Het ICT hoekje

Gestart door MJH, 03-09-2008 20:35:20

Vorige topic - Volgende topic

viking_in_shorts

Citaat van: Taranis op 27-10-2011 08:03:05
Dus even kort door de bocht: iedere computer in 't netwerk die wil printen op de printer die aan de router hangt, moet de printerdrivers lokaal geïnstalleerd hebben?

Ligt aan de server (=router)

soms kan je de printer op de server / router installeren en delen. Dan kan iedereen de printer installeren door in te tikken: start | run | \\ip.adres.van.de.router\printernaam

Kan je dat niet op deze router, zal je op elke pc een printer moeten installeren via de "install a printer wizard" -> install printer, install a new port -> USB = "ip.adres.van.de.router" -> install printer on that port. Of de drivers wel of niet geinstalleerd zijn ligt aan de printer. Tegenwoordig zijn bijna alle printers direkt beschikbaar.

Wil je daaromheen, zal je een PC moeten gebruiken die deze diensten voor je aanbied (=heb ik nog wel n laptopje voor als je wilt) -> dan geef je deze PC de naam "server" en deel je de services vanaf die machine. Dan kan je methode 1 gebruiken via ip.adres.van.server of zelfs \\naamserver\

Logisch en begrijpbaar?

viking_in_shorts

Toevoegend aan het verhaal hierboven:

-> de router heeft een USB poort die de router kan delen. De router heeft echter ws geen software die het mogelijk maakt om services of drivers te delen dus dat zal je extern kunnen doen: Je krijgt van de router dus een "domme" maar "gevulde" USB poort.  In het geval van een geheugenstick of harde schijf zullen daar zelden of nooit drivers voor nodig zijn. Een printer zal hoogst waarschijnlijk door windows vanzelf geinstalleerd worden en veel andere dingen kan ik me 1-2-3 niet bedenken.

Alle communicatie vind plaats direkt tussen de router en je PC. Ga je een server plaatsen moet je bedenken dat de hoeveelheid data over WIFI verdubbeld gaat worden en je al snel de netwerk-snelheid als bottleneck gaat ervaren. Ik raad je daarom aan de server met een draadje vast te zetten. De bottleneck zal dan waarschijnlijk komen te liggen bij de HDD snelheid van laptops, en die zijn schijtduur om te upgraden, dus zal je moeten accepteren ;)

edit: laptop veranderd naar server

Taranis

Citaat van: viking_in_shorts op 27-10-2011 08:22:20
Citaat van: Taranis op 27-10-2011 08:03:05
Dus even kort door de bocht: iedere computer in 't netwerk die wil printen op de printer die aan de router hangt, moet de printerdrivers lokaal geïnstalleerd hebben?

Ligt aan de server (=router)

soms kan je de printer op de server / router installeren en delen. Dan kan iedereen de printer installeren door in te tikken: start | run | \\ip.adres.van.de.router\printernaam

Kan je dat niet op deze router, zal je op elke pc een printer moeten installeren via de "install a printer wizard" -> install printer, install a new port -> USB = "ip.adres.van.de.router" -> install printer on that port. Of de drivers wel of niet geinstalleerd zijn ligt aan de printer. Tegenwoordig zijn bijna alle printers direkt beschikbaar.

Wil je daaromheen, zal je een PC moeten gebruiken die deze diensten voor je aanbied (=heb ik nog wel n laptopje voor als je wilt) -> dan geef je deze PC de naam "server" en deel je de services vanaf die machine. Dan kan je methode 1 gebruiken via ip.adres.van.server of zelfs \\naamserver\

Logisch en begrijpbaar?

Na het 5x gelezen te hebben begrijp ik wel ongeveer wat hier staat ja ;D Zo had ik het bij ouders ook aangesloten voordat de LAN printers hun intrede deden (servertje ertussen).

Gelukkig kwam je toch nog naar m'n huis kijken dus als ik 't niet voor elkaar krijg, schakel ik je hulp wel in :eusa_dance: :P

Citaat van: viking_in_shorts op 27-10-2011 08:39:59
Ga je een server plaatsen moet je bedenken dat de hoeveelheid data over WIFI verdubbeld gaat worden en je al snel de netwerk-snelheid als bottleneck gaat ervaren. Ik raad je daarom aan de laptop met een draadje vast te zetten. De bottleneck zal dan waarschijnlijk komen te liggen bij de HDD snelheid van laptops, en die zijn schijtduur om te upgraden, dus zal je moeten accepteren ;)

Tzt wil ik wel een draadje naar boven trekken ja, zodat daar alles bekabeld vast zit. Ik zal vast een paranoide iemand zijn, maar internetbankieren en dergelijke doe ik liever via een vaste verbinding ipv draadloos.

maruska

Ronald, als onze Viking niet komt opdagen, dan wil ik best een keer helpen hoor..Zo moeilijk is het allemaal niet...
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Taranis

Kom je ook eens in het buitengebied ;D Tnx voor het aanbod 8)

Eerst zelf proberen (eigenwijs), maar als ik er niet uit kom, laat ik wat weten :)

Vulk

Kent er iemand een goede adblocker (bij voorkeur gratis) voor internet explorer 9?

