Handrem afstellen ?!?!

Gestart door Paco, 06-09-2003 10:37:07

Vorige topic - Volgende topic

Paco

Van de week heb ik de schijven, blokken en de schoenetjes van de handrem vervangen. Nu doet mijn handrem het zwaar verne*kt. Moet hem helemaal omhoog trekken en dan nog doet ie het maar voor 50%... kan hem iets van zijn plaats duwen.

Bij het monteren van de schoentjes zat er een stelbus om hem mee af te stellen (die met die 2 inkeepingen tussen de schoentjes zelf). Ik neem aan dat als ik die wat "uitzet/langer maak" dat ik zo het probleem verhelp. Alleen kan ik daar toevallig gemakkelijk van de andere kant bij of moet ik weer de hele schijf demonteren?!?!?!

P.S. Handrem deed het altijd perfect, alleen bij demonteren viel me van 1 remschoen zo het loopvlak/remvlak eraf.

s©ub@

Paco

wiel eraf; en dan met een schroevendraaier met platte kop door het stelgat van de naaf heen het getande wieltje aan dat stelbusje draaien...

suc6

ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Reitse

Volgens Haynes kan je er van buitenaf bij.

- blokkeer de voorwielen, krik de auto aan de achterzijde omhoog
- verwijder de achterwielen
- handrem volledig los
- draai één van de remschijven zover rond totdat het "handbrake adjustment hole" voor het "handbrake shoe internal adjuster wheel"
- steek een schroevendraaier door het gaatje en draai aan het wiel (lijkt mij volgens foto een schroefje) totdat de remschijf vast zit
- draai het schroefje dan een stukje los zodat de remschijf net weer vrij kan draaien
- doe dit ook aan de andere kant
- trek de handrem nu aan en controleer of het volledige remeffect bereikt wordt binnen 3 tot 5 klikjes van de handrem.
- als dat niet zo is:
- stel de handrem bij door de schroef aan te draaien die onder de middenarmsteun zit (bodem van dat bakje even verwijderen.
- vergeet niet je wielen te monteren.

Paco

Ok dank je! Ik vroeg me al af waar dat gaatje voor was  ::) ::) ::)

Het regent hier allen  >:( >:(

Probeer het straks wel ff...

Paco

Ik sta er steeds weer van te kijken hoe relax dit forum kan werken... binnen een paar minuten de meest duidelijke uitleg! Gaan we de handrem straks maar is ff een beurtje geven. Vind het altijd zo armoedig staan als iemand de handrem helemaal omhoog met trekken tot bijna 90graden...

Paco

Werkt weer perfect! Thanks!!

thuur

Schijven, blokken, klauwen en handremschoenen vervangen. Handremkabels zijn intact. Ik krijg de handrem niet fatsoenlijk afgesteld. De gaten in de remschijven zijn om de schoenen te stellen, de schroef onder het middenconsolevak om de hoogte van de hendel af te stellen.

Wielen zijn separaat gesteld, Rechts loopt redelijk vrij, links maakt (nog?) een schurend geluid. 3 klikken met de hendel: kan de wielen met m'n handen niet meer draaien. Proefrit: ik moet behoorlijk aan de hendel sjorren wil de auto afremmen. Als de auto bijna tot stilstand is gekomen is er een luid gekraak te horen en blokkeren de achterwielen.

Probleem is dat de hendel erg hoog staat wil er iets van blokkade komen, en de stelschroef achterop de hendel (onder middenconsolevak) staat al helemaal vast gedraaid, strakker gaat echt niet :(

Is er wat aan de hand? Moet het nog inslijten? ....

Ik kijk het nog even aan, maar mocht iemand een goed idee hebben dan hoor ik het graag!

Moet dit weekend zo'n 2000km rijden, dus wil graag zonder gesmolten achterwielen aankomen :-\

Gr ::)

Ludo

Citaat van: thuur op 22-10-2007 19:04:15
De gaten in de remschijven zijn om de schoenen te stellen, ...

kan de wielen met m'n handen niet meer draaien.

thuur, heb je na het aandraaien van het wieltje ook overal op de schijf geklopt?.
meestal kan je dan weer wél de schijf draaien en moet je nog een keer het wieltje bijstellen...

pwassink

Citaat van: Ludo op 22-10-2007 20:10:48

thuur, heb je na het aandraaien van het wieltje ook overal op de schijf geklopt?.
meestal kan je dan weer wél de schijf draaien en moet je nog een keer het wieltje bijstellen...

