Het ICT hoekje

Gestart door MJH, 03-09-2008 20:35:20

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Zal je geen spijt van krijgen. Is een goed ding.

Vulk

Vroeger, toen ik nog keihard met computers bezig was, moest ik van geen Celeron weten.
Ik was toen bezig met overclocken, waterkoeling, benchmarks, ...

Maar nu ik met Volvo's bezig ben, ben ik veel minder bezig met computers en zo'n kant en klaar ding bevalt me inderdaad meer dan prima.

V70geRwin

Citaat van: Vulk op 31-12-2015 19:21:08
Vroeger, toen ik nog keihard met computers bezig was, moest ik van geen Celeron weten.

Maar nu ik met Volvo's bezig ben, ben ik veel minder bezig met computers en zo'n kant en klaar ding bevalt me inderdaad meer dan prima.

toch niet de celeron 300A overgeslagen die vrijwel hetzelfde presteerde als de Pentium 450 als je de bordsnelheid van 66 naar 100 zette  ;)

maar herken het helemaal, ik weet er nu ook vrijwel geen snars van al bouw ik nog wel de eigen computers.

Vulk

Ik speelde vooral met AMD's. Pas na de Athlon Xp ben ik overgeschakeld naar intel.

daanium

Die goede oude tijd :D
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Eric850R

Mag ik even inhaken?

Ik heb ca. 3 keer in de afgelopen 10 jaar zelf een PC gebouwd met de losse componenten die ik dan zorgvuldig had uitgezocht. Maar het komt mij voor dat de keus destijds, bijvoorbeeld in moederbords en "sockets" kleiner was dan tegenwoordig. Ik probeerde via Tomshardware na te gaan, wat op dit moment voor een wat zware thuis-PC, waarop ook goed spelletjes te spelen zijn (dus krachtige videokaart, veel intern geheugen, ssd-schijf) de norm is, maar kom er nog niet gemakkelijk uit.

Is er iemand helemaal weg op dit gebied en kan die wat adviseren? Welk systeem, welk mobo, welke processor. Mbt de processor, daar had ik meestal net die types, die er al even op de markt waren en juist niet de modellen die nog maar net uit waren, vanwege de dan toch vaak onnodig hoge prijzen. Dat is toch wel mijn filosofie, ook met de andere componenten. Het hoeft niet het laatste van het laatste te zijn, liever componenten die uitstekend zijn, maar alweer vervangen zijn door wat freaks leuk vinden.

Bij voorbaat dank!

BBS

Citaat van: V70geRwin op 31-12-2015 21:02:01
Citaat van: Vulk op 31-12-2015 19:21:08

toch niet de celeron 300A overgeslagen die vrijwel hetzelfde presteerde als de Pentium 450 als je de bordsnelheid van 66 naar 100 zette  ;)

maar herken het helemaal, ik weet er nu ook vrijwel geen snars van al bouw ik nog wel de eigen computers.

Oef jaaaa :D

Dat de AMD kwam met een mooie overklokbare processor. Die heb ik toen op een moederboard gezet die een dual processor ondersteunde. Retesnel geheugen erop en een dikke videokaart, extra koeling erop gebouwd en een voeding erin waar je nu nog U tegen zegt :D :D

Die ouwe gouden tijd :D 8)
Volvoloos....

LeoZandvliet

Citaat van: Eric850R op 02-01-2016 18:48:13
Ik heb ca. 3 keer in de afgelopen 10 jaar zelf een PC gebouwd met de losse componenten die ik dan zorgvuldig had uitgezocht. Maar het komt mij voor dat de keus destijds, bijvoorbeeld in moederbords en "sockets" kleiner was dan tegenwoordig. Ik probeerde via Tomshardware na te gaan, wat op dit moment voor een wat zware thuis-PC, waarop ook goed spelletjes te spelen zijn (dus krachtige videokaart, veel intern geheugen, ssd-schijf) de norm is, maar kom er nog niet gemakkelijk uit.

