distriebutie riem

Gestart door volvos70tdi, 10-08-2008 16:51:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvos70tdi

hallo

ik had een vraag ik ben van plan om een s70 tdi te kopen uit 1998
maar daarbij moet de distriebutie riem vervangen worden dit wil ik graag zelf doen
maar moet je dan de krukas en de nokkenas vastzetten en de pomp
854R 96' MT DOP

Jeroentjuh

Citaat van: volvos70tdi op 10-08-2008 16:51:47
hallo

ik had een vraag ik ben van plan om een s70 tdi te kopen uit 1998
maar daarbij moet de distriebutie riem vervangen worden dit wil ik graag zelf doen
maar moet je dan de krukas en de nokkenas vastzetten en de pomp

Een aardig klusje, waterpomp moet je ook vervangen en de pompriem ook (en de nodige rollen). De timing van beide riemen luister heel erg nauw, iets verkeerd en hij start al niet meer. Dynamische pomptiming moet je later ook controleren met een uitleesapparaat. Bout van de krukaspoelie ook vervangen met het juiste aanhaalmoment vastzetten.......

RRRRR_Ramon

Niet nodig, er zitten merktekens op de krukas en nokkenas. Wat wel voor problemen kan zorgen is het loskrijgen van de krukaspoelie. Dit is een trekbout die heel erg vast kan zitten, de bout moet ook na losdraaien vernieuwd worden. De dealer heeft er in ieder geval een hulpstuk voor om de krukas tegen te houden tijdens het losdraaien, misschien kan je het lenen of zijn er andere oplossingen beschikbaar.

De brandstofpomp zit aan de andere kant van je nokkenas en maakt geen deel uit van je distributie. Deze riem (met spanner en rollen) is apart te vervangen. De pomptiming is met de hand (op het oog) af te stellen maar moet daarna met de computer bij de dealer exact op tijd worden gezet. De pompriem moet iedere 60.000 km vervangen worden.

Het is een pittige klus, maar door het zelf te doen kan je wel veel besparen. Ik lees hier prijzen van €875,- tot €1000,-!  :o Vervang ook altijd de waterpomp, voor die ca. 80 euro kan je het je niet permitteren om deze te laten zitten.

Succes!

🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

volvos70tdi

oke bedankt! maar dan teken ik alles wel goed af met een lakstift en de dynamische pomptiming kan ik gewoon mee naar de dealer gaan om uit te lezen en ik had nog een vraag ik kan gewoon de onderste krukas poelie kan ik er toch gewoon zo afhalen die kan er dan toch maar op 1 manier op en dan kan ik ook gewoon de krukaskeering vv want die is ook lek die poelie kan ik er ook zo afhalen

alvast bedankt
854R 96' MT DOP

volvos70tdi

ik vervang dan gewoon alles in 1 keer ik neem daar geen risico mee de spanrollen doe ik allemaal + de waterpomp en krukasbout die draai ik wel los met de luchtsleutel dan heb ik geen speciaal gereedschap nodig

bedankt
854R 96' MT DOP

RRRRR_Ramon

Krukaspoelie is met een spie en spiebaan en conisch vlak dacht ik. Wel een loeder om los te halen! Bij mijn V70 2.5D heb ik er 5 minuten met de luchtsleutel op staan reutelen maar er gebeurde helemaal niets. Toen met een pijp van een meter erop en toen kwam ie los na flink hangen.

De motor was toen geblokkeerd met het speciale gereedschap van de dealer.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

volvos70tdi

en de spanrollen zijn dat automatiche spanrollen of moet je met de hand die riem op spanning brengen??
854R 96' MT DOP

RRRRR_Ramon

Citaat van: volvos70tdi op 10-08-2008 17:13:21
en de spanrollen zijn dat automatiche spanrollen of moet je met de hand die riem op spanning brengen??

Ik dacht dat je ze met een inbussleutel zelf een bepaalde voorspanning geeft d.m.v. een ingenieus excentriekje. De veerspanning doet dan de rest. Zo is het in ieder geval bij de pompriem, de distributiespanrol kan ik me niet meer zo voor de geest halen.  :eusa_shifty:
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Yilmaz Tosun

Citaat van: volvos70tdi op 10-08-2008 17:04:33
dan kan ik ook gewoon de krukaskeering vv want die is ook lek

Het is bijna altijd de oliepomppakking die lek is, als er nog de gewone papieren pakking tussen zit dan weet ik het wel zeker! Deze pakking is nl. vervangen door een stalen uitvoering, om deze te vervange moet het carter er ook af.

Aangezien dai bij deze motoren een vrij lastige klus is wordt het nog weleens overgeslagen valt mij op, heb nu ook weer zo een staan met 20.000 km geleden niewe riemen en spanners etc. De riem is nu verslapt door de olie en storinglampje gaat aan, loopt en start slecht :-/

Ik zou zeggen, als je het doet, doe het dan in een keer goed en pak het mee (indien papier pakking)

Veel suc6 gewenst ;-]