Het ICT hoekje

Gestart door MJH, 03-09-2008 20:35:20

Vorige topic - Volgende topic

elmarconi

Lijkt me idd niks mis mee. Volledig conform hetgeen normaliter te verwachten is.
Ik ga er nog even over nadenken.

--edit--

Wel eens met de ralle open source VLC player geprobeerd?
--
Autogas Inside . . .

Misha

Citaat van: elmarconi op 15-06-2011 23:30:56
Lijkt me idd niks mis mee. Volledig conform hetgeen normaliter te verwachten is.
Ik ga er nog even over nadenken.

--edit--

Wel eens met de ralle open source VLC player geprobeerd?

Nog niet.

Wel met XBMC.

Toch denk ik dat het vooral aan mijn source-bestanden ligt.
Dat zijn voornamelijk bestanden die vanaf een mini-DV recorder komen, en dus uncompressed AVI van 20 gb voor een uurtje film.
Aan de andere kant zou je dan zeggen dat het vooral om de doorvoersnelheid gaat en juist minder om de CPU. :eusa_think:
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Op zich acceptabele resultaten.
Behalve de laatste drie UDP waarden wireless tussen de laptop en de server.

Vreemd, maar zouden niet aan de orde moeten zijn.

Nog geen reden om te juichen. ;)
Copieër eens een groot bestand, waar het allemaal mee begon, van de server naar een client en omgekeerd.
Haakt het bij alle clients af op een bepaald moment ehh ik bedoel een vast moment?

Zo ja wat voor netwerk kaart heb je in je server en hoe actueel zijn de drivers?
Daarnaast wil het wel eens helpen om voor de test firewall, qos, tcpip6 uit te schakelen, zodat je schoon kan testen.
Wees bij het uitschakelen van firewalls voor de test radicaal. Ieder onderdeel, maar dan ook echt ieder onderdeel.
Alleen een schone test werkt.

Soms lijken dit soort problemen zo hopeloos, totdat je de oorzaak hebt.
In het ergste geval, mits het een netwerk/driver probleem is, installeer je ethereal met winpcap op je server.
Packet analyser, die niet al te veel bagger op je systeem maakt. Goed, maar wel met een GNU logica. Ja ik houd er ook niet van, maar werkt wel.

Alles niet badinerend bedoeld, want ik weet van je expertise, maar een grondige verse aanpak zonder aannames kan helpen.
Anyway, benieuwd naar de oorzaak.

thuur

Zijsprongetje:

Ik moet toch telkens weer aan een Oracle statement denken:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,49976.0.html

Gr :eusa_think:

razorx

Nou ik even, ook met een multimediaal probleem en een oplossing waar ik qua logica nog geen vrede mee heb.
Zoals jullie misschien in mijn weblog gelezen hebben heb ik een media center gebouwd voor HD TV.
Leuke kast, later geplaatst in het meubel op de achtergrond.

De inhoud (fantaseer er even een grafische kaart bij in het PCI express slot)

Alles lijkt perfect te werken, TV, streaming naar en van andere bronnen.
Nee toch niet, na het systeem uren HD TV weer te laten geven komt er een blokjesspook.
Soort van blokjes alsof je een slechte digitale ontvangst hebt, maar fijnmaziger.

Eerste vermoeden: Temperatuur probleem. Niet onwaarschijnlijk want het kasttype is mooi maar absoluut ongeschikt voor een ideale koeling.
Wat geklooid met de positie van de extra fan die je in het tweede plaatje nog plat op de bodem ziet liggen.
Vertikaal geplaatst, schotje ernaast om de fan te dwingen de lucht van onderen op te zuigen en naar de extra VGA kaart en de onboard chipset te blazen. Probleem leek opgelost.

