hevige rook na gas los/ gas bij

Gestart door v40pokemon, 01-08-2008 14:25:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

v40pokemon

Ik heb een probleem met mijn S70 tdi aut '98. Wanneer ik een half uurtje met 140 gereden heb en voor me duikt een vrachtauto op, laat ik het gas los. Ik voel dan duidelijk op de motor afremmen. Op het moment dat de vrachtauto weg is en ik weer gas kan geven (en geef dan ook volgas) komt er een ontzettende roetwolk uit de pijp (en dan bedoel ik geen wolkje zoals iedere tdi doet, maar een echte WOLK).
Als ik volgas bij het verkeerslicht wegrijd, dan heb ik nauwelijks een roetwolkje. Het probleem doet zich alleen voor als de motor langere tijd met turbodruk heeft gereden.
De trekkracht is niet minder dan anders (topsnelheid ook nog steeds 205 km/h) en het verbruik lijkt me ook normaal. Tevens is mijn EGR is afgesloten door de slang te verwijderen en af te doppen.

Quota

hmmm, gebruik je de cruise control tijdens het 140 rijden? Bij mij doet ie dat ook de eerste keer als ik serieus gas geef nadat ik een tijd lang op de CC heb gereden. De garage vertelde me dat er juist dan veel roet vast slaat in het uitlaatsysteem?!?

elianmars

Inderdaad, als je langere tijd op dezelfde snelheid blijft rijden (bij 140 zal de turbodruk niet echt hoog zijn), wordt het roet niet goed uitgestoten. Pas op het moment dat er wat meer (turbo)druk door het uitlaatsysteem blaast, wordt het roet naar buiten geblazen.

Ga maar eens een keertje (in Duitsland!) een tijdje op topsnelheid rijden, liefst in het donker. De vonken zullen de uitlaat uitvliegen  :evil:

v40pokemon

#3
Citaat van: elianmars op 02-08-2008 11:05:07
Inderdaad, als je langere tijd op dezelfde snelheid blijft rijden (bij 140 zal de turbodruk niet echt hoog zijn), wordt het roet niet goed uitgestoten. Pas op het moment dat er wat meer (turbo)druk door het uitlaatsysteem blaast, wordt het roet naar buiten geblazen.

Ga maar eens een keertje (in Duitsland!) een tijdje op topsnelheid rijden, liefst in het donker. De vonken zullen de uitlaat uitvliegen  :evil:

Heren, bedankt voor jullie reactie, maar dit is niet helemaal het probleem wat ik bedoel. Ik rijd regelmatig lange stukken aaneen (1x per 2 weken 5-6uur enkel naar zuid-duitsland)met hogere snelheid en dagelijks 1uur enkel naar mijn werk (75km ) Vooral als het allemaal goed warm gereden is, doet het probleem zich voor. Laatst een halfuur 160 gereden en toen van het gas af en ja hoor, daar was de wolk weer.
Het probleem doet zich voor sinds ik 2weken geleden in 10uur naar Venetie ben gereden, zonder dat de motor uit is geweest en een buitentemp tot 36gr. Ik rijd altijd stevig door en het probleem heeft zich ineens voorgedaan. Uitlezen heeft niets boven water gebracht.

RRRRR_Ramon

🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

hathü

#5
Klinkt als niet goed verbrande diesel(verhouding lucht/brandstof).Misschien staat de EGR klep toch iets open, afsluiten met een plaatje en eens zien wat ie dan doet.
Luchtfilter niet schoon ook heel goed mogelijk.

jan piet

Heb zelf zoiets bij mijn TDI gehad, toen er een slechte spanrol tussen zat. Hierdoor stond de pomp nét niet optimaal en gaf hij inderdaad flinke pluimen  bij wegaccelereren zoals je omschrijft. In het verbuik en de topsnelheid was het ook niet echt te merken ( iets boven de 210 op de teller). Pas na een aantal weken gaf de spanrol echt de geest, (geen fijne gewaarwording je denkt dat ie echt in elkaar loopt) en werd de uiteindelijke veroorzaker duidelijk. Voor de duidelijkheid: als je voor de auto staat aan de rechterzijde van het blok, aan de pompzijde van het blok.
Overigens rijdt ik nagenoeg alleen maar op de cruisecontrol, maar herken níet dat de auto dan minder roet uitstoot... Geef ook met regelmaat zeer serieus gas, en heb eigenlijk weinig uitstoot. En pas 5000 km geleden de EGR afgedicht..