Ikzelf gebruik firefox met een adblocker, maar mijn vrouw gebruikt nog internet explorer. (aparte browser is handig voor opgeslagen paswoorden etc).

elmarconi

Citaat van: Vulk op 29-10-2011 13:17:50
Kent er iemand een goede adblocker (bij voorkeur gratis) voor internet explorer 9?

Ikzelf gebruik firefox met een adblocker, maar mijn vrouw gebruikt nog internet explorer. (aparte browser is handig voor opgeslagen paswoorden etc).

http://lifehacker.com/231646/geek-to-live--manage-multiple-firefox-profiles
--
Autogas Inside . . .

Misha

@Taranis :

Draadloos is alleen leuk voor surfen, voor de rest is het een drama.
Beter een middagje wat kabels trekken, dat scheelt een hoop ellende en vooral frustratie.
De snelheid van je AP is namelijk altijd gedeeld, dus hoe meer zielen, hoe minder vreugd.

Voor telebankieren via draadloos hoef je overigens niet bang te zijn, zowel het de verbinding tussen client en AP is stevig versleuteld als het verkeer tussen bank en client.
De tijd van eenvoudig kraakbare Wireless verbindingen is gelukkig voorbij met een modern AP.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

thuur

Miljaar. Plextor PX-755A geeft Power Calibration Error. Google zegt dat het meestal aan het gebruikte medium ligt. Thuur zegt nog nooit problemen met TDK schijfjes gehad te hebben. Twee alternatieve fixen: lens schoonmaken en aanzetten met losgekoppelde bandkabel naar de laser, uit, dan weer aansluiten. Deze brander heeft mij eerder in de steek gelaten: er konden opeens geen CD's meer gebrand worden. Schijnt een bekend probleem te zijn waar geen oplossing voor is.

Dit is de 2e Plextor die mij in de steek laat en eigenlijk ben ik er een beetje klaar mee. Wat is op dit moment de beste brander op de markt voor audio-CD's en de betrouwbaarste voor DVD's? Ook wil ik perse een brander die zich geen reet aantrekt van diverse kopieerbeveiligingen. Ik heb het gekocht, ik mag het kopieren voor eigen gebruik. Wat ik ook echt doe!

Gr >:(

razorx

Met Lite-on zit je goed en Samsung is ook niet beroerd.
Aopen heeft bij mij de bijnaam Adicht (deurtje blijft graag hangen, rommel).
Kopierbeveiligingen weet ik niet. Ik gebruik meestal Clone CD, die met het schaap ;)

Turbo-Geek

Lite On is idd tegenwoordig goed bezig. Ook de drives met een Teac binnenwerk.
Maar vaak is het een kwestie van proberen en geluk hebben, ze kosten in ieder geval helemaal niks meer.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

)()()sT

ICT.... In de bredere zin:

Ik heb op de iPhone de Photobucket app staan; heel handig om de foto's direct te uploaden.
In photobucket heb ik mapjes met submapjes. In de settings kun je bepalen in welke map ie de foto zet.

Sinds de installatie van iOS5 floept de app steeds uit als ik de upload (sub)map wil bepalen.
Hebben anderen dit ook?

Turbo-Geek

Ik heb trouwens een oplossing gevonden om op de Ipad1 toch de multitasking gestures AAN te zetten. En werkt gewoon prima, en dus gewoon een k*tstreek van Apple om die express weg te laten in de update.
  The things you own end up Owning you !

Taranis

Citaat van: Misha op 29-10-2011 13:59:42
@Taranis :

Draadloos is alleen leuk voor surfen, voor de rest is het een drama.
Beter een middagje wat kabels trekken, dat scheelt een hoop ellende en vooral frustratie.
De snelheid van je AP is namelijk altijd gedeeld, dus hoe meer zielen, hoe minder vreugd.

Voor telebankieren via draadloos hoef je overigens niet bang te zijn, zowel het de verbinding tussen client en AP is stevig versleuteld als het verkeer tussen bank en client.
De tijd van eenvoudig kraakbare Wireless verbindingen is gelukkig voorbij met een modern AP.

Ok, tnx voor de info :) Dat kabels trekken moet inderdaad wel even gebeuren. Eerst zorgen dat dat ******* internet eens gaat werken, ben er inmiddels wel een beetje klaar mee.

daytonawim

Citaat van: Turbo-Geek op 30-10-2011 22:52:45
Ik heb trouwens een oplossing gevonden om op de Ipad1 toch de multitasking gestures AAN te zetten. En werkt gewoon prima, en dus gewoon een k*tstreek van Apple om die express weg te laten in de update.

En wat is de oplossing ;D ;D