Is er iemand helemaal weg op dit gebied en kan die wat adviseren? Welk systeem, welk mobo, welke processor. Mbt de processor, daar had ik meestal net die types, die er al even op de markt waren en juist niet de modellen die nog maar net uit waren, vanwege de dan toch vaak onnodig hoge prijzen. Dat is toch wel mijn filosofie, ook met de andere componenten. Het hoeft niet het laatste van het laatste te zijn, liever componenten die uitstekend zijn, maar alweer vervangen zijn door wat freaks leuk vinden.

Desktop Best buy guide januari 2016
Kijk eens hier Erik, misschien is zo'n mainstreamgamepc wat voor je?
Vaak worden in de reacties nog goede opmerkingen of alternatieven genoemd.
Ik begin vaak ook met het lezen van zulke guides als ik van losse componenten moet maken.
Volvo 850 2.3 T-5R DOP - 1996

V70geRwin

Citaat van: LeoZandvliet op 03-01-2016 14:16:54

Ik begin vaak ook met het lezen van zulke guides als ik van losse componenten moet maken.

Goede tip, ik doe het daar ook vaak mee.
Geen tijd/zin meer om alles tot achter de komma uit te pluizen.
Het meeste is toch overkill, behalve voor videobewerking/games.

SB T-5R

Citaat van: V70geRwin op 03-01-2016 14:18:19
Citaat van: LeoZandvliet op 03-01-2016 14:16:54

Goede tip, ik doe het daar ook vaak mee.
Geen tijd/zin meer om alles tot achter de komma uit te pluizen.
Het meeste is toch overkill, behalve voor videobewerking/games.

Dit is mijn persoonlijke ervaring en mening wbt de specs van een goed functionerend systeem:

Als je een beetje redelijke spellen wilt spelen op hogere kwaliteit, video bewerking doen en andere zwaardere grafische bewerkingen, heb je tegenwoordig qua specs al niet zoveel speciaals meer nodig. Een jaar of 10 geleden kwamen processor en RAM geheugen erg nauw.

CPU (processor)
Als je tegenwoordig een jongere generatie i5 processor pakt kun je vrijwel alles. i3 komt net te kort. i7 is overkill (alleen nodig als je met CAD programma's gaat werken).

RAM geheugen (werkgeheugen)
Wbt RAM geheugen, vanaf 6 GB heb je al meer dan zat. Bus snelheid is ook niet zo spannend meer. het is allemaal snel. (vroeger had je nog stappen van 667 mhz / 800 mhz / 1066 mhz / 1333 mhz). Heb je nu 6GB of meer, prima.

Grafische Kaart
Grafische kaart is echter nog wel een belangrijke. Laat je niet misleiden door "jongere serie nummer".
Daarmee bedoel ik, Nvidia werkt met serie nummers zoals 500 serie, 600 serie 700 serie etc.
De meeste serie nummers bestaan uit 3 getallen bij Nvidia.
Het tweede getal is echter een stuk belangrijker dan het eerste.
Zo kan een Nvidia 880 GTX meer / sneller dan een 960 GTX. Een 950 of lager is slechts een slap aftreksel van de echte kaart en zou ik dan ook niet aanbevelen.
Wil je een goede grafische kaart waar je makkelijk spellen mee kunt spelen, zorg dat dat het tweede getal van de Nvidia reeks een 6 of hoger is. Hoe hoger hoe beter. GTX als toevoeging krijg je dan al snel, wat alleen aanduid dat je de krachtigere versies van deze kaart reeks te pakken hebt.
Persoonlijk koop ik altijd jong gebruikte grafische kaarten. Scheelt zomaar 50 - 80% op de aanschaf prijs en presteren net zo prima.
Er zijn genoeg "liefhebbers" die namelijk om het half jaar (echt waar!) een nieuwe grafische kaart kopen.
Ik heb zelf een Nvidia 560 GTX ti en ben hier qua prestaties erg tevreden mee.
Koop je nu een nieuwe of jong gebruikte kaart zou ik proberen te zoeken naar een Nvidia 780 GTX of 880 GTX. Voorkeur jong gebruikt.
Vergelijkbare kaarten van Radeon zijn ook prima te gebruiken natuurlijk.

