V70 XC AWD 2.5T Automaat - Opdonder tijdens terugschakelen vanuit overdrive

Gestart door chr.soethout, 04-08-2008 14:01:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

chr.soethout

Hallo,

Sinds begin juni ben ik in het bezit van een V70XC uit 1998. Al heel snel kwam ik het volgende probleem tegen:

Allereerst ontdekte ik het op de snelweg: Constant 120km/h rijdend, iets teruglaten zakken naar 100-110 (auto voor je) en daarna weer rustig gas geven. En op het moment van gas geven zie ik de toerenteller eerst qua toeren toenemen, daarna flink omlaag met een brom en vervolgens een flinke opdonder op het gehele chassis, hoge toeren en acceleratie. Na lang speuren blijk ik een overdrive te hebben (wist ik niet). Dus, terugschakelen vanuit overdrive gaat niet echt lekker. Maarja, waar zit het probleem?

Kom het probleem nu ook tegen bij zo'n 90km/h op de teller. Je hoort de automaat in de overdrive gaan, geef je vervolgens gas krijg je een opdonder. Wel iets minder heftig dan bij 120km/h, maar nog steeds vervelend.

Nu is alleen de vraag, waar zit de oorzaak? De garage heeft nog niets gevonden en er zit geen foutcode (meer) in de bak. Probleem is er nog steeds. De opdonder krijg ik niet zodra de automaat het in de overdrive te zwaar krijgt en zelf terugstapt naar de 4 (rustig afzakken van 90km/h naar 80 zonder gas volledig los). Ik heb gelukkig nog even garantie, maar wil dit graag wel snel opgelost hebben.

Iemand een idee? Ben zelf geen auto-techneut.

V70geRwin

Klinkt als de lock-up functie van de bak die niet meer soepel inschakelt. Symptomen komen erg overeen met wat jij hebt. Bij cruisen van 80 - 90 gas los en daarna weer rustig op het gas dan daalt het toerental als het goed is totdat de lock-up erin komt. Dit gaat normaal soepel en als dit niet meer soepel gaat met een bonk.

Vadis geeft aan verversen van de olie van de automaat en bij mij heeft dit ook het "bonken" bij het inkomen van de lock-up verholpen.

Moet wel zeggen dat het klinkt alsof het bij jou "erger" is omdat het toerental na de opdonder omhoog schiet.

Denk dat je het hoe dan ook in je koppelomvormer moet zoeken want daar zit ook de lock-up functie in.
Als je nog garantie hebt zou ik proberen die te laten vervangen en niet beginnen over spoelen met olie.

thuur

Ik ben niet bekend met je probleem, maar als je dreigt uit de garantie te lopen: zet je klacht op papier en stuur dit naar je dealer/handelaar binnen de termijn. Zo heb je garantie ook als de periode is verlopen.


Gr ;)

Racingbrick

Ik zou zeker zoals Thuur zei actie nemen, en in elk geval op papier zetten, mocht het niet aan de bakolie liggen kan je heel erg diep in de buidel tasten als er een bak revisie nodig is.

ed

Is een bekend probleem en beschreven binnen Vadis. De oplossing is de bak spoelen met verse olie. Vaak komt het probleem wel terug na verloop van tijd.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

chr.soethout

Citaat van: spekkie99 op 04-08-2008 14:41:19
Moet wel zeggen dat het klinkt alsof het bij jou "erger" is omdat het toerental na de opdonder omhoog schiet.
OK, misschien niet zo handig geformuleerd van me. Het omhoog schieten van het toerental is omdat hij vanuit de 'overdrive' ineens in z'n 3e versnelling gaat. Dus, het verschil in toeren is, lijkt me logisch, maar het gaat met behoorlijk wat geweld. Die opdonder is niet echt prettig.
Dacht eerst dat de AWD ingeschakeld werd omdat er ineens een duw van achteren voelbaar is op het moment van die opdonder.......

