Dp engineering 3" custom catback en 3" ferrita downpipe

Gestart door face.flava, 16-08-2008 13:45:15

Vorige topic - Volgende topic

face.flava

Het is eindelijk zo ver, mijn custom uitlaat is klaar. De jongens van dp engineering hebben een geweldig mooi en goed product afgeleverd.
De katloze 3" ferrita downpipe had ik al een tijdje. Na het installeren hiervan merkte ik direct dat het turbogat was verdwenen. Nu met het hele 3" systeem lijkt de auto een stuk sneller.

Het was de bedoeling om een freeflow 3" uitlaat te hebben. Met freeflow bedoel ik geen dempers met schotten en geen katalysator. Ik rij de auto alleen in het weekend dus qua milieu vervuiling zal dit meevallen, hoop ik  :-[.
Er zijn twee 3" simons dempers geplaatst, allebei freeflow zie foto. Helaas hadden ze de 140x90 sierstuk niet op voorraad, deze is pas eind deze maand binnen. Voor tijdelijk hebben ze een stuk rvs pijp erop gezet ;D.
Het geluid moest diep, donker, krachtig maar nog steeds beschaafd zijn. Ik wilde geen monotone brom op de snelweg en het moest ook niet zodanig zijn dat de buren, aan de hand van het geluid,  mijn komst/vertrek kunnen monitoren. Er zijn situaties waarin je wilt dat de auto weinig geluid maakt. Daarvoor komt er binnenkort een "exhaust control valve" tussen het systeem. Dit is een klep waarmee een deel van de flow gereduceerd kan worden. Het effect daarvan is dat de uitlaat nog stiller wordt. Allemaal vanuit de rijderstoel te regelen. Tzt meer informatie hierover.

Ik heb in de loop van de tijd een filmpje gemaakt, hierin wordt het geluid van de originele uitlaat vergelegen met het geluid van een katloze 3" ferrita + originele catback en het freeflow systeem. Ook een klein stukje van in de auto.
Speciaal voor allen die zich afvragen hoe het geluid verschilt: Sound Test Clip

Zoals ik al zei, de auto voelt nu een stuk sneller aan. Dit wilde ik testen en zoals men zegt meten is weten ;). Een vriend van mij heeft pas een C70 T5 uit 1999 gekocht. De auto is helemaal standaard, alles origineel.
We hebben een rustig stukje weg gezocht waar we een paar 400m sprintjes konden trekken. Een nadeel was dat het wegdek een beetje opliep, bult op dus. De tijden zullen niet vergelijkbaar zijn met tijden op een dragstrip en de tijd van 0-100 zal ook niet kloppen met de tijd die hij in een ideale situatie zou rijden. Het ging mij erom hoe de twee auto's, zoals ze op dat moment zijn, 400m en 0-100 zouden doen.

We hebben enkele "confounding factors" (zoals de statistiek dat noemt) geprobeerd te elimineren. Telkens dezelfde bestuurder (met zijn handicap ;D), telkens 2 personen in de auto, beide auto's een volle tank, traction control uit,.... Enkele factoren waren niet te elimineren. Met C70 wordt niet bepaald sneller mijn de 19" velgen, het gewicht van de beide auto's zal niet gelijk zijn en de '99 model heeft toch een iets andere motor.

Beide auto's heb ik gereden. Na enkele runs hebben wij de beste tijden, die ik minimaal 2 keer kon reproduceren/benaderen, ter vergelijking genomen. Nogmaals, deze tijden kan je niet met jouw eigen situatie of dragstriptijden vergelijken. Het gaat meer om het verschil tussen de 2 auto's. Het resultaat van dit testje is: als wij tegen elkaar zouden racen zou mijn auto sneller zijn. Leuk testje! Ik zou de opzet een volgende keer uiteraard anders willen doen om betere tijden te krijgen. Als ik dat doe, gebeurt het dan wel op een dragstrip.
De test is met een "G-tech pro competition" gedaan. Zie: http://www.nolimitmotorsport.com/gtech/gtechinfo.html.

