Eén jaar T-5 R’en…….

Gestart door PJ-T5R, 31-12-2002 21:19:46

Vorige topic - Volgende topic

PJ-T5R

Eén jaar T-5 R'en.......

Vandaag heb ik mijn T-5 R precies één jaar. Ik kan jullie zeggen dat het een leuk jaar is geweest. Voor diegene die willen vergelijken kan je in onderstaand overzicht zien wat zo'n jaartje kost.

Aantal gereden km's 27529
Gemiddeld verbruik 1 op 7,35
Kosten verzekering € 718,92
Kosten wegenbelasting € 636
Onderhoud € 2246,12

Als ik er vanuit ga dat mijn auto op dit moment nog € 11500 waard is dan kom ik uit op een km prijs van € 0,35 .

Ik vind persoonlijk de kosten best meevallen. Wat is jullie mening?

PJ

levensnevel

Als ik een T-5 R rond zie rijden dan heb ik doorgaans diep respekt voor de bestuurder.
Zeker als ik kijk naar wat ik het afgelopen jaar aan kosten kwijt was:
Kilometers        42.300
Verbruik           6,612 l / 100 km
Verzekering       €   610,60
Wegenbelasting €    257,00
Onderhoud        € 1.687,50
Bits & Pieces     €     76,00
Zo kom ik uit op een € 0,112 per km (zonder afschrijving) en  € 0,142 per km (met afschrijving)
Mocht je twijfelen : zie http://www.pistonheads.com/members/showCar.asp?carId=296
voor het hele verhaal ;)

Levensnevel
levensnevel
a smile every mile and
gammal kärlek rostar aldrig !

george

dan moet je eens wat harder trappen, dat het verbruik wat beter wordt dan 6.612l/100km. Vind ik wel heel erg zondagsgedrag, of ben jij het die constant in de weg rijdt op de linker baan? ;D ;D ;)
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

levensnevel

George,

Op zich wel grappig, maar sinds ik een wagen heb die je met 0,95 G de hoek kan omsmijten hoef ik niet meer zo nodig ( Als je afgelopen zondag die Lotus Esprit bij Top Gear gezien heb dan zal je waarschijnlijk opgevallen zijn dat 'the STIG'  met die wagen ook niet verder kwam als 0,95 G)
De tijd van 'stop and go' op de linkerbaan heb ik ver achter mij gelaten. 'Go with the flow' met op de rechter baan is al tijden mijn motto. Veel beter voor je eigen gemoedsrust, portemonnee en last but certainly not least, het mechaniek van je auto heeft veel minder te lijden.  

Levensnevel
levensnevel
a smile every mile and
gammal kärlek rostar aldrig !

PieT111

CiteerIk vind persoonlijk de kosten best meevallen. Wat is jullie mening?

Mijn T-5 kost per jaar ongeveer hetzelfde. Weet niet of dat mee of tegen valt, alleen dat ik er een enorme hoop lol  :) aan beleef die voor mij onbetaalbaar is. Autorijden is altijd duur. Ik voel me iedere dag weer bevoorrecht dat we gezeten in volleder 225 pk' tjes( of meer... ;)) mogen beroeren met de rechtervoet 8).
Busje komt zo!

Johann

Wat noem jij onderhoud?

Ik denk dat dat bedrag aan de hoge kant is maar langs de andere kan zijn het natuurlijk ook niet de jongste auto's meer.

Al met al tikken die kleine dingetjes natuurlijk wel aan.

Aan onderhoud heb ik alleen de olie, koelvloeistof, bougietjes, en 1 nieuw stabi reactie armpje.
Ik heb ook een nieuwe verdeler kap en bougie kabels er in maar dat was eigenlijk alleen omdat ik orginele Volvo delen voor de halve prijs kon krijgen en ik weet niet of je dat dan gelijk onder onderhoud moet gooien.

Ook het klein materiaal voor de turbo ombouw neem ik niet als onderhoud mee.

Nieuwe koppeling omdat deze slipt door de tuning kan ik ook niet als onderhoud zien want de "oude" is nieuw en doet 't goed tot ~300 PK.

Ik ben natuurlijk nog maar een paar maanden onderweg maar 1 ding weet ik wel en dat is dat ik niet wil weten wat dat ding mij na een jaar gekost heeft..  ;D

Roy V70R

Ook was het voor mij precies een jaar geleden dat ik mijn T5 heb gekocht in duitsland.
Niet alleen dat ik er een zeer goede prijs voor heb betaald,
ook de kosten van onderhoud en verzekering vielen mij reuze mee.
Inmiddels heb ik er 27.200km mee gereden en ik moet zeggen TOPPIE. ;D
Hiervoor had ik een 2.5-20v en die beviel mij al prima.
Toch ben ik van plan om dit jaar een laatste type van de V70 te kopen, uiteraard als alles meezit. ;)

Ik hoop in ieder geval dat iedereen net zoveel plezier heeft gehad van zijn roffel dan ik. 8)

groeten roy.
850 GLT - 855 T5 - V70R

Guido_Smit

Roy, bedoel je dan de V70 classic of het nieuwste model V70?.
Bij de laatste zou je geen lid meer van onze club mogen zijn, heb je dat er allemaal voor over? :'(

Groeten : Guido.

