Het ICT hoekje

Gestart door MJH, 03-09-2008 20:35:20

Vorige topic - Volgende topic

viking_in_shorts

Citaat van: thuur op 23-01-2009 17:05:43
Oplossing: reset het nieuwe apparaat volledig en geef een werkgroepnaam in wat exact hetzelfde is als de eerder gebruikte naam. Eventuele sputterende werkstations even een nieuwe werkgroepnaam geven, rebooten en daarna weer terugzetten.

Gr :eusa_shifty:

Is dat niet het aller- aller- allereerste wat je doet?

thuur

Citaat van: viking_in_shorts op 23-01-2009 18:53:46
Citaat van: thuur op 23-01-2009 17:05:43
Oplossing: reset het nieuwe apparaat volledig en geef een werkgroepnaam in wat exact hetzelfde is als de eerder gebruikte naam. Eventuele sputterende werkstations even een nieuwe werkgroepnaam geven, rebooten en daarna weer terugzetten.

Is dat niet het aller- aller- allereerste wat je doet?

Nee, want de "fout" deed zich initieel voor op 1 werkstation (zo'n jaren oude installatie waar LimeWire en al die ellende op draait). Pas de volgende dag ging het lampje branden toen de andere stations ook niet meer wilden. Bovendien is het raar dat je wel een hele dag kunt werken met verschil in de groepnaam ???

Zomaar de werkgroepnaam veranderen en dan weer terugzetten werkt niet: zodra het nieuwe apparaat de werkgroep verlaat is ie onbereikbaar (enkel configuratie over ethernet mogelijk).

Maar goed, weer wat geleerd :D

Gr. A

viking_in_shorts

Citaat van: thuur op 23-01-2009 19:00:07
Zomaar de werkgroepnaam veranderen en dan weer terugzetten werkt niet: zodra het nieuwe apparaat de werkgroep verlaat is ie onbereikbaar (enkel configuratie over ethernet mogelijk).

Oei - da's wel vervelend, alleen maar "remote management" is iets waar ik zelf huiverig voor ben (ooit met spoed in het weekend naar de zaak moeten rijden om een floppy uit een server te halen)

maar euh - wat heeft een IP adres te maken met de werkgroep?  :P

thuur

Citaat van: viking_in_shorts op 23-01-2009 19:07:29

Precies ;D

Je komt niet op het netwerkapparaat via de verkenner en niet via de sharenaam. Wel kun je het via driveletter (net share of map) benaderen. Ook kun je de naam van het apparaat in IE ingeven en je krijgt prompt de beheersinterface. Ergens wordt er dus een vertaalslag gemaakt van naam naar IP adres. En schijnbaar soms via de werkgroep.

Gr ???

viking_in_shorts

Citaat van: thuur op 23-01-2009 19:30:01
Citaat van: viking_in_shorts op 23-01-2009 19:07:29

Precies ;D

Je komt niet op het netwerkapparaat via de verkenner en niet via de sharenaam. Wel kun je het via driveletter (net share of map) benaderen. Ook kun je de naam van het apparaat in IE ingeven en je krijgt prompt de beheersinterface. Ergens wordt er dus een vertaalslag gemaakt van naam naar IP adres. En schijnbaar soms via de werkgroep.

Gr ???

Bedoelde juist andersom - als je de netwerkgroepsnaam (idd ja wat een rotwoord) veranderd, zou het apparaat toch nog steeds via ip-adres beschikbaar moeten zijn?

De vertaalslag van IP naar naam wordt gedaan door DNS. Sommige netwerken gebruiken echter -jammer genoeg- nog WINS. Moeten ze zelf weten.

thuur

Ja, maar via het IP adres kom je niet op de gedeelde map, dat kan enkel via de naam ;D

Gr :eusa_doh:

viking_in_shorts

Citaat van: thuur op 23-01-2009 19:41:29
Ja, maar via het IP adres kom je niet op de gedeelde map, dat kan enkel via de naam ;D

Gr :eusa_doh:

\\10.10.10.100\sharename werkt toch gewoon ?
Maar daar ging het niet om - ik had het over remote administratie ....

thuur

Citaat van: viking_in_shorts op 23-01-2009 20:04:45
Citaat van: thuur op 23-01-2009 19:41:29

\\10.10.10.100\sharename werkt toch gewoon ?
Maar daar ging het niet om - ik had het over remote administratie ....

Nee, explorer gaat dan zoeken over HTTP :eusa_wall:

Ach, ik ben wel blij met mijn WD MyBook World Edition II hoor :eusa_dance:
Wat een verademing, alle gigabytes gewoon beschikbaar op elke werkplek en niet meer die tientallen Gbs van je lokale harddisk opgeslurpt door iTunes e.d. En op RAID, dus geen geklooi met backups.

Gr 8)

razorx

Sterk spul die WD's  ;)

viking_in_shorts

nou - volgens mij kan die remote admin een stuk beter. Maar ach - het gaat erom dat je er blij mee bent.
Had er een tijd geleden 1 met 2 Tb voor de zaak. Wegen nog aardig wat die dingen ;)

Een servertje backuppen gaat trouwens wel erg traag als je die via USB 1.1 aansluit eusa-fluitje ....

pwassink

Iemand zich al aan windows 7 gewaagd ?
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Vulk

DVD-tje ligt hier klaar, maar moet nog even de tijd vinden om het te installeren.

Ik hoor er wel goede dingen over bij kennissen.

confruo

Sorry hoor :D

Citaat van: pwassink op 25-01-2009 13:27:02

<nog meer offtopic>
Ah, een nieuwe " From where do you want to get pwned today? "  versie ?
</nog meer offtopic>

Mij ontbreekt heel even de verbeteringenlijst, waarom willen we deze versie ook alweer ?
Ik weet dat toen Vista in de maak was, er allemaal gave dingen bij zouden zitten als windows filesystem en zo, wat ze er later wel weer uit hebben gehaald, maar goed, er is uiteindelijk wel een veel veiligere windows versie uitgekomen,  Wat gaat Windows 7 ons brengen buiten het "THIN" zijn van de kernel?

thuur

Citaat van: confruo op 25-01-2009 14:05:38
Sorry hoor :D

Citaat van: pwassink op 25-01-2009 13:27:02

<nog meer offtopic>
Ah, een nieuwe " From where do you want to get pwned today? "  versie ?
</nog meer offtopic>

Mij ontbreekt heel even de verbeteringenlijst, waarom willen we deze versie ook alweer ?
Ik weet dat toen Vista in de maak was, er allemaal gave dingen bij zouden zitten als windows filesystem en zo, wat ze er later wel weer uit hebben gehaald, maar goed, er is uiteindelijk wel een veel veiligere windows versie uitgekomen,  Wat gaat Windows 7 ons brengen buiten het "THIN" zijn van de kernel?

In ieder geval een hoop vooroordelen zo te lezen :eusa_think:

Gr ::)

confruo

Mwah,  eentje maar, en nog wel in ernstig off-topic gekapselt