Harde Schijf
Qua harde schijf is het zeer aan te raden voor een SSD schijf te gaan (Solid State Drive). Hiermee ben je af van de "schijf". Geen draaiende delen meer dus.
De schrijf, lees en overdracht snelheid van deze schijven zijn vele malen hoger dan die van een klassieke harde schijf (HDD). Zie het als een enorme USB stick.
Echter is deze technologie nog vrij duur vergeleken oude HDD schijven. Daarom gebruik ik zelf een 256 GB SSD schijf om mijn besturingssysteem op te draaien (resulteerd in een heel snel functionerende PC) en een 2e harde schijf HDD van 2 TB voor opslag van spellen, foto's, filmpjes etc.

Uiteraard is er altijd iets te koop wat beter, sneller en vooral duurder is. Bedenk daarom vooraf wat je wilt doen met je systeem, en voor hoelang je dat systeem wilt kunnen gebruiken. (ben je fanatiek gamer, schaf dan een grafische kaart aan die nu overkill is om over 1-2 jaar nog steeds goed mee te kunnen doen).

Eric850R

Bedankt voor de uitgebreide tips, daar heb ik weer veel aan. De algemene gedachte dat je tegenwoordig nog maar voor weinig toepassingen of games iets heel speciaals nodig hebt, die onderschrijf ik zeker. Mooie tip vwb de video-kaart, even een freak opzoeken die er graag vanaf wil...

SSD heb ik nu ook al. Krijg binnenkort de Nvidia shield mediaplayer, misschien dat die extra goed kan "praten"  met Nvidia-gebaseerde video-kaarten.

Het high-end- gamesysteem van Tweakers is ook wel mooi, ga even kijken wat je dan zoal meer hebt dan het mainstream-model.

Dank!

SB T-5R

Citaat van: Eric850R op 03-01-2016 15:20:39
Bedankt voor de uitgebreide tips, daar heb ik weer veel aan. De algemene gedachte dat je tegenwoordig nog maar voor weinig toepassingen of games iets heel speciaals nodig hebt, die onderschrijf ik zeker. Mooie tip vwb de video-kaart, even een freak opzoeken die er graag vanaf wil...

SSD heb ik nu ook al. Krijg binnenkort de Nvidia shield mediaplayer, misschien dat die extra goed kan "praten"  met Nvidia-gebaseerde video-kaarten.

Het high-end- gamesysteem van Tweakers is ook wel mooi, ga even kijken wat je dan zoal meer hebt dan het mainstream-model.

Dank!

Graag gedaan hoor. Als je toch op tweakers zit, kijk dan meteen even bij het topic "Vraag & Aanbod"
Daar ga je de "freaks" vinden die deze kaarten te koop hebben, en een stuk betrouwbaarder t.o.v. Marktplaats o.i.d..

Reitse

Specs van werklaptop:

Core i7
32 Gb ram
2x SSD, 1x hdd

FullHD 17"beeldscherm

HP Zbook 17.

Wat doen we er mee? Vooral VM's draaien (drie naast elkaar levert nog geen probleem op (W7 Ultimate, W.Server 2008, W.Server 2008)). Binnen die VM's draaien SQL Server databases of SAP IQ databases met de bijbehorende SAP BO 4.2 en/of BODS 4 software.
Buiten de VM's draait nog een lokale SQL Server, samen met de obligate Office meuk.

Dit alles wordt vertraagd door het McAvirus en BitLocker. Ondanks dat nog geen klagen over de performance.

EricL

Citaat van: Reitse op 04-01-2016 21:35:36
Specs van werklaptop:

Core i7
32 Gb ram
2x SSD, 1x hdd

FullHD 17"beeldscherm

HP Zbook 17.
[..]

Nice!

Ik heb een elitebook, ook een i7 (max 3,6 ghz), ook 32gb en 2 ssd's in raid 0.  8)
Laptop wordt gebruikt voor programmeerwerkzaamheden :azn:

viking_in_shorts

Ik heb al een aantal ZBooks 17 geinstalleerd.

Welke oetlul heeft die accu-lader bedacht ???