Het ICT hoekje

Gestart door MJH, 03-09-2008 20:35:20

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Ik doe het bijna nooit meer, maar heb toch weer een PC ter reparatie aangenomen. Maar nu heb ik me toch een raadsel in huis gehaald ???

Win XP, start niet meer op. BSOD + reboot op AVGnogwat.SYS (gaat te snel). FDISK /mbr etc maakt niets uit. Veilige modus of last known ook niet. WinXP Setup wil de schijf formatteren (geen andere optie), data moet echter behouden blijven.

Aan de slag met harddisk tools (waarom zou XPSetup immers willen formateren) en nu uiteindelijk zit ik in deze situatie:

Opstarten geeft: Schijfleesfout, druk CTRL-ALT-DEL. Ik gebruik Hi-ren's bootdisk voor de tools. Nu geeft iedere tool een divide by zero overflow of video mode not supported error na een tijdje te hebben gelopen ??? MEMTEST86+ is zo'n beetje de enige tool die werkt. 160 Gb, Intel 2,8GHz, Asus bordje.

Iemand ???

Gr :eusa_wall:

v70_owner

Deze disk omhangen als slave. Nieuwe master disk erin en daarop een nieuwe Windows of Linux installatie. Daarna kijken of je bij de disk kan via Windows.

Wat je ook nog kan doen. Even booten met een Linux live CD. Kijken of je dan de data van de disk kan verplaatsen naar een USD disk.

thuur

Citaat van: v70_owner op 06-04-2011 10:48:18
Deze disk omhangen als slave. Nieuwe master disk erin en daarop een nieuwe Windows of Linux installatie. Daarna kijken of je bij de disk kan via Windows.

Wat je ook nog kan doen. Even booten met een Linux live CD. Kijken of je dan de data van de disk kan verplaatsen naar een USD disk.

Ik kan de dir-structhuur nog benaderen, dat is het probleem niet. Maar ik zou graag een herstelactie willen doorvoeren waardoor hij weer als XP machine zelfstandig start. Zonder te formatteren dus.

Gr :eusa_think:

FGG

Citaat van: thuur op 06-04-2011 10:50:49

Ik kan de dir-structhuur nog benaderen, dat is het probleem niet. Maar ik zou graag een herstelactie willen doorvoeren waardoor hij weer als XP machine zelfstandig start. Zonder te formatteren dus.

Data eraf halen, formatteren en XP opnieuw installeren. Sneller, scheelt een bult gedoe.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

V70geRwin

goed advies, schijf kan je beter niet meer hergebruiken lijkt me totdat je weet wat de fout heeft veroorzaakt.
maar gezien de config is de schijf ouder dan de rest....

Marc O.

Citaat van: FGG op 06-04-2011 11:17:09
Citaat van: thuur op 06-04-2011 10:50:49

Data eraf halen, formatteren en XP opnieuw installeren. Sneller, scheelt een bult gedoe.

+ 1, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Youk

Krijg je momenteel nog een BSOD?  Wat ik altijd doe als die te snel weg zijn is gewoon heel de opstartactie filmen en achteraf het filmpje bekijken om te pauzeren op de BSOD.

En ja, misschien toch het beste om alle data veilig te zetten en een format uit te voeren en alles opnieuw te installen.  Dit zijn zo van die fouten waar je wel eens heel veel tijd in kan steken voor je gevonden hebt wat het exact is.  In ieder geval, moest je dit doen, dan wel na de install van windows eerst een deftige diskcheck laten uitvoeren, voor je er achter komt dat de schijf defect is en net alles had teruggeplaatst.

thuur

Ja dat is het rare. Alle testen lopen prima (memory, disk, video, mobo, proc, ..) maar een BSOD duidt heel vaak op defecte hardware idd.

Ik denk dat ik sowieso de data maar ga veiligstellen. Alle tools lezen gewoon de hele dir-boom en files, dus waar het precies misgaat ???

Dank voor de tips!

Gr ;)

Vulk

Ik zou sowieso eerst beginnen met een backup van de gegevens.
Dan format proberen en zien of alles dan stabiel blijft draaien.

Ik verdenk toch de HD.

thuur

Citaat van: Vulk op 06-04-2011 19:16:28
Ik zou sowieso eerst beginnen met een backup van de gegevens.
Dan format proberen en zien of alles dan stabiel blijft draaien.

Ik verdenk toch de HD.

Ik niet, tis een WD en maakt absoluut geen rare geluiden. Het systeem komt op mij stabieler over nadat ik de DIMM heb schoongemaakt en in de andere bank heb gestopt.

Vulk

WD's maken zelfs nieuw rare geluiden!  ;D
Backup zou ik sowieso eerst maken...

Better safe than sorry. Mensen kunnen best 'agressief' reageren als ze horen dat ze hun gegevens kwijt zijn, zelf al zijn ze zelf in de fout gegaan.

Hans Duiven

MBR geïnfecteerd?

Of zit er geen floppy drive in  ;D

rpakuypers

Knoppix CD en booten vanaf cd, data overzetten, schijf formatteren, installeren en data terugzetten ........... kwestie van 2 uurtjes  :P

Groet,
Roger

Youk

Yep, eerst data veilig stellen en dan verder zoeken.  Als je de backup gaat maken door de schijf aan een andere pc te hangen waar windows op draait, mag ik je dan het progje syncback aanraden.  Ideaal om te syncen of backup en omdat het met zijn eigen algoritme kan werken (staat standaard zo) en dus niet de windows copy functie is het meestal ook sneller.

thuur

Citaat van: Hans Duiven op 06-04-2011 19:29:51
MBR geïnfecteerd?

Of zit er geen floppy drive in  ;D

Nee, daar kwam ik ook achter toen ik mijn floppy met MEMTEST wilde proberen :eusa_doh:

@Youk: dank! Programma gevonden. Nu nog 2 uurtjes vinden :P

Gr 8)