Vreemd gedrag ABS/remmen bij remmen na oneffenheid

Gestart door Marc O., 20-08-2008 20:21:15

Vorige topic - Volgende topic

Marc O.

Sinds een paar dagen vertoont de V70 een uitermate vreemd gedrag bij afremmen bij bepaalde omstandigheden:

Vlak bij huis bevindt zich dwars over de weg een oneffenheid (asfaltweg die ooit is opgebroken en later weer met klinkers gerepareerd). Vlak na deze oneffenheid ligt een rotonde, waarvoor dus afgeremd moet worden. Als ik, met zeg 60km/hr, kom aanrijden en net vóór genoemde oneffenheid begin met remmen, dan komt er een "boenkend" geluid/trilling uit de remmen. Deze trilling is ook duidelijk te voelen in het stuur en de rest van de auto. Lijkt een beetje alsof het ABS ingrijpt, maar of het dat ook werkelijk is weet ik niet. Het vreemde is echter dat deze trilling maar héél kort duurt (fraktie van een seconde) maar zich herhaalt bij iedere omwenteling van het wiel. De tijd er tussen wordt dus langer, omdat de auto afremt.

Het gekke is dus dat dit alléén maar op dat ene stukje weg gebeurt en verder nergens anders. Ik zou dus ook een andere route naar huis kunnen rijden, maarja......dat lijkt me niet de juiste oplossing.

Iemand enig idee in welke richting ik moet zoeken?
...The Nile isn't just a river in Africa...

Misha

Ja.
Is EBD.
Heb net zoiets gehad, op 1 specifiek stukje weg.
De auto lijkt ook minder goed te remmen, druk het pedaal maar eens naar de vloer.
Als je het pedaal vloert, even lost en weer intrapt is het weg. ( in die bocht dan)
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Marc O.

EBD, als in Electronic Brake Distribution?

Citaat van: Misha op 20-08-2008 21:10:55
Als je het pedaal vloert, even lost en weer intrapt is het weg. ( in die bocht dan)

Weet niet of het iets uitmaakt, maar het fenomeen manifesteert zich vóórdat ik de rotonde oprijd, dus zeg maar in de ca. 50 meter tussen oneffenheid en het moment dat ik mijn rem weer geheel of deels loslaat om de rotonde op te rijden.

Hoe heb jij dat probleem destijds opgelost?

razorx

Ik had ook zo iets.
Na vervanging van mijn achterste schokbrekers was het weg.
De banden verloren beurtelings kontakt met de weg.

Misha

Citaat van: Marc O. op 22-08-2008 19:41:52

Weet niet of het iets uitmaakt, maar het fenomeen manifesteert zich vóórdat ik de rotonde oprijd, dus zeg maar in de ca. 50 meter tussen oneffenheid en het moment dat ik mijn rem weer geheel of deels loslaat om de rotonde op te rijden.

Heel herkenbaar. Bij mij ook voor 1 specifieke rotonde !
Ik heb het niet opgelost, het boeide me niet genoeg omdat het verder prima remde.
Bovendien was er een verklaring voor.

Marc O.

Citaat van: Misha op 23-08-2008 08:01:17

Ik heb het niet opgelost, het boeide me niet genoeg omdat het verder prima remde.

En was dat dan ook nadat je vanaf een andere rotonde was gekomen? In deze situatie liggen beide rotondes zo'n 200 meter uit elkaar. De oneffenheid bevindt zich zo'n 50 meter vóór de tweede rotonde, dus 150 meter ná de eerste rotonde. Moet zeggen dat ik altijd behoorlijk optrek na die eerste rotonde en dus ook behoorlijk in de ankers moet vóór die tweede rotonde, net vóór die oneffenheid die die ABS aktie "triggert" (er vanuit gaande dat het inderdaad het ABS is).

Misha

Citaat van: Marc O. op 23-08-2008 08:19:29

En was dat dan ook nadat je vanaf een andere rotonde was gekomen? In deze situatie liggen beide rotondes zo'n 200 meter uit elkaar. De oneffenheid bevindt zich zo'n 50 meter vóór de tweede rotonde, dus 150 meter ná de eerste rotonde. Moet zeggen dat ik altijd behoorlijk optrek na die eerste rotonde en dus ook behoorlijk in de ankers moet vóór die tweede rotonde, net vóór die oneffenheid die die ABS aktie "triggert" (er vanuit gaande dat het inderdaad het ABS is).

Da's wel erg specifiek.. Het is bij mij in een rotonde waarvoor je eerst van een verkeersdrempel afkomt, gas geeft en dan een flauwe bocht voor de rotonde waar je dus moet remmen.
Ik kon het in 80% van de gevallen opwekken, soms deed hij het niet.

Volgens garage komt het door een specifieke lastwissel tijdens het remmen, waarbij je dus zowel links-rechts als voor-achter wat gewichtsverplaatsing krijgt. Dit zou ebd triggeren -overigens foutief- , wat aanvoelt als abs ingrijpen.
Heb jij dan ook als je harder trapt, je het idee krijgt dat het pedaal vastzit, niet dieper gaat maar er ook zeker geen maximale remkracht is ?

Marc O.

Citaat van: Misha op 23-08-2008 08:57:41
Citaat van: Marc O. op 23-08-2008 08:19:29

Da's wel erg specifiek.. Het is bij mij in een rotonde waarvoor je eerst van een verkeersdrempel afkomt, gas geeft en dan een flauwe bocht voor de rotonde waar je dus moet remmen.
Ik kon het in 80% van de gevallen opwekken, soms deed hij het niet.

