Olieverbruik volvo 850

Gestart door scarlatti850, 29-08-2008 12:44:14

Vorige topic - Volgende topic

Ralph

Citaat van: reneetje op 29-08-2008 13:05:42
Citaat van: scarlatti850 op 29-08-2008 12:44:14
Geachte forum leden, 

Mijn volvo 850  (2.5 -10 v  / bj. 1996 - 230.000 km) verbruikt ongeveer 1 liter olie op 1.000 km.
Mijn garagist vindt dat niet echt een probleem, maar ik wel   :eusa_think:
Heeft iemand van jullie enig idee wat de mogelijke oorzaken van dat olieverbruik
zouden kunnen zijn?
Dan kan ik mijn garagist eens vragen om daarop te letten ,en tegelijkertijd kom ik over als een kenner ;)

Groeten , en alvast bedankt !!

Carterventilatie zal wel pot dicht zitten.
Als je de peilstok eruit haalt met draaiende motor , zie en merk je dan dat er druk uit het carter komt?

Je kan ook nog eerst even je vlamdover bekijken, als dat zeefje al dicht zit dan zal je carterventilatie ook wel dicht zitten.

Sucses

O ja , misschien is het tijd om een andere garage te zoeken ?

Vraagje:
Waar kan ik de carterventilatie vinden, en als dit verstopt zit kan ik dit zelf verhelpen?
Mijn auto heeft ook een olie-probleem. Hij lekt niet, en er zit ook geen olie in de koelvloeistof.... maar waar het uiteindelijk blijft?
De auto heeft nu 216.000 gelopen en er is in april nieuwe olie in gekomen.... nu 5 maanden later gaf de peilstok niets meer aan. ( ongeveer 4000 a 5000 km met deze olie gereden)
Als je als automobilist moet blazen, zet dan je bril af. Dat scheelt 2 glazen.

-D©©©L-

Tussentijds niet gepeild ?

Ralph

Voor mijn vakantie gepeild, was toen nog prima....
En ja ik weet het, moet het veel vaker doen  :eusa_wall:
Ik ben een beetje verwend wat dat betreft, mijn vorige auto's verbruikten na genoeg geen olie.

-D©©©L-

Zoek even op "carterventilatie vervangen". Is veel over geschreven.

hier een foto van het carterventilatie systeem van een 20V.
Onderin de oliedampafscheider met de slang naar de kop en naar de aanzuigbuis (dit is een turbo, dus aanzuigbuis zit verder achterin).

Ralph

Wat is het normale olieverbruik van een 20v 850 eigenlijk?
Ik heb nu olie bijgevuld en wil nu gaan bijhouden hoeveel olie die gaat verbruiken komende kilometers.

thuur

Citaat van: Ralph op 01-09-2008 20:28:13
Ik heb nu olie bijgevuld en wil nu gaan bijhouden hoeveel olie die gaat verbruiken komende kilometers.

Tja, er is niet echt een 'normaal' verbruik.. Hangt zo sterk samen met de rijstijl, oliekwaliteit, omgeving, etc.etc.

Volvo zelf spreekt van 0,4 liter per 1.000 kilometer als zijnde 'normaal'. Dat is dus een redelijke ondergrens: m.a.w. gaat de motor meer olie verbruik dan ga je pas actie ondernemen. Overigens lees ik hier ook wel eens dat sommigen met 1 liter bijvullen op 15.000km toekomen..

Zoals zo vaak gezegd, onze motoren zijn moeilijk te peilen ;D Vul nooit hoger dan de helft tussen MIN en MAX op je peilstok en peil altijd onder dezelfde omstandigheden (b.v. voor het wegrijden maandagochtend) en liefst niet nadat je een aantal kortere stukken hebt gereden.

Gr 8)

Ralph

Citaat van: thuur op 01-09-2008 20:54:20

Tja, er is niet echt een 'normaal' verbruik.. Hangt zo sterk samen met de rijstijl, oliekwaliteit, omgeving, etc.etc.

Volvo zelf spreekt van 0,4 liter per 1.000 kilometer als zijnde 'normaal'. Dat is dus een redelijke ondergrens: m.a.w. gaat de motor meer olie verbruik dan ga je pas actie ondernemen. Overigens lees ik hier ook wel eens dat sommigen met 1 liter bijvullen op 15.000km toekomen..

Zoals zo vaak gezegd, onze motoren zijn moeilijk te peilen ;D Vul nooit hoger dan de helft tussen MIN en MAX op je peilstok en peil altijd onder dezelfde omstandigheden (b.v. voor het wegrijden maandagochtend) en liefst niet nadat je een aantal kortere stukken hebt gereden.

Gr 8)

Oeps..... net bijgevuld to het bovenste streepje.... :o
Wat kan er gebeuren. Normaal gesproken moet dit toch?

mehn

Citaat van: Ralph op 01-09-2008 22:15:45

Dan ben je de eerste halve liter waarschijnlijk zo weer kwijt.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Citaat van: Ralph op 01-09-2008 22:15:45
Citaat van: thuur op 01-09-2008 20:54:20

Gr 8)

Oeps..... net bijgevuld to het bovenste streepje.... :o

Normaal wel, maar er zijn wat vaagheden rondom onze peilstokken en later ook wat modificaties op geweest (andere peilstokken, -buizen en carterinhoud). Praktijk leert dat vullen boven de helft van het streepje resulteert in het snel 'opzuipen' van de olie door de motor. Dat geeft nogal een verkeerd beeld van het olieverbruik. Verder geen probleem hoor ;)

Gr 8)

choqie1

Toch vreemd... Wij hebben nu 9000 km gereden (2.0 10v 260.000km) en hij verbruikt geen druppel. Volgens de verhalen moet ie toch meer gebruiken.  Is dit normaal dan?

thuur

Citaat van: choqie1 op 17-09-2008 21:44:01
Toch vreemd... Wij hebben nu 9000 km gereden (2.0 10v 260.000km) en hij verbruikt geen druppel. Volgens de verhalen moet ie toch meer gebruiken.  Is dit normaal dan?

Ja hoor. Kwestie van de juiste olie, goede rijstijl en onderhoud.

Gr ;)