Olieverbruik volvo 850

Gestart door scarlatti850, 29-08-2008 12:44:14

Vorige topic - Volgende topic

scarlatti850

Geachte forum leden, 

Mijn volvo 850  (2.5 -10 v  / bj. 1996 - 230.000 km) verbruikt ongeveer 1 liter olie op 1.000 km.
Mijn garagist vindt dat niet echt een probleem, maar ik wel   :eusa_think:
Heeft iemand van jullie enig idee wat de mogelijke oorzaken van dat olieverbruik
zouden kunnen zijn?
Dan kan ik mijn garagist eens vragen om daarop te letten ,en tegelijkertijd kom ik over als een kenner ;)

Groeten , en alvast bedankt !!

de boekhouder

Hoeveel km.'s rij je ?  Rij je bijv. veel korte stukjes ? Ben je recentelijk van type olie veranderd ? Hij lekt niet toevallig ? ( ;D )
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

-D©©©L-

Citaat van: scarlatti850 op 29-08-2008 12:44:14
Geachte forum leden, 

Mijn volvo 850  (2.5 -10 v  / bj. 1996 - 230.000 km) verbruikt ongeveer 1 liter olie op 1.000 km.
Mijn garagist vindt dat niet echt een probleem, maar ik wel   :eusa_think:
Heeft iemand van jullie enig idee wat de mogelijke oorzaken van dat olieverbruik
zouden kunnen zijn?
Dan kan ik mijn garagist eens vragen om daarop te letten ,en tegelijkertijd kom ik over als een kenner ;)

Citaat van: pwassink op 21-10-2006 22:45:57
Citaat van: Eugene op 21-10-2006 22:32:06
Citaat van: pwassink op 21-10-2006 16:15:50
Hmm ik ververs bij 10.000 en vul niet bij dus in feite 5,9 L de 10.000 Km .. :eusa_whistle:

Smartass :P

Nee hoor,

Ronnieduck had hetzelfde een stukje hogerop in deze tread ook al een keer geprobeerd, en krijgt daarvoor van mij de eer.  :eusa_clap:
Maar 1 liter op 15000 ? mja .. ach .. ik doe er dus (tijdens de eenmaal per 10k oliewissel) veel meer in ..

Maar weer even ontopic, dit is in wezen een opeensomming van een stel zinloze kreten ..

Men neme de kreet "ik giet er xxCC per xxKM in"    :   Hoi.. wat weten we nu ?

Nou eigenlijk NIKS.. :eusa_snooty:

Want wat weten we niet :

Wat voor een type motor ?
Wat voor brandstof consumeert hij/zij  ?
Hoeveel levenservaring had deze motor al ?
Wat voor een type ritten zijn er gedurende die xxKm mee gemaakt ?
Was de vorige of huidige berijder als eerste bij elk volgend stoplicht al dan niet met koude motor ?
Wat voor een oliesoort ?
Welke olie dikte is er gebruikt ?
Wat waren de externe omstandigheden ( bv -20 of +40 dat maakt uit .. )

Vul dit lijstje maar aan naar behoefte ..
;D

;)

reneetje

Citaat van: scarlatti850 op 29-08-2008 12:44:14
Geachte forum leden, 

Mijn garagist vindt dat niet echt een probleem, maar ik wel   :eusa_think:
zouden kunnen zijn?

Carterventilatie zal wel pot dicht zitten.
Als je de peilstok eruit haalt met draaiende motor , zie en merk je dan dat er druk uit het carter komt?

Je kan ook nog eerst even je vlamdover bekijken, als dat zeefje al dicht zit dan zal je carterventilatie ook wel dicht zitten.

Sucses

O ja , misschien is het tijd om een andere garage te zoeken ?
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

scarlatti850

Citaat van: de boekhouder op 29-08-2008 12:57:47
Hoeveel km.'s rij je ?  Rij je bijv. veel korte stukjes ? Ben je recentelijk van type olie veranderd ? Hij lekt niet toevallig ? ( ;D )
Ik heb hem nog maar 4 maanden, van zijn verleden weet ik niet veel ,alleen dat hij lang heeft stilgestaan...dus ook niet welk type olie er toen in zat. Nu is dat :semi-synthetic 10w40. De meeste ritten zijn de 'normale' ritten ;-)  van  +/- 40 km : een beetje stad,een beetje file ,en wat autostrade. Hij lekt niet ...