Volgens garage komt het door een specifieke lastwissel tijdens het remmen, waarbij je dus zowel links-rechts als voor-achter wat gewichtsverplaatsing krijgt. Dit zou ebd triggeren -overigens foutief- , wat aanvoelt als abs ingrijpen.
Heb jij dan ook als je harder trapt, je het idee krijgt dat het pedaal vastzit, niet dieper gaat maar er ook zeker geen maximale remkracht is ?

Yep!

Johann

Heeft zo'n hok EBD?  :o

Heb het op de V70R wel eens goed aan het werk gehad maar dan voel je hele harde pulsen door de auto gaan en merk je echt dat er met zo'n puls en correctie van rijrichting is. Je voelt de auto weer in 't juiste spoor trekken. Nog met geen enkele 800 serie hetzelfde ervaren.

Marc O.

Citaat van: Johann op 23-08-2008 09:25:28
Heeft zo'n hok EBD?  :o

Heb het op de V70R wel eens goed aan het werk gehad maar dan voel je hele harde pulsen door de auto gaan en merk je echt dat er met zo'n puls en correctie van rijrichting is. Je voelt de auto weer in 't juiste spoor trekken. Nog met geen enkele 800 serie hetzelfde ervaren.

Hok?? :evil:

;)

Ik weet eerlijk gezegd niet of er EBD op zit. Had er nog niet eerder van gehoord (in combi met deze auto dan). Wat je beschrijft is echter herkenbaar: harde pulsen die in de hele auto voelbaar zijn. De auto hoeft zich echter niet in het juiste spoor te trekken omdat ik op dat moment nog gewoon op een recht stukje weg zit.

KIM

Volgens mij worden hier wat systemen door elkaar gegooid...
EBD = Electronic Brakeforce Distribution. Deze extra regeling op een voertuig met ABS vervangt de lastafhankelijke remdrukregelaar. EBD zorgt ervoor dat al reeds bij een kleine slip van de achterwielen de remdrukopbouw naar de beide achterwielen geblokkeerd wordt.

ESP = Electronic Stability Program. Deze regeling maakt het mogelijk om een remingreep op 1 wiel te laten plaatsvinden. Hierdoor kan een draaimoment in de auto, veroorzaakt door over- of onderstuur, gecorrigeerd worden.

Ik gok dat in ieder geval ESP niet op 850 of X70 classic is geleverd.

Philip850

Citaat van: KIM op 23-08-2008 23:43:25

ESP = Electronic Stability Program. Deze regeling maakt het mogelijk om een remingreep op 1 wiel te laten plaatsvinden. Hierdoor kan een draaimoment in de auto, veroorzaakt door over- of onderstuur, gecorrigeerd worden.

Ik gok dat in ieder geval ESP niet op 850 of X70 classic is geleverd.

Gok ik ook op, want volvo is geen Mercedes  ;D Bij volvo heet het DSTC (Dynamic Stability and Traction Control)
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

-D©©©L-

ESP word moeilijk met de 3 kanaals ABS van een 850  :)

thuur

850 vanaf MY96 (nieuwe ABS controller):

CiteerEBD-functie

De EBD-functie is geïntegreerd in het ABS-systeem en regelt de remdruk naar de achterwielremmen.
EBD staat voor Elektronische remkrachtregeling (Electrical Brake force Distribution). De stuureenheid heeft samen met de EBD-regeling tot taak de hydraulische druk in het remcircuit van de achterwielen te regelen, wanneer de achterwielen de neiging hebben om tijdens het remmen meer te slippen dan de voorwielen. Dit om de auto optimaal en stabiel te laten afremmen, zonder dat de ABS-regeling wordt geactiveerd.
De stuureenheid regelt de remdruk door de in- en uitlaatkleppen in het remcircuit van de achterwielen te sturen.
De EBD-drukregelaar is aangesloten op het primaire circuit van de hoofdremcilinder en geeft een signaal af wanneer er druk staat op het primaire circuit. De EBD-regeling is alleen toegestaan als de EBD-drukregelaar is geactiveerd. De EBD-functie vervangt de reduceerklep, die anders de druk in het remcircuit van de achterwielen zou reduceren.

Afhankelijk van hoeveel de achterwielen in verhouding tot de voorwielen slippen, zal de remdruk in het achterwielcircuit verschillende geregeld worden. De regeling streeft ernaar de achterwielen 0-2% meer te laten slippen dan de voorwielen. De functie kan daarom belastinggevoelig genoemd worden.

In het algemeen geldt dat het verschil in slippen tussen de voor- en achterwielen voor een groot deel afhangt van hoe hard er geremd wordt en hoe zwaar de auto beladen is. Hard remmen/geen lading kan meer slippen tot gevolg hebben, licht remmen/zware lading kan minder slippen tot gevolg hebben.

Aangezien er bij de EBD-regeling minder remvloeistof nodig is dan bij de ABS/TRACS-regeling, zal de hydraulische pomp niet geactiveerd worden. Het vloeistofvolume dat van de remcircuits terugstroomt, wordt door de lagedrukaccumulatoren opgenomen.

Eindelijk gevonden ;D

Gr ;)

V70 classic

Je kunt ook via een andere weg naar huis rijden  :eusa_think: .
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.