co2 gehalte te hoog voor apk keuring met lpg G2 installatie

Gestart door cunel, 07-08-2008 21:01:53

Vorige topic - Volgende topic

cunel

Hallo mensen,

Het was weer huilen deze mijn mijn trouwe vierbander,blauwe 850 GLT,170 pk,2.5 20v
moest gekeurd werd eigenlijk ook wel weer tijd na 15.000 km lachend rijden op gas en probleemloos.

Maar goed het zag er goed uit totdat de apk keuringsstation tijdens de apk keuring een te hoog c02 gemeten heeft mijn lambda sonde lampje brandde overigens ook.

Goed ik naar de Volvo dealer Svala in Katwijk goede service werd snel geholpen,heeft de monteur de storingen uitgelezen en ik citeer VST/VCT uitgelezen en de LPG regeleenheid gereset.

Afin het Lambda lampje was ook uit teruggegaan naar de apk station toen begon het gelazer WEER AFGEKEURD OP TE HOOG CO2 GEHALTE.!

Dit had men geconcludeerd omdat ze met de viergassenmeting ? dus de motot op 2000/2500 RPM te brengen dus bijna vol gas stationair dat de co2 dus nog steeds te hoog was.

Naar een ander APK station gegaan (deze gasten kwamen ook met de herkeuring weer met nieuwe punten!) en ook die apk station kwam met hetzelfde verhaal.

Teruggegqaan naar de dealer  en wat blijkt dat G2 installatie zoals mijn auto HELEMAAL NIET DE VIERGASSEN METING DUS STATIONAIR OP TOEREN BRENGEN MOET WORDEN GEDAAN.

ONZIN ALLEEN G3 INSTALLATIES MOETEN DEZE TEST ONDERGAAN,G2 HELEMAAL NIET.!

Omdat G3 installaties strengere eisen hebben het RDW noemt dit "EMISSIEBESTRIJDINGSSYSTEEM.

Ik heb nog eens nageozcht via het digitale RDW apk keuringshandboek en ja hoor artikel artikel 2.3.9.(c) RDW (opgemaakt door RDW)

Controle werking emissiebestrijdingssysteem

Regeling Permanente Eisen, Permanente eisen keuringsplichtige voertuigen, Motor, Emissie

(c) RDW (opgemaakt door RDW)

2.   Indien de in artikel 2.3.9 bedoelde motorrijtuigen zijn voorzien van een LPG-installatie moet de in het eerste lid bedoelde meting bij verhoogd toerental worden uitgevoerd indien:

a.   het een personenauto betreft die in gebruik is genomen na 31 december 1997;

Het staat dus zelfs officieel in de RDW regelgeving de 2 apk keuringsstations hebben dus helaas hun huiswerk NIET GEDAAN.!

Hopelijk kan ik hierdoor jullie die het moeten weten bij deze ietsje wijzer maken.

groeten

Tim :eusa_wall:

Dus voor de duidelijkheid geldt de uitgebriedere co2 meting voor G3 auto's !!!!

-D©©©L-

Te hoog CO2 of CO ?   
CO2 zit in bier en bubbeltjes water.

joebar

elaas weten en kennen een heleboel keurmeesters de regels niet of passen deze niet goed toe....
even een paar voorbeelden...
Achterste demper  klein gaatje...
dus ik draai de demper eraf, en vraag hem goed te keuren...
wilde hij niet doen..RDW gebeld, ja hoor uitlaat moet van voor tot achter lekvrij zijn, maar waar achter is bepaald de RDW niet, dus goedkeuren...
speling op de stuurkogels/fuseekogels, mag 1 mm zijn, dat is een hele hoop hoor, dus laat je niet neppen...
afkeur op co, gooi maar een bougiekabel eraf, zul je zien dat ie naar 0 terugloopt, nergens staat in de regels dat de auto op alle cilinders moet lopen, en LPG zonder g3 werken vaak zelf al met lamda simulatoren...
rammelende aandrijfassen ook zoiets waar vaak op afgekeurd wordt... geen keuringseis....
...

Het is niet mijn bedoeling om mensen met een slechte of gevaarlijke auto op weg te sturen, maar vaak worden auto's  op verkeerde gronden afgekeurd, terwijl het de veiligheid niet in gevaar brengt

woutt

Citaat van: joebar op 07-08-2008 23:27:27
elaas weten en kennen een heleboel keurmeesters de regels niet of passen deze niet goed toe....
even een paar voorbeelden...
Achterste demper  klein gaatje...
dus ik draai de demper eraf, en vraag hem goed te keuren...
wilde hij niet doen..RDW gebeld, ja hoor uitlaat moet van voor tot achter lekvrij zijn, maar waar achter is bepaald de RDW niet, dus goedkeuren...
speling op de stuurkogels/fuseekogels, mag 1 mm zijn, dat is een hele hoop hoor, dus laat je niet neppen...
afkeur op co, gooi maar een bougiekabel eraf, zul je zien dat ie naar 0 terugloopt, nergens staat in de regels dat de auto op alle cilinders moet lopen, en LPG zonder g3 werken vaak zelf al met lamda simulatoren...
rammelende aandrijfassen ook zoiets waar vaak op afgekeurd wordt... geen keuringseis....
...

Het is niet mijn bedoeling om mensen met een slechte of gevaarlijke auto op weg te sturen, maar vaak worden auto's  op verkeerde gronden afgekeurd, terwijl het de veiligheid niet in gevaar brengt

Die demper en bougiekabel vind ik mooi, ga ik onthouden.