-D©©©L-

Hoe peil je precies ? En hoeveel vul je bij als ie "te laag" lijkt te staan ?

scarlatti850

Citaat van: -D©©©L- op 29-08-2008 14:09:21
Hoe peil je precies ? En hoeveel vul je bij als ie "te laag" lijkt te staan ?
Ik controleer nu bijna wekelijks het oliepeil (gewoon : peilstok afdrogen, terug instoppen en bekijken..;-).Gisteren een rit van meer dan 500 km gemaakt: oliepeil stond op max. bij het vertrek ,en nu halverwege tussen min.en max. Ik heb er een halve liter aan toegevoegd vandaag.

)()()sT

Is inderdaad wel erg veel, maar bij veel roffels moet je niet hoger als midden bijvullen; de eerste helft gooit ie er toch uit...  :eusa_think:

scarlatti850

Citaat van: )()()sT op 29-08-2008 14:25:57
Is inderdaad wel erg veel, maar bij veel roffels moet je niet hoger als midden bijvullen; de eerste helft gooit ie er toch uit...  :eusa_think:
Ja, van dat te hoog bijvullen had ik ook al gehoord,maar het oliepeil van deze 850 (t'is trouwens een benzine) zakt tot onder het minimum op +/- 2.000 km  (en dat is toch BENEDEN ALLE PEIL ;-)

de boekhouder

misschien/waarschijnlijk ten overvloede: bijvullen op een iets oplopende parkeerplaats met ingezakte nivomats wil wel eens leiden tot net iets te veel bijvullen   ;)
(dd.)

-D©©©L-

Citaat van: scarlatti850 op 29-08-2008 14:35:43
Citaat van: )()()sT op 29-08-2008 14:25:57
Ja, van dat te hoog bijvullen had ik ook al gehoord,maar het oliepeil van deze 850 (t'is trouwens een benzine) zakt tot onder het minimum op +/- 2.000 km  (en dat is toch BENEDEN ALLE PEIL ;-)

Bekijk eens hoelang hij er over doet om van 50% naar minimum te gaan. Telkens pijlen met een steenkoude motor en op exact dezefde parkeerplek. (scheefstand)
Niet meer dan 0,5 liter bijvullen. Zoals je het nu zegt doet ie ongeveer 1 liter op 2000 km, met per keer minder bijvullen zakt het verbruik waarschijnlijk verder.

Mijn 10V wilde meer olie bij het gebruik van een goedkope half synth 10w40. Nu zit er een 5w40 in met hogere specificaties ( SM-CF), het verbruik is afgenomen van 1 liter op 2000 naar 1 liter op 3000.

scarlatti850

Ja, bedankt. Ik zal dat zo exact mogelijk opvolgen ( het meten,bijvullen en de betere olie...).
Maar is zelfs 1 liter olie op 3.000 km nog altijd niet wat veel ?

de boekhouder

Nee, 't misschien wat ruim, maar niet verontrustend. Uiteindelijk is je auto al zo'n 12 jaar.....   ;)
(dd.)

-D©©©L-

Citaat van: scarlatti850 op 29-08-2008 14:55:45
Ja, bedankt. Ik zal dat zo exact mogelijk opvolgen ( het meten,bijvullen en de betere olie...).
Maar is zelfs 1 liter olie op 3.000 km nog altijd niet wat veel ?

Ik vind ook van niet. Een olie consumptie van minder dan 1 liter op 1500 km valt in principe nog binnen specificaties,
En al zou je dat zelf wel veel vinden, wat is je alternatief ?
Bijna elke andere optie kost meer dan een paar liter olie op jaarbasis.
Heb je al eens een interne reiniging van de motor laten doen (forte of wynns etc), dat kan eventueel klevende olieschraapveren verhelpen.
Het is niet 100% zonder risico, je zal niet de eerste zijn die vervolgens met een setje lekke keerringen aan de slag mag.

First things first; op een andere manier gaan meten en bijvullen. Dan pas verder kijken.

scarlatti850

Akkoord; eerst preciezer meten (en bijvullen).En daarna misschien andere acties ondernemen (carterventilatie - interne reinging ...)
Nochmaals bedankt, en tot later ...