Dat is idd truuk een..

Ik heb ze dit voorjaar gelijk met de schijvenwissel ook gedaan, paar maal op die manier dus kloppend opgesteld door t gaatje wat wel een nogal grof principe is.
Dan grofweg de torx van de handremhandle wat aandraaien dat hij redelijk pakt, hierna even wat geprobeerd en heel rustig met t ding net pakkend klein stukkie stapvoets gereden om boel in te schuren. hierna even de boel voor wat onstpannen, achter tikkie bij en daarna opgesteld op 4/5 tandjes pakkend voor aan de remhandle..

Daarmee rijd ik sinds pasen weer rond, was en bleef goed .. 

(kan me de kop van Geert nog voor de geest halen ergens op een bergje in AT boel op de handrem om even buiten de auto rond te kijken ..  ;)  )
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Ludo

Citaat van: pwassink op 22-10-2007 20:16:40
Dat is idd truuk een..

op die manier dus kloppend opgesteld door t gaatje wat wel een nogal grof principe is. 

grof principe?, dat kan wel ja, maar het is wel functioneel.  :eusa_dance:

:evil:

face.flava

Citaat van: Ludo op 22-10-2007 20:24:11
Dat is idd truuk een..

op die manier dus kloppend opgesteld door t gaatje wat wel een nogal grof principe is. 

grof principe?, dat kan wel ja, maar het is wel functioneel.  :eusa_dance:

:evil:

Wel lastig, want je moet links en rechts apart afstellen en die krijg je zomaar niet gelijk. Ik heb het laatst nog gedaan (nieuwe schijven + redstuff). Ik moet zeggen het kan makkelijker.

Ludo

is toch niet moeilijk.  ???
als je eerst het stelschroefje bij de hendel op 2 slagen na los zet, moet je de schijf zo afstellen dat ze daadwerkelijk niet meer draait.
als je daarna het stelschroefje bij de hendel volledig los zet, werkt de handrem perfect, zowel links als rechts.

face.flava

Citaat van: Ludo op 22-10-2007 20:34:15
is toch niet moeilijk.  ???
als je eerst het stelschroefje bij de hendel op 2 slagen na los zet, moet je de schijf zo afstellen dat ze daadwerkelijk niet meer draait.
als je daarna het stelschroefje bij de hendel volledig los zet, werkt de handrem perfect, zowel links als rechts.

Ja ik heb niet aan het stelschroefje bij de hendel gezeten. Misschien daarom, maar het werkt nu ook goed bij mij.

thuur

Citaat van: Ludo op 22-10-2007 20:10:48

Dat is idd truuk een..

Ik heb ze dit voorjaar gelijk met de schijvenwissel ook gedaan, paar maal op die manier dus kloppend opgesteld door t gaatje wat wel een nogal grof principe is.
Dan grofweg de torx van de handremhandle wat aandraaien dat hij redelijk pakt, hierna even wat geprobeerd en heel rustig met t ding net pakkend klein stukkie stapvoets gereden om boel in te schuren. hierna even de boel voor wat onstpannen, achter tikkie bij en daarna opgesteld op 4/5 tandjes pakkend voor aan de remhandle..

Daarmee rijd ik sinds pasen weer rond, was en bleef goed .. 

(kan me de kop van Geert nog voor de geest halen ergens op een bergje in AT boel op de handrem om even buiten de auto rond te kijken ..  ;)  )

Als ik de schijf zo stel dat ie 'net' vast staat heb ik totaal geen handremwerking. Ik heb beide stelschroefjes moeten draaien totdat deze niet meer verder konden. Daarna 6 klikken terug (Vadis zegt 4 - 8 en 4 is te weinig). Dat is de enige manier waarop ik iets van handrem heb.

Gr :-\

Emiel

Doe altijd 3 terug bij de trommel, wiel erop en loopt niet aan?

Zweer je zeker te weten dat de kabels wel goed zijn denk je... :eusa_eh: