Uitlijn rapport

Gestart door viking_in_shorts, 30-07-2008 13:57:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

viking_in_shorts

Volgens mij klopt dit niet helemaal. Reden was dat hij "te veel omlaag ligt"
In hoeverre is dit acceptabel?

(Före=voor, Nuvarande=na, Bak=achter, Fram=voor. De rest lijkt me logisch)


Johann

Of ik snap 'm niet of je hebt rechts voor iets niet lekker zitten. Teveel toespoor naar mijn mening en de camber klopt helemaal geen ruk van, zou normailter met pijn en moeite over de -1.2 te krijgen zijn.. Lijkt wel of de schokbreker krom is of de fusee kogel stuk. Links voor een positive camber is helemaal van voor de oorlog, heb/had je klachten over naar rechts trekken van de auto?

Camber voor op ~-0.5 zetten. Heb je een uitlijnbank met Volvo data dan verder in het groene vlak afstellen. Caster is een gevolg van spoor en camber en kun je verder niets aan afstellen.

viking_in_shorts

Citaat van: Johann op 30-07-2008 14:06:16
Of ik snap 'm niet of je hebt rechts voor iets niet lekker zitten. Teveel toespoor naar mijn mening en de camber klopt helemaal geen ruk van, zou normailter met pijn en moeite over de -1.2 te krijgen zijn.. Lijkt wel of de schokbreker krom is of de fusee kogel stuk. Links voor een positive camber is helemaal van voor de oorlog, heb/had je klachten over naar rechts trekken van de auto?

Camber voor op ~-0.5 zetten. Heb je een uitlijnbank met Volvo data dan verder in het groene vlak afstellen. Caster is een gevolg van spoor en camber en kun je verder niets aan afstellen.

Had geen enkele klachten, behalve wat schudden van het stuur rond de 80 Km/u - sinds deze aanpassingen echter nog niet echt iets gemerkt maar ook niet op de snelweg gereden. Ook trekt hij  niet naar 1 kant (vraag maar aan Eugène) Maar het is dus niet raar te denken dat er een en ander fout zit.

Dit rapport is overigens van m'n volvo garage - van vanmorgen - ze konden het niet beter krijgen vertelde ze.

Kan dit te maken hebben met draagarmen? APK vorig jaar maakte daar een opmerking over. Schokbreker krom kan dus ook - Recent wat opmerkingen gehad dat m'n Öhlins achter lekken. Misschien dat er voor ook iets fout is?  Fusee kogel kapot - dat zou je toch moeten horen?

Johann

Draagarm kan ook ja. Fusee hoef je niet te horen ook al zit er speling op, er zit nogal eens speling op..

Alleen -3.5 graad dat is me een ontzettende portie camber, daar zie je alleen race auto's mee rijden doorgaans..
En 1.1+ aan de andere kant zou je ook met 't blote oog moeten kunnen zien.


viking_in_shorts

Citaat van: Johann op 30-07-2008 14:23:57
.. daar zie je alleen race auto's mee rijden ...

Ohhh .. geen enkel probleem dus  :eusa_eh:   :eusa_shifty:

Citaat van: Johann op 30-07-2008 14:23:57
Draagarm kan ook ja. Fusee hoef je niet te horen ook al zit er speling op, er zit nogal eens speling op..

Alleen -3.5 graad dat is me een ontzettende portie camber, daar zie je alleen race auto's mee rijden doorgaans..
En 1.1+ aan de andere kant zou je ook met 't blote oog moeten kunnen zien.

Wil graag wat foto's maken ter ondersteuning. Hoe kan ik dat het beste doen? Gewoon recht van voren met wielen ook recht? Of misschien van de zijkant (van achter naar voren bv.) ?

Johann

Stuur zoveel mogelijk in de midden ja en dan langs de auto een foto maken. Auto en foto liefst horizontaal.

viking_in_shorts

Ok, heb er nu weer zo'n 80 km bijgezet. Wat me opvalt is dat het stuur een beetje naar rechts trekt - als ik het stuur loslaat op een rechte weg is het na een meter of 50 nodig om bij te sturen. De trilling tussen 75-80 km/u zit er nog steeds in, wel wat minder.

