Het ICT hoekje

Gestart door MJH, 03-09-2008 20:35:20

Vorige topic - Volgende topic

Vulk

Ik wil me een nieuwe back-up harde schijf aankopen.
Situatie nu:

1x NAS van 500gig waarvan ik ongeveer 300gig in gebruik heb.
Ik kopieer alles van tijd tot tijd naar een externe 500gig schijf. Deze schijf is wel al 6-7 jaar oud.

Prijs kwaliteit lijkt een 1Tb schijf het meest interessante. Mijn hoeveelheid data groeit gestaag, dus meer ruimte is geen overbodige luxe.

Hebben jullie tips? Ik sta open voor alles qua merken en types momenteel. Intern (sata) of extern (usb) zijn mogelijk.
Snelheid maakt niets uit, stabiliteit wel. Geluid maakt niets uit als het een externe schijf is (staat zelden aan), intern heb ik graag wel iets stil.

Ik volg de markt al vijf jaar niet meer dus kan er nog weinig zinnigs over zeggen...

razorx

Een Western Digital zal je geen spijt van hebben.
De Green reeks is tergend langzaam, blue is wat sneller, black is snel en luid.
Dan heb je nog de raid varianten die echt snel zijn.

Ben

Citaat van: confruo op 18-09-2011 10:44:07
ik weet niets van kassasoftware, maar als ik zoek op POS of Free POS, of POS ipad, dan komt er wel heel wat naar boven.  success met zoeken.
Dat is een goeie.
tnxs

Vulk

Citaat van: razorx op 18-09-2011 11:36:32
Een Western Digital zal je geen spijt van hebben.
De Green reeks is tergend langzaam, blue is wat sneller, black is snel en luid.
Dan heb je nog de raid varianten die echt snel zijn.

Raid varianten zullen me te duur worden voor wat het is. Ik plan gewoon om mijn backups dubbel te maken. Sterft er één van de twee schijven, dan koop ik een nieuwe.

En zou ik het verschil ECHT gaan merken tussen die green-, blue- en black-reeksen? Gezien het feit dat ik ze als backupschijf ga gebruiken, dingen zoals toegangssnelheid kunnen me dus gestolen worden. :)

viking_in_shorts

@vulk: als je budget geen probleem is kan je gaan kijken naar SSD schijven. Tegenwoordig ca €1 / Gb.  
Erg snel!  (en dan bedoel ik dus ruilen: huidige schijven als backup gaan gebruiken en de SSD als primaire schijf inzetten)

razorx

Met uitzondering van de green variant die echt tergend langzaam is zal je met een USB of netwerk back-up geen verschil merken.

Daf46

Citaat van: razorx op 18-09-2011 11:36:32
black is luid.

Dat is een understatement, heb ooit eentje gekocht (was het enige wat de winkel op he schap had in 1TB op dat moment), zit nu in mijn HTPC, lijkt of er een heel nest cavia's in zit te scharrelen  ;D. (eigenlijk lijkt het meer op een kat die in een kattenbak zit te graven)

Vulk

Ik denk om zoiets te kopen: http://www.alternate.be/html/product/Harddisks_3,5_inch_USB/Western_Digital/WDBAAU0010HBK/371565/?tn=HARDWARE&l1=Harddisks&l2=USB&l3=3%2C5+inch

Voordeel van extern is dat ze niet constant draait met de pc (minder slijtage) en dat ik ze kan opbergen op een plaats waar de pc niet staat.

Dus bij een blikseminslag of iets dergelijks veiliger.

Taranis

Ik heb al jaren de 320GB variant hiervan en tot nu toe echt probleemloos :) De toegangstijd is zo lang dat je 't zelfs merkt bij 't afspelen van mp3's vanaf de externe schijf, maar voor puur back-up gaat 't prima :)

Marc O.