Reitse

Hmm.. Ik roffel nog maar een half jaar in m'n GLT, dus over kosten kan ik weinig zeggen, zeker omdat er veel onder garantie is gebeurd.
Als je veel zelf kan, een beetje voorzichtig rijdt (niet teveel toeren maken om peut en rubber te sparen) en gebruik maakt van alle kennis binnen deze club kan je volgens mij een hoop kosten sparen... Maar ja, altijd rustig rijden is ook niet altijd leuk :D

Roy V70R

CiteerRoy, bedoel je dan de V70 classic of het nieuwste model V70?.
Bij de laatste zou je geen lid meer van onze club mogen zijn, heb je dat er allemaal voor over? :'(

Groeten : Guido.

Hoi Guido,

Ik bedoel dus idd het nieuwe type V70.
Dat ik dan geen lid meer mag zijn vind ik wel jammer, maar ik zal dan donateur worden okè. ;D
Ik vind de nieuwe V70 zo mooi van lijn dat ik hoop om die auto ergens in duitsland voor een goede prijs kan kopen.

Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte als het gelukt is.
Tot die tijd blijf ik uiteraard nog gewoon bij
" The Club."

Greetz roy.
850 GLT - 855 T5 - V70R

PJ-T5R

CiteerWat noem jij onderhoud?
Was tie voor mij bedoeld?
Ik gooi alles in de pot onderhoud. Eigenlijk was het bedrag van onderhoud nog hoger, maar aangezien ik een schadegevalletje heb gehad, kreeg ik € 1500 van de verzekering voor een deukje in mijn achterscherm. ;D ;D. Die deuk laat ik nog wel herstellen en dan neem ik aan dat de dagwaarde weer iets zal stijgen. MAW misschien is de huidige dagwaarde iets te optimistisch en zal mijn km prijs toch nog iets hoger behoren te zijn.
Snap je het nog? ;)

Maar je hebt gelijk, eigenlijk zou er een potje "FUN" bij moeten zitten bv DP=FUN=€500 etc. ;D ;D

Voor de snelle rekenaars, ik had dus afgelopen jaar behoorlijk veel uitgegeven aan onderhoud = €2246 + €1500 = €3746

Kleine toelichting:

Onderdeel alarm €250
Airco €650
Grote beurt €1250
Nieuw stuur €439
Spiegel €100
Banden €516
Bekende schakelaar op aut. versnellingsbak €285
Etc.

Dit is behoorlijk wat geld, aan de andere kant ik heb mijn auto, vind ik, vrij voordelig aan kunnen schaffen. Ik kon dus wel geld reserveren voor meer onderhoud. Dit vind ik niet zo erg, geeft vertrouwen in de auto als je het zelf laat doen.

PJ

Edwin

CiteerGrote beurt €1250
PJ

€ 1.250,=??????  :oTjeemig den pemig. Was dat een standaard grote beurt of zat er een hoop "extra" bij in? Ik ben binnenkort aan de 180.000 beurt toe en dat is volgens mij ook zo'n dure met bougies ed, maar ik hoop toch echt dat het geen € 1.250,= wordt. Zo ja dan moet ik toch maar eens serieus gaan denken over een bezuiniging..... op babymelk o.i.d.  ;) ;)
Nee dat is een geintje natuurlijk, mijn schatje  [smiley=cwm2.gif] [smiley=cwm37.gif] [smiley=cwm38.gif]gaat boven alles!! ;D
Ben wel benieuwd of dat dus standaard was of meer??

gr. Edwin.  8)

PJ-T5R

Citeer€ 1.250,=??????  :oTjeemig den pemig. Was dat een standaard grote beurt of zat er een hoop "extra" bij in? Ik ben binnenkort aan de 180.000 beurt toe en dat is volgens mij ook zo'n dure met bougies ed, maar ik hoop toch echt dat het geen € 1.250,= wordt. Zo ja dan moet ik toch maar eens serieus gaan denken over een bezuiniging..... op babymelk o.i.d.  ;) ;)
Nee dat is een geintje natuurlijk, mijn schatje  [smiley=cwm2.gif] [smiley=cwm37.gif] [smiley=cwm38.gif]gaat boven alles!! ;D
Ben wel benieuwd of dat dus standaard was of meer??

gr. Edwin.  8)
Zat wel wat extra's bij, o.a. distributie, draagarm links en rechts, motorsteun, remblokken voor en inderdaad bougies € 79 ex btw. :o

PJ

Johann

Citeer:o
wat word daar dan allemaal aan gedaan/vervangen?.
CiteerZat wel wat extra's bij, o.a. distributie, draagarm links en rechts, motorsteun, remblokken voor en inderdaad bougies € 79 ex btw. :o

PJ

;)

Reitse

Net 180dkm beurt laten doen. Kosten: €336 inclusief btw.
Geen rare dingen, gewoon standaard beurt, nieuwe bougies, interieurfilter en dat soort gein.