Het ICT hoekje

Gestart door MJH, 03-09-2008 20:35:20

Vorige topic - Volgende topic

T5turbo

Citaat van: Vulk op 21-07-2011 19:41:59
Even een vraagje over printers hier.
Sinds kort heb ik onze printer aangesloten op de printserver van onze NAS.
Zowel printer als NAS staan op het bovenste verdiep van ons huis.

Wat ik wil is: benden op print drukken, naar boven gaan, de printer aanzetten, en dat dan mijn prints uit de printer gerold komen.

Nu kan ik enkel printen als de printer reeds aanstaat, anders blijft de printopdracht hangen tot ik manueel op "hervatten" druk. (op de computer beneden dus).

Is het mogelijk om dit ergens te omzeilen?

Zo blijf je wel in beweging.   ;)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

Vulk

Dat wel, maar dan kan ik even goed de printer rechtstreeks aan de PC op zolder hangen. ;D

elmarconi

Citaat van: Vulk op 21-07-2011 19:41:59
Even een vraagje over printers hier.
Sinds kort heb ik onze printer aangesloten op de printserver van onze NAS.
Zowel printer als NAS staan op het bovenste verdiep van ons huis.

Wat ik wil is: benden op print drukken, naar boven gaan, de printer aanzetten, en dat dan mijn prints uit de printer gerold komen.

Nu kan ik enkel printen als de printer reeds aanstaat, anders blijft de printopdracht hangen tot ik manueel op "hervatten" druk. (op de computer beneden dus).

Is het mogelijk om dit ergens te omzeilen?

1: Print spooler service op je NAS installeren.
2: TCP-IP power switch (http://www.networktechinc.com/control-power.html) als je printer een harde aan/uit-knop heeft.

Lees ook eens: http://vlaurie.com/computers2/Articles/printertips.htm, en experimenteer met de spoolersettings.
--
Autogas Inside . . .

Vulk

Thx! Gaan we eens bekijken.

viking_in_shorts

Citaat van: elmarconi op 21-07-2011 19:11:13
Citaat van: viking_in_shorts op 21-07-2011 15:54:49
Ik heb een half uur om de oplossing te vinden....
Ik weet dat er op het subnet 172.22.124.x een doos staat met ip 172.22.142.239 (en GW 172.22.142.254) -> hoe kom ik aan die doos?

Ik weet het mac adres van dat ding - hoe kom ik er dan op ??? bvd!

Half uur is voorbij!

Portscan op IP?  Er vanuit gaande dat je vanuit je huidige subnet een route hebt naar subnet 172.22.124.x.

Het is me uiteindelijk niet gelukt.

Probleem is: ik kan niet op het ip protocol communiceren, want de print-server heeft een gw en sn behorende bij het x.x.142.x subnet. En daar kom je op het x.x.124.x subnet niet ver mee. Ik hoopte dmv arp-tabellen oid direct op het MAC adres te kunnen komen, maar niet dus.

We hebben een nieuwe opgestuurd, en degene die ze nu hebben (en ik dus eergisteren gestuurd heb) mogen ze terugsturen :eusa_wall:

elmarconi

Citaat van: viking_in_shorts op 21-07-2011 21:36:19
Citaat van: elmarconi op 21-07-2011 19:11:13
Citaat van: viking_in_shorts op 21-07-2011 15:54:49
Ik heb een half uur om de oplossing te vinden....
Ik weet dat er op het subnet 172.22.124.x een doos staat met ip 172.22.142.239 (en GW 172.22.142.254) -> hoe kom ik aan die doos?

Ik weet het mac adres van dat ding - hoe kom ik er dan op ??? bvd!

Half uur is voorbij!

Portscan op IP?  Er vanuit gaande dat je vanuit je huidige subnet een route hebt naar subnet 172.22.124.x.

Het is me uiteindelijk niet gelukt.

Probleem is: ik kan niet op het ip protocol communiceren, want de print-server heeft een gw en sn behorende bij het x.x.142.x subnet. En daar kom je op het x.x.124.x subnet niet ver mee. Ik hoopte dmv arp-tabellen oid direct op het MAC adres te kunnen komen, maar niet dus.

We hebben een nieuwe opgestuurd, en degene die ze nu hebben (en ik dus eergisteren gestuurd heb) mogen ze terugsturen :eusa_wall:

Teamviewer op een thinclient draaien, zodat je er altijd bij kunt?
--
Autogas Inside . . .

viking_in_shorts

Daar heb je geen team viewer voor nodig. Dat zit ingebakken in citrix. Maar gezien het thin clients zijn draaien ze al hun software op servers hier in hq = het verkeerde subnet dus :(

Je komt niet aan het locale OS dus ook niet in het locale subnet.

elmarconi

Citaat van: viking_in_shorts op 22-07-2011 06:03:30
Daar heb je geen team viewer voor nodig. Dat zit ingebakken in citrix. Maar gezien het thin clients zijn draaien ze al hun software op servers hier in hq = het verkeerde subnet dus :(

Je komt niet aan het locale OS dus ook niet in het locale subnet.

Nog nooit met citrix gewerkt :( Die Citrix ThinClient kan dus printjobs vanaf de server in hq afvangen/doorsturen naar een lokale (als in waar de thin-client staat) printserver/queue ?