Het meest irritante echter is dat "stuur recht" niet meer gelijk is aan "wielen recht". Rechtdoor is nu met het stuur een beetje naar links - ik schat een een graad of 5.

Jammer genoeg nog geen foto's gemaakt...

Basbb

Is dit werkelijk hoe ze je auto afgeleverd hebben??

Voorkant:
Camber linksvoor gevaarlijk veel positief, -0.5 is spec ik heb zelf liever op -0.85. Positieve camber is slecht, meer dan een hele graad is zelfs gevaarlijk. In Bochten naar rechts, zal de auto zeer snel onderstuurd zijn, verder wordt de linkervoorband extreem belast aan de buitenkant. Ook voor de ophanging is dit een extra belasting. Rechtsvoor lees ik -0.54. -3.54 lijkt me onmogelijk tenzij de ophanging krom is. Zelfs race-auto's hebben niet zo' n hoge camber instelling.


Sporing rechtsvoor is te veel. 0,15 is echt maximaal wat zinvol is. 0,05 als minimum aanhouden. rechts en links liefst exact gelijke toespoor en camber tenzij de auto erg vaak scheef beladen is. Mijn eigen voorkeur is weinig toe-in, maar dat maakt een auto wel iets minder stabiel rechtuit.

achterkant:
verschil camber is te groot. Beide wielen naar -1,25 laten zetten. toe-in is goed, als koersvastheid als onvoldoende ervaren wordt ophogen naar 0,10 links en rechts.

Met deze waarden is het normaal dat het stuur niet recht meer staat. Mijn advies: Zo snel mogelijk naar goede uitlijner; Eerst laten controleren of er niks krom is en uitproberen of de standaard volvo-waarden goed bevallen. Verder is het trillen eerder het gevolg van wielen die opnieuw uitgebalanceerd moeten worden. Uitlijnen is heel iets anders.
s70 2.5 20v aut

viking_in_shorts

Citaat van: Basbb op 12-08-2008 15:56:48
Is dit werkelijk hoe ze je auto afgeleverd hebben??

Sterker nog - heb er SEK 1500 kroon voor mogen betalen. (zo'n 165 euro)

Vandaag wat harder gereden op de snelweg en remmen met 130+ km/u resulteerd in schudden van het stuur. Heb het vermoeden dat er ergens iets verbogen is - maar er zijn maar weinig mensen die ik vertrouw met een diagnose van "dit is kapot" of niet. Zelf heb ik niet de kennis om hier een oordeel over te geven, en de dealers in Zweden vertrouw ik gewoon niet (meer).

Banden zijn net nieuw (een paar dagen voor het uitlijnen erop gezet) = misschien dat het mijn remmen zijn  :eusa_sick: dat zou een dure grap worden .... 

Wat betreft beter uitlijnen - ze zeiden dat er ze niets beters van konden maken.

Eugene

1500 SEK en dan de auto zo durven af te leveren? Dan had ik van de dealer op z'n minst verwacht dat ze je verteld hadden dat er iets anders niet kan kloppen, anders krijg je deze waarden niet. Of heeft iemand misschien zijn uitlijnbankvuurdoop gehad? ::)

Citaat van: viking_in_shorts op 30-07-2008 14:17:48

Had geen enkele klachten, behalve wat schudden van het stuur rond de 80 Km/u - sinds deze aanpassingen echter nog niet echt iets gemerkt maar ook niet op de snelweg gereden. Ook trekt hij  niet naar 1 kant (vraag maar aan Eugène) Maar het is dus niet raar te denken dat er een en ander fout zit.

Voorbanden waren aan de buitenkant verder weggesleten, wat te wijten is aan te weinig negatief camber. weet niet meer welke van beide verder op was.

De auto reed niet verkeerd op het trillen bij ~80km/h na, maar dat lag volgens mij puur aan de versleten banden (du niet meer kloppende balancering). Nieuwe banden met balanceren heeft dit volgens mij verholpen?

De remmen trilden in elk geval nog niet toen ik ermee gereden heb. Wanneer bij afremmen je stuur gaat schudden/trillen dan kun je ervan uitgaan dat je voorste schijven krom zijn. 
Toen ik

If it's not blown, it sucks...

viking_in_shorts

Is toch wel héél toevallig dat precies na het uitlijnen het schudden tijdens het remmen is gekomen?

