aan dan zul je qua verbruik iets lager uitkomen. Spreek je het volledige (extra!) vermogen aan, dan kom je weer snel uit op of onder je huidige verbruik.

Ik snap niet wat je bedoelt met 'dat kan een goedkopere installatie schelen' ???

Is enkel te solderen. De chip is een EEPROM en je hebt hier een EEPROM-schrijver voor nodig. De 'hardware' om de chip te 'flashen' (beschrijven) zit niet standaard in de ECU. Enkel het lees-gedeelte. Makkelijkst is een voetje erin solderen zodat je een andere EEPROM kunt steken. Zo kun je ook terug naar origineel b.v.


Het is jouw topic, dus als je vanaf een bepaalde post ergens anders wilt hebben kun je dat het best even aangeven door bij de betreffende post even op 'meld aan moderator' te klikken.


Gr ;)

Ludo

Citaat van: thuur op 01-08-2008 00:13:30
Citaat van: mdethmer op 31-07-2008 21:47:52
Nog wel een vraagje: is het wel mogelijk om een 95-er T5 te flashen ipv te solderen.

Is enkel te solderen.

???

schutten

Citaat van: Ludo op 01-08-2008 00:35:14
Citaat van: thuur op 01-08-2008 00:13:30
Citaat van: mdethmer op 31-07-2008 21:47:52
Nog wel een vraagje: is het wel mogelijk om een 95-er T5 te flashen ipv te solderen.

Is enkel te solderen.

???

Hoe hebben ze dat met jou auto gedaan dan?

Ludo

Citaat van: schutten op 01-08-2008 01:06:10
Citaat van: Ludo op 01-08-2008 00:35:14
Citaat van: thuur op 01-08-2008 00:13:30
Citaat van: mdethmer op 31-07-2008 21:47:52
Nog wel een vraagje: is het wel mogelijk om een 95-er T5 te flashen ipv te solderen.

Is enkel te solderen.

???

Hoe hebben ze dat met jou auto gedaan dan?

geflasht.

mdethmer

Thuur,

Met goedkopere installatie bedoel ik wel of geen 6e injector (scheelt ~300). Zit alleen nog in dubio of het eventueel zuiniger rijden opweegt tegen de investering.

Heeft iemand concreet ervaringen welke besparing dit kan opleveren?


Marc

Ludo

Citaat van: mdethmer op 01-08-2008 17:01:26
Thuur,

Met goedkopere installatie bedoel ik wel of geen 6e injector (scheelt ~300). Zit alleen nog in dubio of het eventueel zuiniger rijden opweegt tegen de investering.

Citaat van: Ludo op 28-07-2008 23:55:45
als je gaat chippen, zowieso een 6é injector plaatsen.
gesmolten zuigers en kleppen kosten méér....

tja, welke investering je liever doet moet je voor jezelf uitmaken.
1 van de 2 opties komt toch écht aan de beurt hoor...