Citaat van: spekkie99 op 04-08-2008 14:41:19
Denk dat je het hoe dan ook in je koppelomvormer moet zoeken want daar zit ook de lock-up functie in.
Als je nog garantie hebt zou ik proberen die te laten vervangen en niet beginnen over spoelen met olie.
Citaat van: ed op 05-08-2008 11:26:04
Is een bekend probleem en beschreven binnen Vadis. De oplossing is de bak spoelen met verse olie. Vaak komt het probleem wel terug na verloop van tijd.
Ik zal ze eens vragen wat ze allemaal onderzocht hebben. Hij is namelijk al een paar keer bij de garage geweest voor dit voorval. Het moet natuurlijk wel opgelost zijn binnen de garantie.
Ik hoop eigenlijk dat er niet aan symptoom-bestrijding gedaan wordt (olie verversen), maar dat het probleem goed verholpen wordt.

Citaat van: ed op 05-08-2008 11:26:04
Vaak komt het probleem wel terug na verloop van tijd.
3 maanden? 1 jaar? Afhankelijk van aantal km/jaar? Als het te snel is, is dat voor mij een extra argument om door te zoeken naar de bron van alle ellende

V70geRwin

daarom vooral beginnen met de tip van thuur  :eusa_clap:
de andere tips geven je iets van houvast in welke richting het gezocht kan worden.

chr.soethout

Inmiddels afspraak gemaakt met de garage. Mijn auto gaat er binnenkort heen en ze houden 'm totdat het probleem opgelost is. Wordt vervolgd.
Heb garantie tot oktober dus die brief kan nog gestuurd worden nadat ik 'm weer terug heb.

chr.soethout

Afgelopen 3 dagen heeft mijn auto bij de dealer gestaan. Ze hebben vanalles onderzocht en konden niet achterhalen wat het probleem was. Uiteindelijk hebben ze gedaan wat voorgeschreven is: bak spoelen.  :( Het probleem zou nu, wat hun betreft, verholpen zijn: "Bak loopt prima".

Er wordt op dit moment bij de dealer onderzocht welke garanties ze me kunnen geven mocht het probleem zich opnieuw voordoen, na verlopen garantie-termijn.

Enige indicatie hoe snel de problemen terug (kunnen) zijn na het spoelen van een bak? Dan kan ik voor mezelf een redelijke termijn bedenken waarin ik zonder problemen moet blijven.

mehn


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Ludo

Citaat van: chr.soethout op 27-08-2008 16:35:00
Afgelopen 3 dagen heeft mijn auto bij de dealer gestaan. Z
Uiteindelijk hebben ze gedaan wat voorgeschreven is: bak spoelen. 

wat houd dat in bij een dealer?.
olie aflaten en bijvullen?.

V70geRwin

Citaat van: Ludo op 27-08-2008 18:44:23
Citaat van: chr.soethout op 27-08-2008 16:35:00
Afgelopen 3 dagen heeft mijn auto bij de dealer gestaan. Z
Uiteindelijk hebben ze gedaan wat voorgeschreven is: bak spoelen. 

wat houd dat in bij een dealer?.
olie aflaten en bijvullen?.

Ik weet dat TVK in Alkmaar spoelt op de methode zoals ook hier beschreven.
Dus ook de koeler meespoelen idd en ook echt spoelen en niet de plug aflaten en weer bijvullen.

Hoop dat dit bij jou ook gebeurt is.

Bij mij is het "met een bonk inkomen van de lock-up" al 30K km weg gebleven na het spoelen en dat worden elke dag meer KM.

Maar ik zou voor dit euvel additionele afspraken maken mbt de garantie.

chr.soethout

Citaat van: Ludo op 27-08-2008 18:44:23
wat houd dat in bij een dealer?.
olie aflaten en bijvullen?.
Ze hebben de instructie van hun onderhoudssysteem gevolgd. En of dat nu VADIS of een ander/nieuwer systeem is weet ik niet. Het is in ieder geval een Volvo-dealer, dus zal het officiele systeem zijn.

chr.soethout

Zojuist dealer gesproken: automaat is volgens VADIS gespoeld. 12liter, vertelden ze me. Daarbij krijg ik 6mnd extra garantie op automaat. Klinkt redelijk.

Vast kosten eigenlijk (revisie)automaten? Of onderdelen daarvan? Dan kan ik alvast gaan sparen... just-in-case  ;)

V70geRwin

Citaat van: chr.soethout op 29-08-2008 13:25:23
Vast kosten eigenlijk (revisie)automaten? Of onderdelen daarvan? Dan kan ik alvast gaan sparen... just-in-case  ;)

Vasten moet je zeker, revisie kost ongeveer 2500 euro  ;)