Niet dus, gewoon wat langer laten draaien en alle artefacts/vertekeningen kwamen een paar uur later weer terug.
Bah. CPU temperatuur normaal 40-45 graden, bij warm weer wordt dat 10 graden meer, prima.
Grafische kaart zat op 62 graden i.p.v. de 80 graden voorheen. Netjes, maar zelfs die laatste waarde zou een GPU moeten trekken.
De chipset (AMD/ATI) daarintegen was minder blij. Tot 85 graden. Ja horror temperaturen, maar zou normaal gesproken goed moeten gaan. Chipsets GPU's en CPU's hebben nou eenmaal verschillende waarden als acceptabele werktemperatuur.

Enfin, lang geklets, maar het zat me dwars.
Uit een niet analytysche wanhoop besloten dat de kast van onderen te weinig lucht kon aanzuigen (zie de lage voetjes op het eerste plaatje) een eiersneider en een luciferdoosje voor de test onder de voetjes van de kast geplaatst. Resultaat: Stabiel.

De diverse componenten binnen de kast zijn nu aanmerkelijk koeler.
Blijft raar want hiervoor zat ik ook binnen de temperatuur specs van de componenten. Denk bijna aan downclocking van de GPU of chipset bij te hoge temperatuur.

Klopt mijn verklaring?
-edit- Om mijn vraag beter te verwoorden: Wat zijn de acceptabele max temperatuur waarden voor 24/7 bedrijf voor een chipset en GPU tegenwoordig? (ATI/AMD)

-edit- Voeding blijft koel en is stabiel, geheugen Kinston, hardisk WD black, MB Gigabyte ultra durable 880GM-D2H, dus normaal gesproken allemaal braaf goed. ;)

thuur

Temperathuuren weet ik zo niet, maar het blokjesspook is 99% zeker de grafische kaart. Heb je toevallig nog een ander exemplaar liggen ter test?

Gr ;)

razorx

Citaat van: thuur op 16-06-2011 01:40:16
Temperathuuren weet ik zo niet, maar het blokjesspook is 99% zeker de grafische kaart. Heb je toevallig nog een ander exemplaar liggen ter test?

Gr ;)
Goede suggestie, ik vind het ook wat verdacht.
Op kantoor heb ik nog een Gigabyte kaart liggen met de zelfde GPU.

Laatst een defecte Nvidea van een klant gehad. Alles werkte prima, gaming video, behalve video van Youtube: BSOD. Vervangen door een ander exemplaar van de zelfde kaart loste het probleem op. Ben benieuwd, zou misschien bewijzen dat grafische kaarten kunnen falen op bepaalde onderdelen.

Dat betekent helaas dat we alle onderdelen moeten testen van zo'n kaart voor hij de deur uit mag.
Overmorgen maar even testen en dan weer met verhoogde temperathuur, eventueel met IR meter en hete lucht kanon om de test te versnellen.

Voor me zelf is dit probleem alleen maar irritant, maar ik merk dat er bij de klanten zo een hoge behoefte is aan desktop behuizingen.
Ik wil dan ook heel zeker weten of mijn probleem een exemplarisch VGA probleem is of simpelweg een desktopbehuizing/temperatuur probleem is onder hoge belasting.

Bedankt voor het meedenken en die andere kaart gaat er in. Ik houd je op de hoogte.
Mijn gevoel is dat de verbeterde koeling symptoombestrijding was.

Kingfisher

Wet iemand hoe ik het volgende kan oplossen / aanpassen?

Sinds enkele dagen is de weergave in mijn internet explorer plotseling erg "groot" (hoe leg je zoiets uit?)
Alleen dus in IE en niet bij het bureaublad en overige programma's op het scherm etc. etc.

Iemand een idee hoe ik dat weer naar een kleinere (normale) weergave kan aanpassen?

haasje

Staat het zoomniveau op meer dan 100% (rechtsonderin de hoek)

viking_in_shorts

Citaat van: Kingfisher op 16-06-2011 20:45:17
Wet iemand hoe ik het volgende kan oplossen / aanpassen?

Sinds enkele dagen is de weergave in mijn internet explorer plotseling erg "groot" (hoe leg je zoiets uit?)
Alleen dus in IE en niet bij het bureaublad en overige programma's op het scherm etc. etc.

Iemand een idee hoe ik dat weer naar een kleinere (normale) weergave kan aanpassen?

Control + scrollwheel

Terug naar standaard is ctrl+*  (groter en kleiner is ctrl + "+" of "-")

Misha

Citaat van: razorx op 16-06-2011 00:49:43
Op zich acceptabele resultaten.
Behalve de laatste drie UDP waarden wireless tussen de laptop en de server.

Vreemd, maar zouden niet aan de orde moeten zijn.

Nog geen reden om te juichen. ;)
Copieër eens een groot bestand, waar het allemaal mee begon, van de server naar een client en omgekeerd.
Haakt het bij alle clients af op een bepaald moment ehh ik bedoel een vast moment?

Zo ja wat voor netwerk kaart heb je in je server en hoe actueel zijn de drivers?
Daarnaast wil het wel eens helpen om voor de test firewall, qos, tcpip6 uit te schakelen, zodat je schoon kan testen.
Wees bij het uitschakelen van firewalls voor de test radicaal. Ieder onderdeel, maar dan ook echt ieder onderdeel.
Alleen een schone test werkt.

Soms lijken dit soort problemen zo hopeloos, totdat je de oorzaak hebt.
In het ergste geval, mits het een netwerk/driver probleem is, installeer je ethereal met winpcap op je server.
Packet analyser, die niet al te veel bagger op je systeem maakt. Goed, maar wel met een GNU logica. Ja ik houd er ook niet van, maar werkt wel.

Alles niet badinerend bedoeld, want ik weet van je expertise, maar een grondige verse aanpak zonder aannames kan helpen.
Anyway, benieuwd naar de oorzaak.
Kopie gaat prima, ik heb diezelfde videobestanden immers naar de server gekopieerd via het netwerk.
En ook weer terug.

Denk toch dat de laptop het niet trekt.

Ben nu wat video's aan het omcoderen naar DVD-kwaliteit WMV bestand, kijken of het daar beter van wordt.

Kingfisher

Citaat van: haasje op 16-06-2011 20:47:07
Staat het zoomniveau op meer dan 100% (rechtsonderin de hoek)
Zoomniveau was het inderdaad. Opgelost, dank!

Misha

Haha, en het werkt nu, nu het is omgezet naar een WMV op DVD kwaliteit vlekkeloos !
Toch teveel voor hem, :D

razorx

Mooi Misha!
Ik ben ook verder met mijn temperatuur probleem in de mediaserver.

Een andere grafische kaart leverde na uren de zelfde blokjes in het beeld op. Als ik mijn ogen toekneep zag ik dat die blokjes een gemiddelde interpretatie van het beeld bevatten dat daar had moeten zijn. Zeg maar pixelatie.

Verder lezend over de 5450 GPU las ik dat die bij te hoge temperatuur stapje voor stapje diverse reken en hulpunits uitzet om zich zelf te beschermen. Het is dan ook absoluut geen hoge temperatuur GPU zoals een gaming exemplaar.

De halve hoogte behuizing kan alleen koele lucht via de onderkant opzuigen. De voetjes zijn echter maar 1cm hoog. Er kwam gewoon niet genoeg koele lucht binnen.
Nadat ik een etmaal continu heb gedraaid met de kast op een dikke armband, een eierschiller en een groot pakje lucifers bleek dat 2,5cm voetjes meer dan genoeg luchtvrijheid gaven. Bij de Gamma wat metalen knopjes gekocht en met veel gefrot onder de behuizing bevestigd.

Bij de Ikea luisteren deze voetjes overigens naar de naam snø.

Misha

Citaat van: razorx op 17-06-2011 20:52:36
Bij de Ikea luisteren deze voetjes overigens naar de naam snø.

Aha ! Daar hebben ze ook autostriping van !

Uit de collectie Wrøt en Dräk.