Het ICT hoekje

Gestart door MJH, 03-09-2008 20:35:20

Vorige topic - Volgende topic

hilko73

Ja, minitool partition wizard. Werkte ook niet.
BIOS staat goed, heb het ook op alle manieren geprobeerd.
Kan niet in veilige modus komen en de pc kan niet hersteld worden met opstartherstel.
De kloon heb ik gecontroleerd met Acronis en is goed, er zijn ook geen fouten geweest tijdens het klonen.
Windows versie is W10 Pro 32bits

Huidige poging is om over de schone installatie de kloon neer te zetten. Het MBR van de SSD zou dan bewaard moeten blijven is het idee. Over een kwartiertje weet ik of dat gelukt is.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

hilko73

Goed, niet dus.
Resumé:

Systeem: Windows 10 pro 32 bits op MSI-30 en nog wat mobo, 4 Gb DDRII geheugen op 333 Mhz, Intel E1400 dualcore processor op 2.00 Ghz.
Niet de rapste machine inderdaad, maar goed.

Werkte op een WD 250Gb HDD (ATA).
Werkend systeem gekloond naar Kingston 240 Gb SSD (SATA) met Acronis True Image 2017 mbv de bootable disc, dus geheel buiten Windows om.
Klonen gaat goed, geen foutmeldingen en wordt gedaan in de automatische setting.
En dan komt het opstarten vanaf de nieuwe SSD: BSOD, inaccessible disk.

BIOS status van de SSD is zowel voor als na het klonen OK en er staat ook data op na het klonen.
Met een schone W10 installatie start de boel wel op vanaf SSD en dan kun je ook zien dat de kloon er wel degelijk opstaat; in de map Windows.old staan alle gekloonde zaken gewoon vermeld. Maar goed, daarmee heb ik het systeem zoals dat was nog niet terug.

En nu weet ik het niet meer.

confruo

Soms heeft de bios nog een sata mode achtige instelling, IDE of AHCI, misschen op IDE beter resultaat, het is een driver fout zoals razorx als aangeeft

hilko73

Ik zal de AHCI eens disablen. Morgen.

Reitse

Om een SSD aan de gang te krijgen moest ik een BIOS update doen. Oudere versies konden niet overweg met SSD's.

hilko73

Het BIOS kan wel overweg met de SSD. Dat is het probleem niet.

razorx

Als de SSD in een moderne machine zit moet je ook even opletten dat je BIOS niet in de UEFI boot mode staat maar in "legacy".
"UEFI and legacy" is ook goed.

hilko73

Dit bios kent nog geen uefi.

viking_in_shorts

Check even welke drivers de SSD nodig heeft. Installeer die op de HDD en maak dán pas een clone. Ik kan me niet voorstellen dat die PC met een HDD op ATA precies gelijk zal draaien dan met een SSD op SATA.

hilko73

Ik ook niet meer, inmiddels ;D

Weer wat pogingen verder, nu een geformatteerde ssd en als 1 partitie (primair) weer in het systeem gehangen. Je raadt het al: Windows herkent 'm niet. Wel heb ik er ATA-controller fouten bij gekregen.
Gelukkig weet ik meer van auto's.
Maar mijn prutsen (trial&error, die ATA disk mag NIET stuk!) gaat wel naar een eind lopen zo, want ik zit buiten mijn mogelijkheden. Mijn kennis gaat gewoon niet ver genoeg en ik kan ook de juiste Google zoekopdrachten niet bedenken.

Dus kastje maar naar de IT meneer brengen, lijkt me het verstandigst... ;)

hilko73

Het mobo is trouwens een Asrock. De MSI zit in mijn eigen computer :) Ik heb de BIOS update gedownload maar moet 'm nog flashen. Ben daar wat huiverig voor omdat het systeem verder gewoon goed draait, en het zal niet het eerste systeem zijn dat crasht na een BIOS-update.

hilko73

Goh. Probleem gevonden. En het was zo simpel dat ik me schaam dat ik er zo lang over gedaan heb om het te vinden.
Ik heb overal gezocht, behalve in apparaatbeheer, afgezien van zijdelings.
De ATA-controllers stonden gestopt door een foutcode 10.
Apparaten verwijderd en opnieuw opstarten was voldoende.
Daarna was de SSD weer zichtbaar en bewerkbaar. Ik vermoed dat de foutcode veroorzaakt is door het proberen te klonen met Minitool Partition Wizard.

Nu aan het wachten op een update van W10, daarna weer een kloonpoging wagen.
Moet raar lopen als het nu niet lukt. Hoop ik.

elianmars

Citaat van: Marc O. op 30-03-2017 18:49:49
Windows 10 is nog steeds gratis te downloaden voor mensen die 'visually or hearing impaired' zijn. Je krijgt echter gewoon een normale W10 installatie. Google even op "windows 10 visually impaired upgrade". Je hoeft dus alleen maar te bevestigen dat je slechtziend of slechthorend bent.

Dankzij deze tip zijn alle drie de laptops hier weer helemaal up to date  :D

Eén laptop van W7 naar W10 gegaan. De andere twee, waar Vista op stond, via W7 naar W10 geüpgraded (kosten hiervoor waren 18 euro  :eusa_angel: ).

volvobug

Citaat van: elianmars op 11-04-2017 23:14:01
Citaat van: Marc O. op 30-03-2017 18:49:49
Windows 10 is nog steeds gratis te downloaden voor mensen die 'visually or hearing impaired' zijn. Je krijgt echter gewoon een normale W10 installatie. Google even op "windows 10 visually impaired upgrade". Je hoeft dus alleen maar te bevestigen dat je slechtziend of slechthorend bent.

Dankzij deze tip zijn alle drie de laptops hier weer helemaal up to date  :D

Eén laptop van W7 naar W10 gegaan. De andere twee, waar Vista op stond, via W7 naar W10 geüpgraded (kosten hiervoor waren 18 euro  :eusa_angel: ).

En, ben je nu slechtziend of slechthorend?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

Het gaat nog wat verder: In basis is een oude niet meer gebruikte Win7 licentiecode voldoende voor een volledig legitieme nieuwe Win10 installatie.
Tel uit je winst. ;)