Het ICT hoekje

Gestart door MJH, 03-09-2008 20:35:20

Vorige topic - Volgende topic

elmarconi

Citaat van: thuur op 09-06-2009 13:26:32
@Marconi: Thnx! Ik heb geen router. Dus toch op de client de DNS instellen?

Citaat van: viking_in_shorts op 09-06-2009 13:36:30
@ jezelf: je kan 't instellen waar je wilt. Als je het eerst met 1 pc wil proberen, kan je dat gewoon direct op de PC in TCP/IP settings aanpassen. Als het blijkt te werken is het misschien makkelijker op je DHCP server (=je firewall?) aan te passen want dan krijgen alle clients hetzelfde automagisch toegedeeld.

Firewall?? wa's dah voor ding?

Citaat van: elmarconi op 09-06-2009 13:24:52
Als je een routertje firewall hebt, haal 'm er eens tussenuit.
Je bent niet de eerste die hier last van heeft.
--
Autogas Inside . . .

viking_in_shorts

Citaat van: elmarconi op 09-06-2009 13:51:20

Citaat van: viking_in_shorts op 09-06-2009 13:36:30
@ jezelf: je kan 't instellen waar je wilt. Als je het eerst met 1 pc wil proberen, kan je dat gewoon direct op de PC in TCP/IP settings aanpassen. Als het blijkt te werken is het misschien makkelijker op je DHCP server (=je firewall?) aan te passen want dan krijgen alle clients hetzelfde automagisch toegedeeld.

Firewall?? wa's dah voor ding?

Citaat van: thuur op 09-06-2009 13:26:32
Modem, Firewall, Switch. Vandaar uit naar draadloos en nog een switch. 2 draadloze laptops en 2 vaste pc's hebben hetzelfde gedrag. Firewall deelt IPs uit clients staan dus op DHCP verkrijgen.

:eusa_think:

elmarconi

Maar waarom noemt ie dat ding firewall, ik noem zoiets router...
Dat er evt. een firewall in het doosje zit, ala, de basic functionaliteit is routeren, NAT, DHCP, etc...

We laten de soldeerkoning even het merk/type noemen!
--
Autogas Inside . . .

thuur

Johann

CiteerSmoothwall is a simple Linux kernel built to run as a dedicated firewall/router

Meeste routers hebben tegenwoordig ook al deze functionaliteit met 1/10 van het stroomverbruik van een oude PII met een Linux Appliance.

elmarconi

pfsense, smoothwall, noem ze maar op.

Citaat van: Johann op 09-06-2009 14:28:39
Meeste routers hebben tegenwoordig ook al deze functionaliteit met 1/10 van het stroomverbruik van een oude PII met een Linux Appliance.

Juist! En daarom: dd-wrt.  ;)
--
Autogas Inside . . .

thuur

Tis een Pentium Pro.. :eusa_shifty:

Ik gebruik Smoothwall omdat ik het op een cd kan branden, in de pc mikken, booten en enkel de netwerkkaarten hoef toe te wijzen (red, green, orange en purple zones). Daarna hoef ik er niet meer naar om te kijken. Zelfs het ping commando zit er niet in, gewoon een veilige en simpele oplossing ipv. zo'n standaard router met fabriekswachtwoord en forums vol bekende bugs en hacks..

Anyway, het is te eenvoudig om als router betiteld te worden. En verder staat het ook helemaal los van mijn probleemprovider.

Gr :eusa_think:

elmarconi

Citaat van: thuur op 09-06-2009 15:07:21
Tis een Pentium Pro.. :eusa_shifty:

Ik gebruik Smoothwall omdat ik het op een cd kan branden, in de pc mikken, booten en enkel de netwerkkaarten hoef toe te wijzen (red, green, orange en purple zones). Daarna hoef ik er niet meer naar om te kijken. Zelfs het ping commando zit er niet in, gewoon een veilige en simpele oplossing ipv. zo'n standaard router met fabriekswachtwoord en forums vol bekende bugs en hacks..

Anyway, het is te eenvoudig om als router betiteld te worden. En verder staat het ook helemaal los van mijn probleemprovider.

Gr :eusa_think:

Ik heb ze allemaal gebruikt. Smoothwall, pfsense, etc. Maar ben nu op de energiezuinige toer. Beetje PII doet 40-50 watt. Stel die Smoothwall gebruikt 40 watt meer dan een WRT54GL, da's zo 70-75 euro/jaar...

Om je problemen te elimineren moet je aan het werk. Systematisch wegstrepen van mogelijke oorzaken. Eerst proberen zonder smoothwall er tussen. En eerst alles rebooten. Al die closed-source dingen hebben memory leaks, table overflows en weet ik wat.  Maar ook in smoothwall kun je dat OpenDNS ergens instellen meen ik.