Werkt dat met forse printjobs niet erg vertragend?
--
Autogas Inside . . .

viking_in_shorts

Bijna .. De thin clients draaien een heel klein os (ik denk linux ofzo) en kunnen maar 1 ding: een IP verbinding aangaan met 1 van de citrix servers (=zg farm) waarvandaan ze dmv een citrix-client inloggen op de server. Daarop draaien ze hun apps. Zeg maar een RDP sessie naar een server. Deze thin client krijg zodoende alleen beeldscherm informatie door en bezit zelf behalve de citrix-client helemaal geen intelligentie. (=mainframe 2.0 )

De farm / server staan op HQ, alswaar ook de print servers staan. De printer die lokaal staat ontvang alleen de spool-bestanden.  Als de bestanden wat groter zijn wil het inderdaad wat langer duren (=vandaag een .pdf zien printen= 3 pagina's A3. PDF = 4 Mb, Spool bestand = 90 Mb :o ) En de gemiddelde site heeft een 2-10 Mb verbinding.

Voordeel is bv email met groot attachment= dataverkeer binnen HQ / Datacenter terwijl de thin-client alleen de beelscherm-informatie ontvangt. Relatief snel dus. Dingen als AD-synchronisatie en (virtuele) inter-site communicatie zijn rete snel. Alle data ligt alleen op HQ en je heb geen lokale intelligentie / backup nodig. Een thin-client kost iets van €20 ofzo. De server-farm daarentegen ;)

In dit geval gaat het dus om een (wat oudere) printer zonder ingebouwde netwerk kaart. Daarom zet je er een doosje tussen zoals bv een HP JetAdmin of in ons geval een Axis-doosje. Deze heeft een netwerk ingang (fixed ip) en een LPT uitgang.

Ik had een typ-fout gemaakt bij het configureren van zo'n axis-box -> verkeerde subnet en GW. Gezien er lokaal geen enkel (!!) lokaal OS of PC beschikbaar is kan je niet op het lokale netwerk terecht om hem te benaderen. De box zelf zoekt de verkeerde GW bij communicatie buiten zijn eigen subnet en praat dus in het luchtledige. Vandaag zelfs begrepen dat de routers (waarvandaan je evt via MAC adres kan communiceren) ge-outsourced zijn zodat we er geen toegang toe hebben. De volgende hop - de lokale switches - beschikken niet over een prompt.

Lang en technisch. Maar ook duidelijk??

elmarconi

Citaat van: viking_in_shorts op 22-07-2011 22:59:30

Zonneklaar! Heb geen ervaring met Citrix maar wel eens gehobbyed met CCOS Thinclients op basis van oude PC-hardware.

--
Autogas Inside . . .

viking_in_shorts

Citaat van: elmarconi op 22-07-2011 23:15:28

Zonneklaar! Heb geen ervaring met Citrix maar wel eens gehobbyed met CCOS Thinclients op basis van oude PC-hardware.

Dus de oplossing is .... ?

;)

FGG

Bijna .. De thin clients draaien een heel klein os (ik denk linux ofzo) en kunnen maar 1 ding: een IP verbinding aangaan met 1 van de citrix servers (=zg farm) waarvandaan ze dmv een citrix-client inloggen op de server. Daarop draaien ze hun apps. Zeg maar een RDP sessie naar een server. Deze thin client krijg zodoende alleen beeldscherm informatie door en bezit zelf behalve de citrix-client helemaal geen intelligentie. (=mainframe 2.0 )

De farm / server staan op HQ, alswaar ook de print servers staan. De printer die lokaal staat ontvang alleen de spool-bestanden.  Als de bestanden wat groter zijn wil het inderdaad wat langer duren (=vandaag een .pdf zien printen= 3 pagina's A3. PDF = 4 Mb, Spool bestand = 90 Mb :o ) En de gemiddelde site heeft een 2-10 Mb verbinding.

Voordeel is bv email met groot attachment= dataverkeer binnen HQ / Datacenter terwijl de thin-client alleen de beelscherm-informatie ontvangt. Relatief snel dus. Dingen als AD-synchronisatie en (virtuele) inter-site communicatie zijn rete snel. Alle data ligt alleen op HQ en je heb geen lokale intelligentie / backup nodig. Een thin-client kost iets van €20 ofzo. De server-farm daarentegen ;)

In dit geval gaat het dus om een (wat oudere) printer zonder ingebouwde netwerk kaart. Daarom zet je er een doosje tussen zoals bv een HP JetAdmin of in ons geval een Axis-doosje. Deze heeft een netwerk ingang (fixed ip) en een LPT uitgang.

Ik had een typ-fout gemaakt bij het configureren van zo'n axis-box -> verkeerde subnet en GW. Gezien er lokaal geen enkel (!!) lokaal OS of PC beschikbaar is kan je niet op het lokale netwerk terecht om hem te benaderen. De box zelf zoekt de verkeerde GW bij communicatie buiten zijn eigen subnet en praat dus in het luchtledige. Vandaag zelfs begrepen dat de routers (waarvandaan je evt via MAC adres kan communiceren) ge-outsourced zijn zodat we er geen toegang toe hebben. De volgende hop - de lokale switches - beschikken niet over een prompt.

Het lijkt wel of je bij óns werkt! :D

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

viking_in_shorts

Citaat van: FGG op 24-07-2011 14:16:26

Het lijkt wel of je bij óns werkt! :D

Er zijn wel meerdere bedrijven die met Citrix werken ;)

daytonawim

Bochter lief is haar Windows wachtwoord van haar laptop vergeten, is er en truuk om nog wat bestanden te redden
van de laptop ?

DE laptop is ingesteld voor slechts 1 gebruiker, je kan dus niet als gast inloggen !

fpede

je kan proberen om in veilige modus op te starten, (bij het opstarten f8 blijven induwen na het beginscherm)
en dan als administrator aanmelden(als die account nog zonder wachtwoord is) en zo haar wachtwoord verwijderen...
veel succes....