turbodrukmetertje afstellen - ijken

Gestart door Erics, 13-08-2008 20:48:15

Vorige topic - Volgende topic

Erics

Kan iemand mij vertellen of het turbodrukmetertje in het dashboard nog is af te stellen, te ijken of iets dergelijks. Deze staat als de motor uit is iets 1-1,5mm links van de middenstreep

Of is dit overbodig?

Hoor graag van jullie......

thuur

Overbodig in die zin dat de schaal + nauwkeurigheid echt niet op een mm nauwkeurig is.

Dat je het vervelend vindt is een andere zaak. Waarschijnlijk is het wijzertje iets verschoven t.o.v. het asje. Om dit te herstellen moet je de klokkenwinkel uit elkaar halen en heel voorzichtig te werk gaan. Beste optie is om het metertje naar het uiterste rechtse punt te duwen en dan die 1 - 1,5 mm te 'verstellen'. Let goed op: vingervlekken op de zwarte lak gaan er zeer moeilijk uit.

Gr ;)

pwassink

Citaat van: thuur op 14-08-2008 00:43:21
Overbodig in die zin dat de schaal + nauwkeurigheid echt niet op een mm nauwkeurig is.

Dat je het vervelend vindt is een andere zaak. Waarschijnlijk is het wijzertje iets verschoven t.o.v. het asje. Om dit te herstellen moet je de klokkenwinkel uit elkaar halen en heel voorzichtig te werk gaan. Beste optie is om het metertje naar het uiterste rechtse punt te duwen en dan die 1 - 1,5 mm te 'verstellen'. Let goed op: vingervlekken op de zwarte lak gaan er zeer moeilijk uit.

Gr ;)

Oftewel :

(wel opletten dat die niet vettig zijn of iig geen kalktroep achterlaten  :eusa_whistle: )
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Erics

Beste thuur en pwassink, dank voor jullie reactie!

betekent dit dat ik het "raampje" aan de voorkant van de behuizing met een schroevendraaier uit de behuizing moet "wippen"?

Ik heb vandaag ook gezien dat de meter eenvoudig de schaal naar rechts uitloopt met accelereren....
Kan dat van invloed zijn ?

thuur

Nee, je dient de gehele klokkenwinkel te demonteren (zie sticky Lampjes vervangen). Dan zie je vanzelf hoe je het in 2 delen kan scheiden met een paar schroeven.

Dat de meter uit de schaal loopt betekent dat je auto gechipt is.

Gr ;)