Habba: http://community.smoothwall.org/forum/viewtopic.php?f=20&t=31533&hilit=opendns
--
Autogas Inside . . .

thuur

Als ik lokaal een DNS ingeef (lijst) dan kom ik nog niet meer op Google.com ::)

Eens kijken of ik het Smoothie admin wachtwoord nog weet :-[
Dat is trouwens wel een nadeel: de gemiddelde uptime is >450 dagen.

Er zijn trouwens geen bekende bugs met memory leaks. Ook geen updates voor mijn installatie. Mijn Smoothie heeft mij nog nooit in de steek gelaten. En dat rijmt ook niet met het feit dat 's avonds alles gewoon werkt en overdag de helft niet en de andere helft zo traag als dikke... :eusa_sick:

Gr 8)

elmarconi

Citaat van: thuur op 09-06-2009 17:47:39
Als ik lokaal een DNS ingeef (lijst) dan kom ik nog niet meer op Google.com ::)

Eens kijken of ik het Smoothie admin wachtwoord nog weet :-[
Dat is trouwens wel een nadeel: de gemiddelde uptime is >450 dagen.

Er zijn trouwens geen bekende bugs met memory leaks. Ook geen updates voor mijn installatie. Mijn Smoothie heeft mij nog nooit in de steek gelaten. En dat rijmt ook niet met het feit dat 's avonds alles gewoon werkt en overdag de helft niet en de andere helft zo traag als dikke... :eusa_sick:

Ik heb het over closed source firmware van hardware routers. Smoothie is idd rock-solid. Een SOHO-switch wil door een power-spike nog wel eens op z'n bek gaan.

Wat is je output van ipconfig /all in een windows cmd-box?

Een DNS opgeven van een andere provider is niet handig. De meeste providers blokkeren dns-lookups vanuit een andere ip-range dan de hunne.

Gewoon openDNS even instellen: https://www.opendns.com/start/windows_xp.php#step6

--
Autogas Inside . . .

thuur

Ik heb DDNS uitgeschakeld op de Smoothie. Het lijkt opeens retesnel allemaal. Maar aan de andere kant: het is alweer avond...

Ik zal eens kijken naar dat OpenDNS.

Gr :D

Marc O.

Citaat van: thuur op 09-06-2009 18:21:56
Ik heb DDNS uitgeschakeld op de Smoothie. Het lijkt opeens retesnel allemaal. Maar aan de andere kant: het is alweer avond...

Ik zal eens kijken naar dat OpenDNS.

Gr :D

En...probleem opgelost?
...The Nile isn't just a river in Africa...

elmarconi

Citaat van: Marc O. op 11-06-2009 12:54:14
En...probleem opgelost?

Hmmm, I've got mixed emotions... :-\
--
Autogas Inside . . .

thuur

Citaat van: elmarconi op 11-06-2009 20:12:32
Citaat van: Marc O. op 11-06-2009 12:54:14
En...probleem opgelost?

Hmmm, I've got mixed emotions... :-\

Blijkbaar had ik in een verwoedde poging de Linksys aan de praat te krijgen hier ook DHCP aangezet. Dat staat inmiddels uit en ik merk geen verschil :D Lijkt me wel beter..

Vandaag ging het best goed, rond 17u weer flinke dippen in downloadsnelheid en problemen met bereikbaarheid van sommige sites. OpenDNS moet ik me nog in verdiepen.

Ik ben dus geen netwerkman, ik wil best wat instellingen aanpassen maar ik weet simpelweg niet goed genoeg wat ik nu aan het veranderen ben. Als ik straks echt een probleem binnen mijn netwerk krijg weet ik niet waar ik moet zoeken :(

Maar toch bedankt voor de hulp, met name Dhr. Marconi :eusa_clap:

Gr 8)

elmarconi

Citaat van: thuur op 11-06-2009 20:50:37
Vandaag ging het best goed, rond 17u weer flinke dippen in downloadsnelheid en problemen met bereikbaarheid van sommige sites. OpenDNS moet ik me nog in verdiepen.

Ja, dan zetten alle werkende mensen de pc aan... (no offence ;))

Citaat van: thuur op 11-06-2009 20:50:37
Ik ben dus geen netwerkman, ik wil best wat instellingen aanpassen maar ik weet simpelweg niet goed genoeg wat ik nu aan het veranderen ben. Als ik straks echt een probleem binnen mijn netwerk krijg weet ik niet waar ik moet zoeken :(

Maar toch bedankt voor de hulp, met name Dhr. Marconi :eusa_clap:

Ik ook niet, maar je soms moet wat... Als iemand wel veel sjoege heeft van VLANnen/subnetting en wat een fatsoenlijke inrichting van een SMB netwerkje, 25 werkstations, 20 IP-telefoontjes, een 4-tal servers, enkele NASsen en een dual/triple-WAN router dan hou ik me aanbevolen om onder het genot van enkele biertje daar wat PM-metjes aan te wijden...   ;D
--
Autogas Inside . . .