Zonder het te kunnen onderbouwen heb ik het idee dat het iets anders is, maar ik weet niet wat. Kan het iets zijn als aandrijfstangen, veerpoten, schokbrekers?  Volgens mij omdat hij zo laag ligt heeft hij klappen gekregen op plekken waar hij normaal niet (zoveel) klappen krijgt. De schokbrekers blijken te lekken; zoals eerder gezegd heb ik bij de apk vorig jaar een opmerking gehad over de draagarm links en de motorsteun boven was vorig jaar helemaal door (=wat zegt dat over de anderen?)  En - laten we niet vergeten dat 't beestje ondertussen al bijna 10 jaar oud is...

Schudden stuur is alleen bij 110+ en houd dan aan tot ca. 70 km/u. Bij lagere snelheden voel je het schudden niet of nauwelijks.

Wat ik helemaal niet snap is waarom het stuur opeens scheef staat.  Ik ga toch maar eens verhaal halen bij de garage zometeen ...

viking_in_shorts

#11
Zojuist toch maar even gebeld en tijd geboekt voor donderdag. Lang gesproken met de enige monteur waar ik redelijk vertrouwen in heb (=Marcus)

Volgens hem was schudden toch echt de remmen (stuur, dus vóór) met een kansje dat ook de veerpoten niet goed waren. Ze zouden iig het uitlijnen opnieuw doen en vervolgens kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn.


Ook hij begon weer met "hij ligt zo laag dat ..." Maar ik ben het daar niet meer eens -> rechts heeft veel negatief camber, terwijl links positief camber heeft -> je zou toch bijna denken dat dan beide waardes de zelfde kant op moeten gaan?

Meteen maar even een prijs opgave nieuwe remmen gedaan (schijven+blokken) en het was niet zo duur als ik verwachtte - scheelde maar een paar tientjes tussen standaard remmen (280 mm) en die van mij (17" - 320 mm)

Freakybaby

Je schrijft zelf al dat de schokbrekers blijken te lekken. Veerpoot is een ander woord voor schokbreker. Dus ga er maar vanuit dat als ze lekken ze ook slecht zijn.

Verlagen heeft invloed op je wielstand. Maar als je hem na het verlagen opnieuw uit laat lijnen moet dat gewoon goed gezet kunnen worden. Heb je de auto zelf (laten) verlagen en wat voor veren zijn gemonteerd? Zeker als je TUV goedgekeurde veren hebt (vaak wel het geval) dan moet hij veel beter uit te lijnen zijn als er niks stuk is.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

viking_in_shorts

Citaat van: Freakybaby op 16-08-2008 11:18:59
Je schrijft zelf al dat de schokbrekers blijken te lekken. Veerpoot is een ander woord voor schokbreker. Dus ga er maar vanuit dat als ze lekken ze ook slecht zijn.

Verlagen heeft invloed op je wielstand. Maar als je hem na het verlagen opnieuw uit laat lijnen moet dat gewoon goed gezet kunnen worden. Heb je de auto zelf (laten) verlagen en wat voor veren zijn gemonteerd? Zeker als je TUV goedgekeurde veren hebt (vaak wel het geval) dan moet hij veel beter uit te lijnen zijn als er niks stuk is.

Heb hem niet zelf laten verlagen en weet niet zeker wat voor veren het zijn. Waarschijnlijk zijn het de standaard veren die ingeduwd zijn.

Er zitten verder Öhlins onder waarvan de meeste zeggen "die gaan niet kapot" :(  Ook al lekken ze (een beetje) - geeft dat reden tot zo'n eng camber?

BenC70ES

Citaat van: viking_in_shorts op 16-08-2008 12:03:11
Ook al lekken ze (een beetje) - geeft dat reden tot zo'n eng camber?

Nee...

Maar kan wel als hij iets verbogen is, maar dat lijkt me sterk. Dan zou het eerder zijn wat Johann ook al aanhaalde.

Heb je voor die Öhlins geen revisiesetje?

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!