Ik ben redelijk tevreden met het resultaat 6,7 sec op de 100 en 400m in 14,85sec. :eusa_clap: Not bad! Op een vlak stukje weg (geen helling) zal hij van 0-100 beter doen. Oké, 2008-2009 op naar de 350pk.

Enkele foto's. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

De tijden met de "G-tech pro competition"

De werkplaats van DP-Engineering. Site: www.dp-engineering.com

De vakmannen

Een van de simons freeflow dempers

De Dp-engineering Tag

Het originele rietje  ;D

Het eindresultaat

Pieter aan het werk met een 300+ 306.....

Johann

Wibren

1997 V70R ex-AWD: Trackday driver

BenC70ES

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

fearless

Klinkt goed. En mooi uitlaatje, bijna zonde om onder de auto te hangen.  ;D

En nu wachten op de foto's van het 140x90 eindstuk. Zal ook wel lekker dik staan.  :eusa_dance:

Laserblue

*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

innocenti

MarcoV

face.flava

Thx allemaal! Ik ben ook weer een beetje gewend aan de nieuwe sound. Als je vermogen vraag gaat het echt lekker roffelen. Ook als hij nog in de versnelling is en het gas los laat, krijg je een soort vuurwerk-achtige geknetter te horen. Geweldig!  :eusa_clap:

Citaat van: fearless op 16-08-2008 14:39:25
En mooi uitlaatje, bijna zonde om onder de auto te hangen.  ;D

Vind ik ook. Gelukkig kunnen de mede roffelaars het vakwerk ook waarderen. Ze hebben het echt geweldig mooi gemaakt  :eusa_dance:. In totaal heeft het me zo'n 1000 euro gekost  :eusa_shifty:. Mijn vriendin heeft me voor gek verklaard!

Laserblue

Citaat van: face.flava op 17-08-2008 11:27:29
Thx allemaal! Ik ben ook weer een beetje gewend aan de nieuwe sound. Als je vermogen vraag gaat het echt lekker roffelen. Ook als hij nog in de versnelling is en het gas los laat, krijg je een soort vuurwerk-achtige geknetter te horen. Geweldig!  :eusa_clap:

Citaat van: fearless op 16-08-2008 14:39:25
En mooi uitlaatje, bijna zonde om onder de auto te hangen.  ;D

Vind ik ook. Gelukkig kunnen de mede roffelaars het vakwerk ook waarderen. Ze hebben het echt geweldig mooi gemaakt  :eusa_dance:. In totaal heeft het me zo'n 1000 euro gekost  :eusa_shifty:. Mijn vriendin heeft me voor gek verklaard!

1000 euro vond ik een mooie prijs voor een custom systeem :)
ik was voor mijn uilaat met andere tips ook zoiets kwijt (iets minder)
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

face.flava

Het is het geld zeker waard. Ik was er zelf effe bij toen ze bezig waren en ik doe het ze niet na. Zo'n product mag dan ook wat kosten.
Alleen niet alle dames snappen het niet helemaal. "1000 euro voor dat ding onder je auto? je moet op de grond gaan liggen om het te zien", "het maakt alleen maar meer herrie!", "je bent gek!"  ;D inderdaad! stapel gek op mijn roffel!

Johann

Weet je wel hoeveel kappers en nagelstudio's dat is ? ?  ???  ;D

face.flava

Citaat van: Johann op 17-08-2008 11:50:43
Weet je wel hoeveel kappers en nagelstudio's dat is ? ?  ???  ;D
;D juist, dat krijg je dan!

850 T5 Freak

WHOO dat ziet er dik uit  ;D mooi werk joh :eusa_dance:
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

MarkoC70T5

Het ziet en klinkt echt geweldig mooi. Zoveel mooier als mijn Ferrita. 
Going broke in style. 
Soms mis ik de Volvo wel tot ik de V8 start.