850v10 koppeling hakerig en klangelen

Gestart door prisma409, 18-08-2008 15:10:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

prisma409

Beste Volvoforummers,

Ik zit al een tijdje te zoeken in dit mooie forum over een probleem symptoon welke ik heb met mijn 850 uit 1996.
Ik kan hem er niet bij vinden in de vorige posts dus daarom waag ik bij deze er maar een nieuwe aan.

Ik heb 850v10 uit 1996 met circa 380.000km.
Sinds een week van de éé'n op de andere dag schakelt hij vrij hakerig van de 2 naar de 3 en de 3 naar de 4.
Snel schakelen is er niet meer bij, ik moet even de rust nemen om te kunnen schakelen. Anders hoor ik de tanden ratelen.
Mij valt op dat wanneer ik de voet heel lichtjes op het koppelingspedaal houd ik een behoorlijke trilling verneem.
Als ik de koppeling in de vrij of in een willekeurige versnelling helemaal intrap (Dus volledig ontkoppel) ik een klangel hoor.
Koppeling weer op dan helemaal niks.

Ik heb een uit een eerdere post gelezen hoe de koppeling te testen.
Ik heb de auto in de derde versnelling gehad met de handrem erop en de koppeling laten opkomen, auto slaat meteen af.
Dus versleten platen kan ik dan concluderen dat het daar niet aan kan liggen toch?

Wellicht dat jullie een suggestie hebben wat dit zou kunnen zijn.
Ik ben zelf geen sleutelaar, en ben bang dat er een rit naar de garage aan zit te komen.
Daarom zou ik eerst graag jullie mening, tips willen horen wat dit kan zijn zodat ik enigzins voorbereid ben en me niet iets laat aanpraten.

Iemand ook ervaringen met goede en eventuele goedkope bedrijven waar ik met deze klacht terecht zou kunnen in de regio Enschede/Twente?

Graag jullie feedback,

Arjan
Volvo 850| 2,5 10v|Sedan|360.000KM|LPG3|Handgeschakeld |type Holiday

UserID6342

Zo te lezen komt je koppeling dus niet meer vrij, met de trillingen erbij zou het eigenlijk aan 2 dingen kunnen liggen a) een van de diafragmaveren van je drukgroep gebroken (dat is wat ik vermoed) of b) je druklager compleet in gort.  Maar je verhaal lezende ga ik dus persoonlijk uit van optie a.  Moet je dan toch voor naar de garage toe want de bak moet erachter uit.

Geert-Jan

#2
Arjan,

De platen zijn meestal het probleem niet.
Vaak is het de drukgroep samen met het druklager.

Ik heb bij mijn 10v afgelopen dagen de koppeling vervangen i.v.m. een lekke krukas kering en het door jouw beschreven probleem.

Dit is nu weg en je wilt niet weten hoe geweldig de wagen nu schakeld. ( als nieuw)

Zoek eens op ratelen of neem even contact op met dennis850estate de specialist op dit gebied.

Gr. Geert-Jan

Dirk342 was me net voor zie ik.

Die vingers (diafragmaveren) waren bij mij als messen zo scherp.

Volvo850Club lidnr.0504409