Citaat van: Vulk op 18-09-2011 15:05:30
Ik denk om zoiets te kopen: http://www.alternate.be/html/product/Harddisks_3,5_inch_USB/Western_Digital/WDBAAU0010HBK/371565/?tn=HARDWARE&l1=Harddisks&l2=USB&l3=3%2C5+inch

Voordeel van extern is dat ze niet constant draait met de pc (minder slijtage) en dat ik ze kan opbergen op een plaats waar de pc niet staat.

Ik heb de 1.5TB versie hiervan. Prima apparaat.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Daf46

Citaat van: Marc O. op 18-09-2011 17:14:46

Heb er hier deze week een 1.5TB aangeboden gekregen om ff te kijken wat er aan scheelde, zo door als een pier helaas, usb -sata interface was nog ok, disk zelf gaf geen reactie meer (spint nog wel op, maar zelfs rechtreeks op het moederbord aangesloten meldde ie zich niet meer aan). Vermoed eigenlijk dat het geen kwaliteits isseu was met de WD, daar de eigenaar aangaf dat er nogal wel eens ruw mee werd omgesprongen.

Heeft me meteen doen besluiten om echt belangrijke gegevens in een online backup te steken (m'n foto's en mp3 collectie dus  ;D).

Marc O.

Citaat van: Daf46 op 18-09-2011 17:44:17

Heb er hier deze week een 1.5TB aangeboden gekregen om ff te kijken wat er aan scheelde, zo door als een pier helaas, usb -sata interface was nog ok, disk zelf gaf geen reactie meer (spint nog wel op, maar zelfs rechtreeks op het moederbord aangesloten meldde ie zich niet meer aan). Vermoed eigenlijk dat het geen kwaliteits isseu was met de WD, daar de eigenaar aangaf dat er nogal wel eens ruw mee werd omgesprongen.

Heeft me meteen doen besluiten om echt belangrijke gegevens in een online backup te steken (m'n foto's en mp3 collectie dus  ;D).

Ik heb voor m'n foto's en dergelijke belangrijke bestanden onlangs een NAS gekocht (Netgear ReadyNAS) met twee in RAID1 opgestelde 1TB schijven. Is een wat duurdere oplossing (alhoewel de prijs me eigenlijk nog meeviel) dan zo'n USB schijf, maar ben er al met al erg blij mee.

Vulk

Al mijn data staat sowieso op een NAS hier en die wordt gebackupped naar een externe schijf.
Om dat die externe schijf ook al wat ouder wordt wens ik een nieuwe. Ik zou de backups op beide externe schijven maken.

Lijkt me redelijk veilig op deze manier, toch? Raid etc heb ik bekeken, maar bij de eerste blikseminslag is alles toch om zeep vrees ik.

Daf46

Citaat van: Marc O. op 18-09-2011 17:47:36
Citaat van: Daf46 op 18-09-2011 17:44:17

Ik heb voor m'n foto's en dergelijke belangrijke bestanden onlangs een NAS gekocht (Netgear ReadyNAS) met twee in RAID1 opgestelde 1TB schijven. Is een wat duurdere oplossing (alhoewel de prijs me eigenlijk nog meeviel) dan zo'n USB schijf, maar ben er al met al erg blij mee.
Waar ik een beetje bang voor ben met raid oplossingen, is niet het falen van de hdd's, maar het falen van de controller, want is het zomaar mogelijk om je schijven van een defecte nas in een nieuwe nas te steken, en moet het dan exact hetzelfde type zijn ?

Een collega van mij had ooit een server (HP) met defect raidcontoller, support van HP was uiterst behulpzaam, wij hebben nog enkele controllers op stock ... in New York  ;D maw, data 1 week niet beschikbaar ...

Situatie nu is dat de foto's en dergelijke op 2 laptops en 1 pc staan. Dat is dus ook vrij veilig, maar niet echt gebruiksvriendelijk. Overweeg nu een systeem met een lichtgewicht servertje dat de belangrijkste gegevens ook nog eens online backupped, er zijn nu diensten met unlimited opslag voor +/- 7,5€/maand.

Marc O.

Tegen bliksem kun je je beveiligen (zowel de 220v voeding als de netwerkaansluiting).