Gr, JP

williewammes

Wellicht brandstofpomp afstellen. 

v40pokemon

Allen hartelijk dank voor reacties; pomp was al op tijd gecontroleerd. Filter ook vervangen (beurt)Het blijft een raadsel. misschien dat er toch iets met de EGR is en dat ik deze maar eens fatsoenlijk moet afdoppen. Sinds het loskoppelen van de EGR is er bij mij wel overduidelijk minder roetuitstoot. Het gemiddelde verbruik van de afgelopen 6 maanden is 6.8L/100 km wat ik niet slecht vind voor een automaat!
Mijn gevoel zegt dat er brandstof in blijft stromen ondanks dat de voet van het gas is... Het probleem doet zich alleen voor bij stevig rijden en met dank aan de aanbieding bij de Deutsche Bahn heb ik voorlopig geen ritten met de TDI naar de schoonouders in de planning...

jan piet

Toch nog even: de spanrol kwestie gaf ook een wisselend beeld te zien: afstelling binnen de marges en soms ineens roken. Totdat ie écht de geest gaf...Stotteren, inhouden, rook 'explosies' waarbij de hele weg achter mij letterlijk zwart zag...

Misschien toch verstandig even bij een dieselspecialist de bopel te laten uitlezen. Mijn ervaring: die zien héél veel meer dan de dealer, en kunnen onderdelen vervangen in plaats van complete pompen enz. Scheelt keiharde euro's!!

Succes, JP

v40pokemon

Het is een hele tijd rustig geweest, maar inmiddels begint de roetexplosie langzaam weer op te komen. Afgelopen week reed ik achter mijn TDI aan, terwijl mijn vriendin aan het stuur van de TDI zat (ik reed erachter in mijn nieuwe aanwinst: 480 ES ' 86)
Iedere keer wanneer er na afremmen weer gas gegeven moet worden komt er een flinke pluim roet uit de pijp. Rijd je constant of trek je ff flink door dan is er niets te zien of slechts een klein beetje.
De garage heeft de speurtocht ook opgegeven inmiddels; op het moment dat-ie daar staat kunnen ze niets vinden, maar het probleem is er nog. Kan het niet zo zijn dat de uitlaat dicht begint te raken oid?
- Koelwaterniveau is goed en kleur groen
- pomp is onlangs afgesteld
- wagen rijdt als een speer
- verbruik is goed te noemen
- automaat schakelt goed

Wie brainstormt er mee?

thuur

Had je de EGR nog gecontroleerd?


Gr ???

D-J

Het is een oud draadje...maar @Jan Piet: Noem eens wat Diesel-specialisten??!
V70 T-5D

Ronald21

diesel service wijhe in wijhe

mvg,

Ronald

v40pokemon

2 weken geleden is de riem van de brandstofpomp gesprongen. Vervolgens laten vervangen (tevens distributie; het was weer tijd..) en sindsdien geen problemen meer!
Ik denk zelf dat de pomp vorig jaar na een stukje stevig blazen (Eindhoven-Milaan-Venetië in 10u) van tijd is gesprongen, want toen startten de problemen. Had ik 'm bijna  ingeruild voor een prachtige S80 D5, maar nu blijf ik toch nog even doorrijden...
Ik denk dat Jan Piet toch het meest in de buurt zat met de diagnose, waarvoor dank!